De Zeven Provinciën Hans

Dat de ankers niet perfect symmetrisch hangen, lijkt mij niet zo heel erg belangrijk Hans, zal in het echie ook niet zo zijn geweest, het hele plaatje ziet er goed uit:thumbsup:

En wat de regeling betreft, tenminste ik neem aan dat je met Piet mij bedoeld, dat is altijd je eigen keus en zou ik zeker niet meer op terug gekomen zijn. Maar omdat je het nu zelf benoemd, er is wel een vrij simpele oplossing om het gelijk te maken,
20191125_204330_bewerkt-1.jpg

Als je het hoekje wegschuurt bij de witte pijl zie je er niets meer van ;)

Laatst bewerkt:
Dat de ankers niet perfect symmetrisch hangen, lijkt mij niet zo heel erg belangrijk Hans, zal in het echie ook niet zo zijn geweest, het hele plaatje ziet er goed uit:thumbsup:

En wat de regeling betreft, tenminste ik neem aan dat je met Piet mij bedoeld, dat is altijd je eigen keus en zou ik zeker niet meer op terug gekomen zijn. Maar omdat je het nu zelf benoemd, er is wel een vrij simpele oplossing om het gelijk te maken,
Bekijk bijlage 342905
Als je het hoekje wegschuurt bij de witte pijl zie je er niets meer van ;)
Aha ... de onderkant van het mannetje.

Weer een stuk verder met de 7-provinciën het gehele staande want is nu klaar.
Voor de geïnteresseerde, oplettende, kritische kijker is de kruisstengestag gemaakt.;)
Dit is gemaakt op de manier die in 1665 waarschijnlijk gebruikelijk was volgens de nieuwste methode in die tijd. In andere verslagen, maar ook in die van mij is uitgebreid besproken of deze niet met hanepoten aan het laatste wanttouw moest komen. Na onderzoek is deze methode waarschijnlijk toegepast tot 1650. De Batavia was 50 jaar ouder en daar zou het gekund hebben.
Hoe dan ook....... Ik laat het zo en heb tot het laatst getwijfeld hoe ik dit zou gaan uitvoeren.
20191126_212918.jpg

Voor de onderste poorten had ik de luiken grotendeels al gemaakt.
Nu moesten de scharnieren er nog op.
In minder dan 30 seconden knipte ik er een stuk of 50 uit een streng nietjes

20191127_162811.jpg
20191127_163000.jpg

20191127_163818.jpg

Ik geef toe dat de al oude huishoudschaar er ietsiepietsie botter van werd. Maar ach.... Ik had er al meer prul mee geknipt. En een schaar is goedkoper dan iets te laten 3d -printen.... dacht ik zo.
Hierna mochten ze voor kort in een fantastisch badje waar ze zo zwart als Piet werden.

20191127_164039.jpg

Waarna ik ze op de luiken hebt gelijmd.
We gaan nu verder met de binnenkant van deze luiken.
20191127_184445.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ga maar eens de tijd nemen om dit verslag helemaal door te lezen. Ik heb zo'n idee dat ik er veel van kan leren ;)
Van elk verslag is te leren Edwin. Hiervoor heb ik het forum ook al helemaal onderste boven gekeerd. Maar natuurlijk hoop ik dat mijn werkwijze anderen kan inspireren. Ik had het van de nietjesmethode niet 1...2...3 helder dat ik dit bijvoorbeeld in het verslag van Koos had gelezen. Hier had ik ook kunnen lezen dat ik een extra steeltje aan het nietje had moeten laten zitten voor de bevestiging in de romp. Maar goed... Ik boor er nu pinnetjes in. Overal steek je wel wat op waar je van leert of je methode verbeterd.

Laatst bewerkt:
Back