De Zeven Provinciën Hans

Beste mensen, ook ik ben gezwicht voor de Zeven Provinciën. Lang getwijfeld tussen noten of eiken. Het is eiken geworden. Met behulp van Hans Kolderstok en het forum zie ik het wel zitten. Ik ben zeer benieuwd hoe ik dit ga ervaren. Het is zeker niet mijn eerste model, de Duyfen en het Statenjacht heb ik al staan maar dit is voor mij een uitdaging. Emiel

Hallo Hans,
Ik vraag me af ik nog wat toe kan voegen aan jouw verslag. Daar heb ik ook veel aan. Sterker nog , het heeft mij tot de keus gebracht. Maar voel je vooral niet schuldig integendeel, bedankt! Maar oké als er iets tastbaars gaat ontstaan zal ik dat laten weten. Emiel

Ik heb een beetje hulp gekregen.... het kan maar niet snel genoeg gebeurd zijn wat ons betreft.

20191018_184509.jpg

20191018_212401.jpg
20191018_220146.jpg
Na hard doorgeknoopt te hebben zijn de wanten onder de mars van de fokkemast klaar. En eerlijk de 50 knopen per uur heb ik hierbij niet gehaald. Dit geeft ook helemaal niets uiteraard. Het is ook niet mijn meest favorite bezigheid.

Ik ben gelijk verder gegaan met de weeflijnen boven de mars ( stengenwant?) Dit zal sneller gaan aangezien hier maar 4 hoofdtouwen zijn:banana:

Laatst bewerkt:
Pardoens

Hierna ben ik begonnen met het maken van de pardoens waarvan er aan elke kant twee zijn geplaatst. Deze zijn op dezelfde wijze overlegd als de hoofdtouwen. Uitgevoerd met jufferblokken het z.g.n. staande pardoen.
Je bemerkt al snel dat tijdens het maken deze een duidelijke functie hebben de stengen te ondersteunen aangezien hier ongelofelijke krachten op kwamen. Aangezien mijn stag nog niet was gemaakt heb ik een tijdelijke lijn aangebracht richting de spriet. Je zou anders de mast snel achterover trekken. Het maken van de voorstengestag moet straks dus ook eerst gebeuren.
Alles is steaks nog na te spannen of juist nog wat te laten vieren.
1 juffer van 4mm is geplaatst op de rust. En de andere tegen het bovenste potdeksel.

20191020_175620.jpg
20191020_144731.jpg

Netjes hoor, maar zulke lange talrepen heb ik nog niet eerder gezien, die Hollanders toch....
Dat is iets wat best lang is de talreep. Wordt er wel gesproken over de talreep van de hoofdtouwen, verzuimd men dit van deze pardoens. We moeten het doen met de afbeeldingen van Willem van der Velde en de tekening van Kolderstok. De talreep van het want is namelijk minimaal 2 maal de diameter van het jufferblok of iets meer.

Back