De Zeven Provinciën Hans

De brassen van de boven blinde zijn gemaakt. Ondertussen laat ik de beantwoordingen van *Hans* en Piet even inwerken in mijn overvolle brein van geien brassen, schoten, schoothoeken, dikte draad, welke kleur draad etc.
Het begint met een trosje 4-1 blokken om de stag.
20191216_185519.jpg

Iets daarboven start de draad die daar is vast gezet. Hierna gaat het via 4-1 blokken naar de spriet ( die wordt knap vol met blokken)
20191216_195159.jpg

Uiteindelijk weer belegd aan een korvijnnagels op de railing. Nu heb ik alle draden van onder de railing naar boven gestoken zoals het hoorde.. beetje netter natuurlijk.

20191216_194946.jpg

Ik heb niet overdreven veel gedaan. Wel heb ik een schoot gemaakt. Deze loopt via een 4-1 blok welke vast gezet is aan een jufferblok van het eerste wanttouw. Deze lijn eindigt in een 4-1 blok. Het halende part begint naast de trap tegen de romp.
Deze gaat door het 4-1 en via een gat met busje door de romp en wordt belegd op een klamp in de kuil. Ik had te weinig ruimte naast de trap om hier iets anders te maken in plaats van een busje. Ook komt straks de schoot van het fokkezeil hier naar deze positie.
Ik heb dit touw iets hangend uitgevoerd. Hiervoor heb ik wat behanglijm er over gewreven aangezien het 0.3 touw nogal kronkelig was.

20191219_215745.jpg
20191219_215809.jpg
20191219_215800.jpg

Een lange schoot Hans, maar na enig speurwerk schijnt dat wel vaker voor te komen, meestal worden de schoten van de blinde achter op de bak belegd. Wat ik echter niet kan plaatsen is het geleide blok aan de juffer van het 1e hoofdtouw (fokkemast). Is dat Hollands ?

Een lange schoot Hans, maar na enig speurwerk schijnt dat wel vaker voor te komen, meestal worden de schoten van de blinde achter op de bak belegd. Wat ik echter niet kan plaatsen is het geleide blok aan de juffer van het 1e hoofdtouw (fokkemast). Is dat Hollands ?
Dit geleideblok moet eigenlijk geknoopt worden aan het eerste wanttouw. zodat dit blok net onder de rust hangt. Door de lange schoot werd dit een beetje een rommelig gezicht en wat minder strak uit te voeren. Hierdoor heb ik het geleideblok aan het puttingijzer vastgeknoopt.

Dit geleideblok moet eigenlijk geknoopt worden aan het eerste wanttouw. zodat dit blok net onder de rust hangt. Door de lange schoot werd dit een beetje een rommelig gezicht en wat minder strak uit te voeren. Hierdoor heb ik het geleideblok aan het puttingijzer vastgeknoopt.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de schoten eigenlijk nooit via een geleide blok lopen, vandaar mijn vraag of dit misschien Hollands is? Dit is namelijk de 1e keer dat ik dit zo zie. Het enige Hollandse schip wat ik ooit heb gebouwd is het Statenjacht.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat de schoten eigenlijk nooit via een geleide blok lopen, vandaar mijn vraag of dit misschien Hollands is? Dit is namelijk de 1e keer dat ik dit zo zie. Het enige Hollandse schip wat ik ooit heb gebouwd is het Statenjacht.
Ik weet dit eigenlijk niet of het hollands is. De bataviareplica heeft de schoot lopen door een geleidersblok die nog hoger vast zit in het want maar waar het wel belegd is op dezelfde positie. Ik zal het grote boek van Dik moeten raadplegen vanavond. Volgens tekening is dit zo uitgevoerd inderdaad. Maar met zulke lange lijnen is het ook niet verwonderlijk dat er halverwege een geleidingsblok zat.

Laatst bewerkt:
Dit geleide blok heeft zelfs een eigen naam - een kontwachters blok. Ik heb geweten waar de naam vandaan komt, maar dat ben ik kwijt.

Van het internet:

Kontwachter

Kontwachter - oorspr. (17de eeuw) een langwerpige klamp met een gleuf; ook: een lang ovaal blok opgehangen aan een hoofdtouw.

Tegen het einde van de 17de, begin 18de eeuw de benaming voor een soort blok, gebruikt voor de schoot van het blindezeil. De bekendste betekenis is evenwel die van een touw dat over de klamp loopt en dient om een sloep naar het schip toe te halen.

Een 'kontwachter', ken ik wel en volgens mij is dit ook echt Hollands. Ik ken het als een lijn die door een klamp loopt en er voor zorgt dat een sloep word vrij gehouden van de kont van het schip. Eigenlijk is het niet echt een blok maar een langwerpige klamp met een gleuf waar de lijn in valt. Dat deze klamp ook specifiek voor het blinde zeil werd gebruikt dat wist ik niet. Dus je begrijpt dat ik wat vraagtekens had bij het geleide blok voor de blinde-schoot.

Back