De Zeven Provinciën Hans

En nog omdat ik het niet kan laten een overzichtsfoto.

Ik ga weer verder met de weeflijnen en kan er dus weer een "enkele" gaan knopen nu.
Het van voor naar achteren werken met stagen, wanten en pardoens werpt zijn vruchten af. Meerder keren zette ik een hulplijn zodat alle masten op de juiste positie blijven. De stengen buigen snel naar voren als je niet uitkijkt. Ook de spanning van de stagen blijven nu overal hetzelfde.

20191117_190629.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het maken van zeilen komt nu steeds dichterbij.
Ik zit er steeds meer aan te denken om alles gereefd te gaan uitvoeren. Maar zie nog niet de juiste werkwijze hier in hoe dit uit te voeren. Wel weet ik dat ik hiervoor de hoogte van de zeilen in kan korten om een mooier resultaat te bereiken. Weet er iemand waar deze werkwijze wordt besproken of wordt afgebeeld?
Kolderstok past dit ook toe bij de Willem Barentz.
Ik wil het wel zo maken dat de ra zich in de hoogste stand staat.
Kan ik boeilijnen etc klakkeloos mee oprollen. Zat er extra touw gebonden om de ra om zeilen hoog te houden?
 
Laatst bewerkt:
Dat is toevallig Hans, ik loop er ook over te denken om dat te doen;)
Dus als je eerder bent dan ik veel foto’s maken, kan ik lekker afkijken bij je.....
Ik vind het misschien mooier om dit zo te doen. Veel zeil neemt het zicht weg namelijk.
Maar Mischien denk ik te moeilijk en moet ik maar gewoon oprollen en komt de oplossing vanzelf wel.....
 
Het maken van zeilen komt nu steeds dichterbij.
Ik zit er steeds meer aan te denken om alles gereefd te gaan uitvoeren. Maar zie nog niet de juiste werkwijze hier in hoe dit uit te voeren. Wel weet ik dat ik hiervoor de hoogte van de zeilen in kan korten om een mooier resultaat te bereiken. Weet er iemand waar deze werkwijze wordt besproken of wordt afgebeeld?
Kolderstok past dit ook toe bij de Willem Barentz.
Ik wil het wel zo maken dat de ra zich in de hoogste stand staat.
Kan ik boeilijnen etc klakkeloos mee oprollen. Zat er extra touw gebonden om de ra om zeilen hoog te houden?
Er is een groot verschil tussen het 'reven' van de zeilen en het 'bergen', Zeilen reven doe je met de riflijnen, waardoor het zeil-oppervlak ong. tot éénderde word gereduceerd. En het bergen van het zeil is dus het volledig oprollen tegen de ra. Gezien je verdere tekst denk ik dat je het laatste bedoeld. Voor het bergen van je zeilen op je model, is het vaak noodzakelijk om een gedeelte van het ziel (onderkant) weg te snijden of te knippen, daar anders de rol in verhouding veel te dik gaat worden (dit kun je zien in mijn verslag van de Sovereign of the Seas). Het zeil word dan wel helemaal aan de ra genaaid en om het in geborgen toestand aan de ra te bevestigen worden er een 6- tot 8 tal zogenaamde beslagseizings (ook wel rattestaarten genoemd) over de lengte van de ra verdeeld waarmee je het geborgen zeil opbind.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/sovereign-of-the-seas.242187/page-68 hier in post 1358 een voorbeeld om je zeil wat kleiner te maken voor je het opbind. Helaas staan de beslagseizings niet in mijn verslag benoemd, maar dat zijn gewoon een aantal touwtjes verdeeld over de lengte van de ra waarmee je het zeil tegen de ra bind.
 
Laatst bewerkt:
In de eerste helft van de 17e eeuw konden zeilen van vierkant getuigde schepen niet gereefd worden. Het zeiloppervlak aanpassen aan de weersomstandigheden deed men door één of meerdere zeilen in te nemen (bergen). In de tweede helft van de 17e eeuw werden de marszeilen uitgerust met een voorziening om te reven. Ik weet niet zeker of de 7P hiermee was toegerust.
 
In de eerste helft van de 17e eeuw konden zeilen van vierkant getuigde schepen niet gereefd worden. Het zeiloppervlak aanpassen aan de weersomstandigheden deed men door één of meerdere zeilen in te nemen (bergen). In de tweede helft van de 17e eeuw werden de marszeilen uitgerust met een voorziening om te reven. Ik weet niet zeker of de 7P hiermee was toegerust.
Het reven van de zeilen is hier ook helemaal niet van toepassing, in mijn commentaar geef ik slechts het verschil aan tussen het reven en bergen van de zeilen.
 
Er is een groot verschil tussen het 'reven' van de zeilen en het 'bergen', Zeilen reven doe je met de riflijnen, waardoor het zeil-oppervlak ong. tot éénderde word gereduceerd. En het bergen van het zeil is dus het volledig oprollen tegen de ra. Gezien je verdere tekst denk ik dat je het laatste bedoeld. Voor het bergen van je zeilen op je model, is het vaak noodzakelijk om een gedeelte van het ziel (onderkant) weg te snijden of te knippen, daar anders de rol in verhouding veel te dik gaat worden (dit kun je zien in mijn verslag van de Sovereign of the Seas). Het zeil word dan wel helemaal aan de ra genaaid en om het in geborgen toestand aan de ra te bevestigen worden er een 6- tot 8 tal zogenaamde beslagseizings (ook wel rattestaarten genoemd) over de lengte van de ra verdeeld waarmee je het geborgen zeil opbind.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/sovereign-of-the-seas.242187/page-68 hier in post 1358 een voorbeeld om je zeil wat kleiner te maken voor je het opbind. Helaas staan de beslagseizings niet in mijn verslag benoemd, maar dat zijn gewoon een aantal touwtjes verdeeld over de lengte van de ra waarmee je het zeil tegen de ra bind.
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Ik bedoelde inderdaad de volledig opgerolde zeilen.
Ik ga hier maar een proefzeiltje voor naaien en kijken hoe dit gaat uitpakken. Mischien zelfs ook aan de onderzijde het lijkentouw geheel weg laten bijvoorbeeld. Zo wordt het opgerolde zeil ook wel wat dunner en je ziet dit dan ook niet.
 
Back
Top