De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Maar........ als ze dan tóch spijkers willen gebruiken, gebruik dan tenminste Historisch correcte spijkers !!!!!
boos.gif

spijkers.jpg

hmm lijkt me raar ad

Dit is een detail uit tekening #9 van Longridge (de "k" van "sister block" is weggevallen) die de situatie bovenin het stengewant weergeeft :

sister_block.jpg

Caldercraft heeft hier (bij de HMS Victory) maar 1 block zitten, ik denk omdat zij geen reeflijnen in het tuigplan hebben opgenomen.

Groet,

Ad

mathieu , accu s zyn gekoop , maar de nieuwe lader die je er by nodig heb is niet goedkoop

de accu is leegehaald en schoongemaakt, nu nog inwendig bedraden

Dit is een detail uit tekening #9 van Longridge (de "k" van "sister block" is weggevallen) die de situatie bovenin het stengewant weergeeft :

sister_block.jpg

Caldercraft heeft hier (bij de HMS Victory) maar 1 block zitten, ik denk omdat zij geen reeflijnen in het tuigplan hebben opgenomen.

Groet,

Ad

Ad, wat je hier laat zien is wederom géén sisterblock, maar het zogenaamde stengewantblock, deze waren er in dubbele en enkele uitvoering. De kragen boven en onder aan de blokken en in het midden zat er om het touw waar ze mee aan het want "genaait" werden, niet kon schuiven. Hieronder een foto van het dubbele stengewantblok. Het blok op je Tekening.
Caldercraft is hier absoluut fout met haar benaming van het betreffende blok!!

Caldercraft is hier absoluut fout met haar benaming van het betreffende blok!!

Dat zou dan Longridge in zijn boek "Anatomy of Nelson's ships" zijn, Piet. Caldercraft heeft dat kennelijk gewoon overgenomen.

Stengewantblok kan natuurlijk de goede Nederlandse benaming zijn, maar volgens Engelse woordenboeken is "sister block" de Engelse benaming:

sister_block.png

Bovenstaand komt bijvoorbeeld uit Merriam Webster en beschrijft de situatie correct lijkt me, en diverse andere Engelse woordenboeken geven dezelfde definitie.

Groet,

Ad

Back