DeAgostini HMS Victory

Beter laat dan niet:rolleyes:
dat vind ik ook!
Van dat apparaatje ga je plezier hebben hoor!

ik was blij met mijn schijfschuurmachine toen ik met mijn lantaarn bezig was. De 8 schuine zijdes heb ik hiermee in vorm gebracht. Was zo gepiept.

Mooi machientje! Een hele mooie aanwinst voor modelbouw-werk!
Inderdaad al veel plezier mee gehad:yes:

Eindelijk weer eens een update, de romp zit dicht:goal. Ben er wel tevreden mee, dit is na de eerste schuurbeurt met korrel 120:
IMG_20210708_174940_4~2.jpg

En dan de kiel erop natuurlijk... De achtersteven en het eerste segment van de kiel zit erop, die stormram op de foto is nog dryfit.
IMG_20210708_213724_1.jpg
IMG_20210708_214007.jpg

En dan komt morgen een update over het voorste kiel segment en de voorsteven, waarvoor ik niet het gelaserde onderdeel gebruik uit de kit (als ik genoeg tijd heb:stout:). En misschien nog de afwerking van de romp, als ik zover kom

Dat ziet er goed uit Rijk, zo zie je maar dat het goed is dat je opnieuw begonnen bent, knappe prestatie hoor :thumbsup::thumbsup:

IMG_20210709_133113.jpg
IMG_20210709_201407.jpg
IMG_20210709_201738_1.jpg
En dan zit de kiel en de voorsteven er ook op, de voorsteven heb ik uitgezaagd uit 6mm multiplex volgens Mackay. Dan is ook goed te zien hoeveel verschil er tussen de origineel en dea zit.
IMG_20210709_133113.jpg
De hoeken afgerond, en alvast een dun likje verf gegeven, dat grove donkere multiplex staat niet mooi bij het blanke linden.
Beide zijden geschuurd met korrel 150, volgende stap word de kanonspoorten positioneren volgens Mackay, en hopelijk heb ik dan het boek bank Longridge al. Wel op blijven letten met het vlak schuren van de kiel met de beplanking:hammer::mad:
IMG_20210709_201738_1.jpg
hoe dit op te lossen?

Laatst bewerkt:
Kanonspoorten aftekenen:
IMG_20210712_141020.jpg

Het verschil tussen de origineel en van deagostini is weer indrukwekkend. Het gat is een poort volgens dea van het onderste geschutdek en de getekende poort is er een volgens Mackay van het middelste dek
IMG_20210712_140338.jpg

@Ronk Hoi Rijk, ik vind het bewonderenswaardig dat je het model wil realistischer maken aan de hand van betrouwbare plannen. Als je de scheepswand echter opgetrokken hebt volgens de plannen van deAgostini, en je plaatst de geschutspoorten volgens McKay of Longridge, dan riskeer je dat de verschansing enkele centimeter te hoog is. Om dit aan te passen kan je de dekken naar omlaag brengen, maar dat wordt lastig als je opperste geschutsdek, quarterdeck en forecastle al zou geplaatst hebben, of je moet de poorten toch op de hoogte van deAgostini houden. Verhoudingen zijn zeer belangrijk voor het uiteindelijke resultaat, dus een hoge verschansing met lage kanonnen gaan niet samen, tenzij je in een creatieve bui er een 4e geschutsdek tussen plaatst :), maar ik heb begrepen dat dit niet direct de bedoeling is.

Ja de verschansing word te hoog ja, maar aangezien ik toch in de knoei kom met de spanten die in de weg zitten ga ik het hele dekplan op de kop gooien, maar dat zien we dan wel. Eerst de kanonspoorten uitsnijden, berghout en aanbrengen en de romp schilderen. De verhoudingen van de poorten van dea klopt trouwens niet, die wil ze vierkant 10,5 mm hebben, zonder onderling verschil. Ik maak ze rechthoekig, waarbij de maten steeds kleiner, en voor het bovenste geschutdek vierkant worden

Waar ik wel bang voor ben is dat het lijnenplan overhoop gaat als ik een stuk van de verschansing afzaag... Zien we dan wel weer

Wel op blijven letten met het vlak schuren van de kiel met de beplanking:hammer::mad:

Ik vind het heel moedig wat je gaat proberen Rijk, maar denk erom dat als je in dit stadium nog iets verandert, dan werkt dat in de hele bouw door.:oops::oops:

En dat teveel weggeschuurde hout van de kiel (achtersteven denk ik??? ) kun je natuurlijk gewoon weer opvullen met hout ( dunne plankjes ), er komt tenslotte een tweede laag overheen

Ik vind het heel moedig wat je gaat proberen Rijk, maar denk erom dat als je in dit stadium nog iets verandert, dan werkt dat in de hele bouw door.:oops::oops:

En dat teveel weggeschuurde hout van de kiel (achtersteven denk ik??? ) kun je natuurlijk gewoon weer opvullen met hout ( dunne plankjes ), er komt tenslotte een tweede laag overheen
Dat dit doorwerkt in de hele bouw snap ik, maar ik ga ook het boek en tekeningen van Longridge als leidraad gebruiken, en aanvullend de bouwbeschrijving van deagostini.

Zover ik nu kan zien moet de verschansing ongeveer een cm lager

En ja, ze word geschilderd, in de kleuren die ze nu heeft, dat heb ik al geregeld, zie eerder in het verslag

Ik ben bang dat ik nu te ver ben gegaan:eek: er klopt nu nog minder van de hele romp. De poorten van het onderste batterijdek komen nu onder de plaats waar de waterlijn hoort volgens de rompvorm, ze komen dus te schuin in de romp
IMG_20210712_155014_1.jpg

Op de plaats van het vierkantje, net boven de tape, zou het onderste dek moeten... Klopt niet dus. Ga er even over nadenken wat ik hiermee aan moet:mad::oops:

Als je de romp niet van in het begin aangepast hebt, zou ik me voor de hoogte van de geschutspoorten baseren op de tekeningen van deAgostini. Je moet ook eens kijken naar de grootte van de onderdelen voor de achterramen en zijgallerijen. die moeten overeenstemmen met de afstanden tussen de geschutspoorten. In lengterichting kan je je wel baseren op McKay en/of Longridge. Ik zou de algemene structuur van deAgostini aanhouden, of je kan je ganse romp weer slopen. Je kan je dan uitleven in dekdetails. Maar meet eerst eens de lower wale uit: aantal mm onder de laagste geschutspoort, breedte van dit berghout, en ongeveer nog 1 à 1,5 mm daaronder komt normaal de waterlijn. Is deze nieuwe waterlijn realistisch, of hou je liever die van deAgostini aan? Aan de hand daarvan , en aan de hand va de positie van de achterramen kan je dan beslissen wat je gaat doen.

Beste Rijk jk ik sluit me aan bij voorgaande sprekers, het is inderdaad bewonderenswaardig wat je allemaal wil wijzigen, maar als ik jou was zou ik toch de handleiding van deA hanteren, dan heb je nog voldoende uitdagingen te overwinnen
En wie ziet straks nog welke plannen je aangehouden hebt???
Maar veel succes, ik volg je met veel bewondering,
Gr Koos

Hello Rijk. Jij is n dapper man - zo na mij hart! Maar daar komt ook n tijd waneer mens het goede raad van al deze modelbouwers ter harte moet neem. Ik stel voor dat jij jou waagmoed uitleef in een scratch-build waar jij VOOR de tijd besluit wie ze planne jy volg. Vir deze bouw echter, maak dit vir mij ook zin om bij DEA se aanwijsings te bly.

Back