De Zwarte Parel (Black Pearl)

Aanvankelijk was het helemaal niet mijn bedoeling om een topic op een forum bij te gaan houden. In het verleden heb ik wel deelgenomen aan een Belgisch forum "Beagle", maar dat ging uit de lucht en dan stop je vanzelf. Maar, al zoekend naar voorbeelden en documentatie over de BP kwam ik op Modelbouwforum terecht. En het is waar, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en -dat is zeker waar - Samen weten we meer dan 1 alleen. Nog even over mijn aankoop. Ik had gewaarschuwd moeten zijn door de prijs, maar veronderstelde dat het om een klein modelletje ging. Dus niet. Verder niets dan lof over Aliexpress. Genoeg erover.
In het verleden heb ik meerdere modellen gebouwd en de laatsten waren scrach-schepen vanuit een boek en van tekening.
De laatste waren 2 Thoolse hoogaarsen.
PA070001.jpg

Hier een blik op het voorschip met de kachel die in de kajuit staat.

Bij het op volgorde leggen van de diverse stukken uit de doos, naar de indeling die op de tekening van de site staat, constateerde ik dat diverse delen ontbraken en anderen dubbel zijn. Dus begonnen om de 3 kieldelen aan elkaar te verbinden en de spanten met de kielversterkingen eraan te maken, Een aantal spanten bestaat uit 2 stukken, dit om de opengewerkte versie te kunnen maken.
IMG_1606.JPG IMG_1607.JPG IMG_1608.JPG

Met het plaatsen van het eerste dek werden de spanten in de goede vorm gezet. Vervolgens door het meten van de afstanden tussen de spanten onderling, welke liggers er voor het tussendek nodig waren. Deze gemonteerd met de bijbehorende steunen. Het tussendek bestaat uit 2 stukken, waarbij in het kleinste stuk een zestal openingen mogelijk waren. Beide delen eerst beplankt, om een betere uitstraling te krijgen. Na montage van een aantal schotjes in de spanten ook het tussendek geplaatst. Te laat constateerde ik dat er ook een aantal roosters met deuren bij horen. Met hulp van een lang pincet toch gelukt.
IMG_1610.JPG IMG_1611.JPG IMG_1612.JPG IMG_1613.JPG Ook een tweetal schotten met getraliede deuren horen daarbij. Een soort cachot of verblijf van gevangenen ?

Laatst bewerkt:
De liggers voor het bovendek opgezocht en waar deze ontbraken, bijgemaakt uit resten met de Proxxon lintzaag, en verlijmd. Op het voorschip - evenals op het achterschip - ook een getralied schot gezet
IMG_1617.JPG IMG_1618.JPG Tussendoor een groot compliment aan de maker van deze site! Wat een gemak om een foto te uploaden! Proficiat.
Nu het bovendek nog beplanken en passend maken. En onderdele zoeken voor de opbouw van voor- en achterschip.

Is het niet zo dat hier delen op elkaar gelijmd moeten worden om een bepaald reliëf te krijgen?
Dit zou in theorie in de bouwbeschrijving kunnen staan (als die erbij zit uiteraard).

Leuk dat je een verslag maakt. Je laatste vraag weet ik niet. Zou inderdaad kunnen dat je kan kiezen. Ik begrijp ook dat je dit blijft zien omdat het opengewerkt is. Is het dan niet mooi om dat triples te dineren. Met bijv. Fineer. Je kunt met een speciaal hulpmiddel mooie stroken maken om te te beplanken. Fineer vind je op marktplaats.
In elk geval succes met de bouw. Ik ga je zeker volgen.

Bekijk bijlage 351727 Bekijk bijlage 351729 Hulp gevraagd: wie het weet mag het alstublieft zeggen. Zijn deze onderdelen dubbel ? of is het afhankelijk van de keuze om een "dichte"of "open" versie te kiezen? Ik weet het niet.
Als ik naar mijn pearl kijk en de ervaring die ik heb, de 2 boeg stukken dienen op elkaar gekleefd te worden, het achterste zal iets kleiner zijn (2x rompbeplanking dikte ) de rechthoekige gaten dienen om de deuren eventueel in open stand te zetten.
de ramen van de kapiteins hut is hetzelfde verhaal al weet ik niet waar je eventueel de raaminhoud van het onderste plankje voor nodig hebt.
hoop dat het duidelijk is,
veel succes met de bouw

Ik vind het wel een supergaaf project dit. Ik ben niet zo bekend met aliexpress maar hoe zoek je naar dit model? Hoe groot is het schip ongeveer?

Dank collega-bouwers voor jullie reacties. Hans, de twee delen zijn te dik om in de uitsparing van de kiel te passen. Dus nu passend maken of 1 en opvullen. Omdat ik probeer een opengewerkt model te realiseren Stephan, heb ik het tussendek beplankt, evenals het bovendek, waarvan bijgaand een plaatje. W aar de raaminhoud voor is, weet ik ook niet, Marc, maar dat is met meer stukken. Maarten, als je zoekt op modelbiouw, houten schepen, krijg je een mooi overzicht van wat Ali kan laten leveren. Wel heb ik begrepen, dat duurdere pakketten, boven 50 euro(?) kunnen worden opengemaakt door de douane en wellicht invoerrechten betaald moet worden. Hierbij het bovendek met planken
IMG_1621.JPG

Daar zal het inderdaad op neer gaan komen, Staphan. Als ik dat niet probeer wordt het nooit een mooi geheel. Verder zijn een aantal stukken van de verschansing aangebracht en heb ik een trapje van tussendek naar onderdek gemaakt, Verder het dek passend gemaakt en het voordek eveneens. Dat geeft direct een ander gezicht. Voor zover de "ruwbouw"
IMG_1626.JPG IMG_1627.JPG IMG_1628.JPG IMG_1632.JPG

Je bent goed bezig, de grote deur in de romp op het geschutsdek zat er enkel bij de 1/1 pearl en diende als aanlegsteiger voor o.a. de acteurs en om het film materiaal aan boord te krijgen.
Dit ter info, of je hem open of toe maakt is aan u.

Na ampele overwegingen had ik besloten om van de aanwezige materialen te proberen het beste ervan te maken. Dus "gewoon" een historisch zeilschip. Maar door de echt inferieure kwaliteit van alle materialen en de teleurstellende maatvoering van de diverse onderdelen heb ik het bijltje erbij neergegooid. Op wat het uiteindelijke resultaat ook had geworden wil ik mijn naam niet hebben. Want echt mooi kan het nooit worden. Alles is verdwenen in het grijze archief. Hopelijk ga ik na de kater op zoek naar iets uitdagender. Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Veel succes met deze mooie hobby.

Back