Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Hoi Winfried, ik ga het gewoon proberen, we zien wel hoe ver we komen :D.
Krimpt gips niet teveel tijdens het uitharden?

Groeten van Emile
Nee hoor, ik heb vaak genoeg gips in een bestaande kap gegoten om er vanuit de kit een back-up te kunnen maken. Krimpt zo goed als niets en valt zó uit de kunstof kap na harden. Ik was alleen benieuwd of ik het gips ook mooi kan bewerken als het hard is. Ik laat het weten.

Hobby-in heeft zo trouwens een hele berg gipsen mallen liggen uit de tijd dat er nog veel zelf gebouwd werd. Ze maakten van bijna iedere bouwdoos een gipsen afdruk in een bestaande kap, zo kon je altijd bij hun terecht als je kap kapot was, vaak goedkoper dan een origineel bestellen. Dennis zei me onlangs dat ze er nog allemaal liggen maar zelden gebruikt worden.....het zelfbouw tijdperk is langzaam aan een einde aan het komen ben ik bang......té veel schuimpies op de markt voor de newbies...:(

Groetjesss,
 
Het plastic wat Dennis gebruikt wordt na een paar jaar geel, zou ik effe navragen.

Dat zou meteen een mooi effect hebben voor de canopy licht getint :-) maarja ze zijn groenig getint :-(

In ieder geval modelgips gebruiken, dat is fijner van structuur en ook gladder.
Schuren van gips geef altijd beschadiging van het oppervlak.
Ik denk dat je het na het schuren ergens mee moet behandelen,wat ook tegen de warmte kan, anders trekken de vlekken zo in het plastic.
 
Inderdaad zou het moeten lukken met gips (Plaster of Paris) oftewel inderdaad modelgips. Als je "plaster mold casting" in google intypt dan kom je wel wat voorbeelden met diverse mogelijkheden tegen. Denk wel dat - zoals Chris ook aangeeft - als je het oppervlak gaat schuren je er een laagje overheen moet lakken om de mold echt strak te krijgen, maar daar kan je in bovenstaande linkje vast iets over vinden. Ideaal zou zijn als je alle details vooraf in de mold kan verwerken (of in jouw geval weghalen) zodat je achteraf niet meer aan de plug hoeft te schuren / bewerken. Succes!

Groeten, Ramses
 
anders laat je 2x over elkaar heen trekken, als het niet glad genoeg is. 1e keer dient dan om de mal 'gladder' te maken. De 2e gebruik je dan.
Waarschijnlijk krijg je het prima glad, maar het krast wel vrij snel.
 
Bedankt voor de reacties, we gaan het gewoon proberen en zien waar we uitkomen. Ik wilde dit weekend al gaan gieten maar denk je nou dat ik gips kon vinden?? :hammer: Bij pipoos geweest, diverse speelgoedwinkels en een aantal bouwmarken. Meeste commentaar; "dat hebben we wél gehad, maar nu niet meer" :evil: Maandag nog maar eens verder zoeken, zou toch niet zo lastig moeten zijn???

Het plastic wat Dennis gebruikt wordt na een paar jaar geel, zou ik effe navragen.
Klopt maar daar maak ik me niet zo druk om, geeft meestal wel een schaal effect. Daarnaast wordt mijn kap een test kap, marijn gaat later een betere mal maken voor grotere productie. Hij laat zijn kappen ergens in duitsland zuigen, zéér goede kwaliteit glas, erg helder. Die worden één geheel, de mijne heeft een voor en achterkant zodat ze in de bak van hobby-in passen.




Nog een paar kleine dingetjes gedaan;

Vinnetje maken voor motorluik latch. Die hardsoldeer ik op een 2mm stalen as wat naar beneden gaat voor de sluitpennen:
GroteFoto-3Y3V6BES.jpg


En zó zit dat dan, moet nog een plaatje/antenne voetje onder:
GroteFoto-PVFEUTER.jpg


GroteFoto-Z46CQSCQ.jpg


Jetpijp inmiddels ook binnen, lange tunnel van 130cm:
GroteFoto-OV3GRZWI.jpg


Kap binnen sponning aanpassen
GroteFoto-QJMICR4P.jpg


Glassen die handel, nu is hij lekker stijf:
GroteFoto-4ZB7SRFG.jpg


Morgen verder zoeken naar gips...

Groetjesss,
 
Hoi Dick, tnx! Ik heb inmiddels ook meerdere plekken gevonden, Ik had gehoopt het gewoon "om de hoek" te kunnen halen maar met het verwijnen van speciaal zaken en het algemeen assortiment wat bij alle bouwmarkten en hobby/speelgoedzaken te krijgen is is er helaas steeds minder speciaal spul te krijgen....


Grt,
 
De dames hobbyzaakjes gaan bezoeken, daar kom je dat spul nog wel eens tegen, net zoals de betere speelgoedzaken. En tja, hier in Sittard op de steenweg het verfhuis, daar haal ik heel veel van dat spul zoals modellen gips, latex om mallen te maken en noem maar op.
 
Ja hoor, de gamma had nog wat pakjes staan :banana:

GroteFoto-L8YPYSDC.jpg


Gelijk maar aan de slag, effe kijken of we er twee kunnen gieten voor dat we naar werk moeten. Eerst de naad afdichten met behulp van plasticine, soort klei dat nooit uithard, bij elke speelgoedzaak te krijgen. Had het nog liggen, gebruik het namelijk ook als referentie om m'n turbinewielen te balanceren. Naadje:

GroteFoto-OFKTPWN6.jpg


Tussenschotjes uit karton geknipt en met plakband op zijn plaats gezet:

GroteFoto-E3O6A8LD.jpg


...en gieten maar:

GroteFoto-TFC48QB6.jpg



GroteFoto-YRXV7K7E.jpg


Achterste kap hetzelfde:

GroteFoto-EIIJS4PQ.jpg


Na een paar uur kon de eerste er al weer uit, volgende lading:

GroteFoto-DUYX47ZD.jpg


Waarschijnlijk een paar dagen uitharden want al het vocht moet er uit, daarna nog effe kijken hoe we hem afwerken. Hij is in principe meer dan glad genoeg, alleen de naden en uiteinden afwerken.

Groetjesss,
 
Gips gieten in cockpitmal

Hallo Gerald,

Even een vraag. Voor een cockpitkap van een Apache heb ik een mal gemaakt van 10mm dikke kunststof bodemplaat en spanten, bekleed met 0,8 mm triplex. Deze consrtructie blijkt (ondanks dat het een bolle vorm heeft ) te zwak voor het vacuumtrekken van de kap.Tijdens het vacuumvormen worden de triplex vlakken naar binnen gedrukt.
Mijn idee is nu om de mal helemaal op te vullen met gips.
Maar gaat het gips tijdens het uitharden niet uitzetten of krimpen?
Heb jij het gieten in keer gedaan of met telkens een laag erbij?

Groeten,
Dick





Ja hoor, de gamma had nog wat pakjes staan :banana:
 
Hoi, ja dat heb ik in het verleden ook eens fout gedaan, uit balsa planken van 20mm opgebouwd en dat implodeerde ook helemaal......weekje schuren/plamuren voor niets. Maar daar leer je dan weer van ha ha ha!:D

Het beste is om hem massief van hout te maken maar je bestaande mal volgieten kan ook. Het gips krimp bijna niet en gaat helemaal niet scheuren. De voorste kap gebruikte ongeveer 3,5 kg gips (bijna 3,5 liter) en dat is in één keer gedaan. Laat het wel een paar dagen uitharden. Hoewel het zaakje al na een uurtje hard genoeg is om te lossen (bij jou kun je het dus gewoon laten zitten) blijft de mal een paar dagen vochtig.

Groetjes,
 
Hee Gerald, ik heb het misschien gemist (of niet gevonden), maar is het gewicht de reden dat je een nieuwe kap wilt maken??
Heb je een overlap genomen (schotje verzet, 2 gipsdelen samen daarmee ruim groter dan 1 kap)? Neem je nog maatregelen om het vacuum snel te kunnen verdelen (kanaaltjes boren of dergelijke) of is dat met dit soort relatief simpele vormen niet nodig?

Gaat het trekken met de gipsmal op kamertemperatuur of moet je deze voorverwarmen?
 

Sow, hoopjes vragen....:D, ik zal ze proberen te beantwoorden;

is het gewicht de reden dat je een nieuwe kap wilt maken??
Nee, deze kap is een prototype waarmee ik marijn op weg help. Nog niet helemaal superschaal en volledig op vorm, dat wordt een volgende wel, vandaar de keuze om effe een simpele kap bij hobby-in te trekken. Deze moet echter in twee helften omdat de volledige kap niet in dennis z'n machine past. Ik ga eerst deze F16 kaal vliegklaar maken in grondverf om er vervolgens m'n wedstrijd programma mee te trainen, vandaar niet direct de noodzaak om een perfecte kap te hebben, dat komt later wel.


Heb je een overlap genomen (schotje verzet, 2 gipsdelen samen daarmee ruim groter dan 1 kap)?
Yep, tuurlijk. :sleeping:


Neem je nog maatregelen om het vacuum snel te kunnen verdelen (kanaaltjes boren of dergelijke) of is dat met dit soort relatief simpele vormen niet nodig?
De canopy loopt beneden weer iets naar binnen. In principe zou het moeten lukken maar ik boor voor de zekerheid 2mm gaatjes in de rand zodat het kunstof er zéker goed in gezogen wordt.


Gaat het trekken met de gipsmal op kamertemperatuur of moet je deze voorverwarmen?
, Nee hoor, gewoon kamer temperatuur. De kunstof plaat wordt natuurlijk wel verwarmt, ik weet niet precies hoe warm. Als ik kleine stukjes zelf in de oven doe voel ik simpel of hij al flexibel wordt.

Groetjesss,
 
Tip van flip,

Om niet teveel kostbaar gips te verspillen ,kan je de mal ook voorzien van een styropor inleg.
Dan wel even fixeren, want gaat natuurlijk drijven ;-)
Voordeel,, minder gips en sneller droog.
Een wand dikte van ca 2cm is ruim voldoende.
 
Tip van flip,

Om niet teveel kostbaar gips te verspillen ,kan je de mal ook voorzien van een styropor inleg.
Dan wel even fixeren, want gaat natuurlijk drijven ;-)
Voordeel,, minder gips en sneller droog.
Een wand dikte van ca 2cm is ruim voldoende.
Mooie tip van flip! :D Ga ik zéker de volgende keer zo doen, tnx!


Inmiddels de kappen verder bewerkt. Om de randjes en midden naad weg te werken tóch het hele zaakje in G4 lak gezet. Gips is heel zacht om te schuren, als je er een andere filler gebruikt dan gaat het mis, verdwaal je om het gevulde gedeeltje. Inmiddels alle naden en gaten gevuld met 2K autovuller en glad geschuurd, nu nog een paar lagen G4 en schuren, van de week maar eens langs hobby-in om een paar afdrukjes te maken.

GroteFoto-VBIHTONF.jpg


Daarnaast ook druk bezig geweest met de motor. Had wat problemen na revisie en kon max vermogen niet meer halen, dat is nu eindelijk opgelost en heb weer 18+ kg stuwdruk. Hier het hele verhaald: [18237] kj66-conversies-45

GroteFoto-BNUV837F-1.jpg


Groetjessss,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stapje verder. Inmiddels paar keer naar hobby-in gereden om wat kappen te trekken..... De eerste keer waren de mallen niet glad genoeg. Er zaten nog een hoop kleine pin-holes in en ik had de kap geschuurd tot #280. Ongelooflijk dat je werkelijk álle oneffenheden ziet in zo'n kap bij het vacuum trekken. Terug naar huis, fijner schuren tot #1200 en bij wijze van uitprobeer de voorste kap gepolijst. Dat bleek dus ook niet te gaan, de lucht kan nergen heen en ik kreeg allerlei lelijke druppels in de kap doordat de lucht niet op tijd weg kon. Effe op en neer naar huis, terug geschuurd naar #400 en dat was uiteindelijk perfect....pfeww! :rolleyes:

Paar kappen verder:
GroteFoto-U8MLBUDI.jpg


Nu zijn ze nóg niet helemaal perfect, blijfen paar héle kleine onverklaarbare oneffenheden in zitten maar dat heefd waarschijnlijk te maken met het materiaal van Dennis en ook dat het vacuum apperaat van Dennis eigenlijk nét te klein is voor deze grote kappen zodat het materiaal net iets te veel uitgerekt moet worden. Rob stelde al voor om de kappen ook te verwarmen maar dat durf ik niet omdat deze mallen niet homogeen zijn, ben bang voor vervormingen van het G4 en eventuele luchtbellen onder het gips wat gaat werken. Maar nogmaals, dit is een prototype kap, later komt er een lange, enkele kap met betere kwaliteit materiaal.

De beste er uit gezocht:
GroteFoto-36FF8SO7.jpg


....en vastplakken met behulp van negatieve mal:
GroteFoto-RSJXKVOY.jpg


Achterkant ook:
GroteFoto-TCLKZNR8.jpg


En weer een stapje verder! :D
GroteFoto-VZU8NDPS.jpg


En zo lijkt het al wat:
GroteFoto-JRYX87HV.jpg


Ook bezig geweest met het A-frame wat tussen de twee kappen komt waar bij de echte de retract actuator vast zit. Nu komt die later pas maar dit frame is wél nodig om de kap in vorm te houden. De hele cockpit kap is erg lang en zou anders op de helft in tijd gaan vervormen, naar buiten staan. Dit spantje houd dat tegen:
GroteFoto-KHXSBMH6.jpg


Nu de sponning er in lijmen en scharnierpunt maken zodat we de kap kunnen gaan monteren.

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Back
Top