Jaques
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ach ik ben niet zo’n oproller hoor.....Echt! Nu zie ik het pas!
Snel oprollen zo als ik dat bij mijn Duyfken heb gedaan....
Dit geleideblok moet eigenlijk geknoopt worden aan het eerste wanttouw. zodat dit blok net onder de rust hangt. Door de lange schoot werd dit een beetje een rommelig gezicht en wat minder strak uit te voeren. Hierdoor heb ik het geleideblok aan het puttingijzer vastgeknoopt.Een lange schoot Hans, maar na enig speurwerk schijnt dat wel vaker voor te komen, meestal worden de schoten van de blinde achter op de bak belegd. Wat ik echter niet kan plaatsen is het geleide blok aan de juffer van het 1e hoofdtouw (fokkemast). Is dat Hollands ?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat de schoten eigenlijk nooit via een geleide blok lopen, vandaar mijn vraag of dit misschien Hollands is? Dit is namelijk de 1e keer dat ik dit zo zie. Het enige Hollandse schip wat ik ooit heb gebouwd is het Statenjacht.Dit geleideblok moet eigenlijk geknoopt worden aan het eerste wanttouw. zodat dit blok net onder de rust hangt. Door de lange schoot werd dit een beetje een rommelig gezicht en wat minder strak uit te voeren. Hierdoor heb ik het geleideblok aan het puttingijzer vastgeknoopt.
Ik weet dit eigenlijk niet of het hollands is. De bataviareplica heeft de schoot lopen door een geleidersblok die nog hoger vast zit in het want maar waar het wel belegd is op dezelfde positie. Ik zal het grote boek van Dik moeten raadplegen vanavond. Volgens tekening is dit zo uitgevoerd inderdaad. Maar met zulke lange lijnen is het ook niet verwonderlijk dat er halverwege een geleidingsblok zat.Wat ik eigenlijk bedoel is dat de schoten eigenlijk nooit via een geleide blok lopen, vandaar mijn vraag of dit misschien Hollands is? Dit is namelijk de 1e keer dat ik dit zo zie. Het enige Hollandse schip wat ik ooit heb gebouwd is het Statenjacht.