De Zeven Provinciën Hans

Bedankt. Het realiseren met stroppen is natuurlijk goed te maken.bmaar ook de smeedijzeren banden zou je van een reepje messing kunnen maken en om de spriet kunnen buigen.
Bij het kruidvat, op de naaiafdeling hangen van die platte sterren met ijzergaren. Zwart. Als je daar strak een woeling van draait en een oogje erin draait. Niemand die het verschil ziet. Ik heb dit ook voor de masten van de endeavour gebruikt, daar zitten ook oogjes in. Metaal is leuk, maar die mast is niet recht en dan zal dat oogje aan de smalle kant open staan. Dat ijzergaren is vrij dikke nylondraad. En als je heel snel met de aansteker erlangs gaat dan lijkt het 1 geheel zonder uitstekende pluisjes. Is het proberen waard voor die 1,50.

Bij het kruidvat, op de naaiafdeling hangen van die platte sterren met ijzergaren. Zwart. Als je daar strak een woeling van draait en een oogje erin draait. Niemand die het verschil ziet. Ik heb dit ook voor de masten van de endeavour gebruikt, daar zitten ook oogjes in. Metaal is leuk, maar die mast is niet recht en dan zal dat oogje aan de smalle kant open staan. Dat ijzergaren is vrij dikke nylondraad. En als je heel snel met de aansteker erlangs gaat dan lijkt het 1 geheel zonder uitstekende pluisjes. Is het proberen waard voor die 1,50.
Tja.... Nu is mijn schip afgefikt... Zo snel was ik niet...

Het komt in de buurt zoals ik het voor ogen had. De geien en buikgordingen behoorlijk aangehaald.

20191214_181816.jpg

De bovenblinde,

Deze is gemaakt in geborgen toestand. Het zeil werd een flink gedeelte van onderen ingenomen.
20191215_141021.jpg

Hierna werd er ook een stuk weggesneden in het midden wat het oprollen ten goede kwam en er niet een dikke prop ging ontstaan. Enigzins wilde ik de stof laten vallen wat realistischer oogt. Geen idee of ik hier in geslaagd ben. Dit laat ik graag aan jullie over om dit te beoordelen.
20191215_141457.jpg

Nadat het zeil ging aan de ra heb ik de rattenstaarten aangebracht die het zeil daadwerkelijk borgen tegen de ra aan.
20191215_145109.jpg

Eigenlijk om dit te maken kan dus een zoom onbedoeld een dikke prop gaan geven wat niet de bedoeling was. Vandaar dat ik dit zonder de zoom hebt gemaakt.

20191215_160326.jpg

Ik ben nu verder aan het kijken hoe ik de geien ga aanbrengen en waar ik deze ga laten.

Laatst bewerkt:
De ra van de bovenblinde is d.m.v. de draaireep opgehangen. Deze loopt via gaten achter de hommer door een 4-2 blok.
Op het ezelshoofd kwam een 4-1 blok.
Het is lastig te fotograferen. Maar ook zeer lastig te maken met iets hangen waar weinig ruimte is. De steng is bijvoorbeeld op het dikste stuk 3 mm. Alles zeer fragiel dus.
Het halende part loopt via een 4-1 blok aan de spriet ook weer naar klampjes op de boegspriet. Alles is dit voor mij het meest kwetsbare gedeelte van de 7-p.
Straks dus verder met de toppenanten.

20191214_232020.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt mensen,
Ik probeer het zo netjes mogelijk te doen uiteraard. Ik moet zeggen dat ik best wel even sta te kijken hoe ik e.a. wil gaan aanpakken en ook te begrijpen wat al die touwen aan boord doen.
Zo baal ik een beetje dat het blok van de val te hoog zit tegen de hommer. Ik kan daar het rak van de bovenblinde niet voldoende laten zakken omdat het blok dan zichzelf gaat klemmen tegen de hommer.
Voor geborgen zeilen had het gekunt dat de ra eigenlijk aan de onderzijde van de steng zou hangen. Zover kon ik dus niet komen... weer wat geleerd he. Ik moet zeggen dat zoals hij nu hangt net boven de juffers het ook wel prima vindt.

Back