janzwart
verslagschrijvers
Update 35
De bezaan is gereed en opgehangen. Er is dus substantieel vooruitgang geboekt de afgelopen weken.
Maar eerst even een aanpassing. Op de bijeenkomst in Hillegom gaf Ab Hoving mij de tip om de (erg witte) weeflijnen een kleurtje te geven. Het wit viel wel erg op. En tips van zo iemand moet je serieus nemen. Door lichte tinten op de voorgrond vallen donkere tinten daarachter niet meer op. Ik heb ze dus met VanDijksBruin behandeld, en hier zie je het verschil.
Foto: Verschil tussen witte en gekleurde weeflijnen.
In de vorige update liet ik het aanbrengen van een rifband zien, wat niet erg lukte. Ik heb ze nu, volgens tip van Herby, op het zeil gelijmd, daarna doorgestikt, en riflijnen aangebracht.
Na aannaaien van de lijken en aan de gaffel marlen en aan de mast knopen hangt de bezaan er nu zo bij.
Nog een paar details:
Er lopen drie paar gordings aan beide zijden van de bezaan van het achterlijk naar een blok aan de gaffel en dan naar de nagelbank aan de mastvoet.
Foto: Drie stuurboord gordings op de tweede nagel.
De bezaan is aan de gaffel gemarld en tegen de mast geknoopt met stukken touw. Hier zie je ook de rakband met kralen. Ook de zwichting is aangebracht.
De gaffel hangt niet aan een val maar aan een hanger die om het ezelshoofd ligt. De gaffel heeft een ring waar de hanger hem met twee haken vast heeft.
De piekeval (Rechtsboven) loopt van de gaffeltop (niet zichtbaar) naar een blok wat aan de achterkant van het ezelshoofd hangt naar de nagelbank aan bakboord.
De pardoenen (links) zijn met twee jufferblokken op de rust bevestigd en de borgpardoenen met twee blokken aan een ring, iets verder naar achteren, binnen boord.
De bezaanschoten zijn bevestigd aan een ring op de achter reling en daar belegd op een kikker.
En zo staat de bezaan er nu bij.
De bezaanstengestag hangt er nog los bij, dus dat, met de bijbehorende stagzeilen, wordt de volgende klus.
Wordt vervolgd.
De bezaan is gereed en opgehangen. Er is dus substantieel vooruitgang geboekt de afgelopen weken.
Maar eerst even een aanpassing. Op de bijeenkomst in Hillegom gaf Ab Hoving mij de tip om de (erg witte) weeflijnen een kleurtje te geven. Het wit viel wel erg op. En tips van zo iemand moet je serieus nemen. Door lichte tinten op de voorgrond vallen donkere tinten daarachter niet meer op. Ik heb ze dus met VanDijksBruin behandeld, en hier zie je het verschil.
Foto: Verschil tussen witte en gekleurde weeflijnen.
In de vorige update liet ik het aanbrengen van een rifband zien, wat niet erg lukte. Ik heb ze nu, volgens tip van Herby, op het zeil gelijmd, daarna doorgestikt, en riflijnen aangebracht.
Na aannaaien van de lijken en aan de gaffel marlen en aan de mast knopen hangt de bezaan er nu zo bij.
Nog een paar details:
Er lopen drie paar gordings aan beide zijden van de bezaan van het achterlijk naar een blok aan de gaffel en dan naar de nagelbank aan de mastvoet.
Foto: Drie stuurboord gordings op de tweede nagel.
De bezaan is aan de gaffel gemarld en tegen de mast geknoopt met stukken touw. Hier zie je ook de rakband met kralen. Ook de zwichting is aangebracht.
De gaffel hangt niet aan een val maar aan een hanger die om het ezelshoofd ligt. De gaffel heeft een ring waar de hanger hem met twee haken vast heeft.
De piekeval (Rechtsboven) loopt van de gaffeltop (niet zichtbaar) naar een blok wat aan de achterkant van het ezelshoofd hangt naar de nagelbank aan bakboord.
De pardoenen (links) zijn met twee jufferblokken op de rust bevestigd en de borgpardoenen met twee blokken aan een ring, iets verder naar achteren, binnen boord.
De bezaanschoten zijn bevestigd aan een ring op de achter reling en daar belegd op een kikker.
En zo staat de bezaan er nu bij.
De bezaanstengestag hangt er nog los bij, dus dat, met de bijbehorende stagzeilen, wordt de volgende klus.
Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt: