De Zeven Provinciën Hans

Nou vraag ik mij al een tijd af "waarom er voor de kleur blauw op de vertuing is gekozen bij het model" überhaupt op het hele model , bij rond zoeken kom ik vele modellen tegen in de kleur groen, wat mij ook aanmerkelijker overkomt,
Blauwe verf was tot de negentiende eeuw de duurste kleur die er was zelfs duurder dan goud, de blauwe kleuren werden gemaakt met lapis lazuli, en azuriet, dit allen waren zeer dure half/edelstenen, die zorgden voor de pigment voor blauwe verf,
lijkt mij voor zuinige Nederlanders niet een optie om zo overdadig op een oorlogsbodem te schilderen.
Maar misschien zijn er mensen die een ander licht op deze vraag kunnen werpen.

Kleur_blauw.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor deze oorlogsbodem zijn meer dingen te zien waarover je kunt verbazen. Het hele schip en met name op de spiegel en de galerijen zit geheel vol met barok beeldhouwwerk. Lijkt niet een logische keuze voor een oorlogsbodem. Rijk uitgevoerde kunstwerken van draperieën op de spiegel en weet ik wat niet meer. Een schip wat dus kostelijk is in het aanzien. Een imposante verschijning 's lands schip.. de kleur? Wie zal het zeggen? Maar staat wel in verhouding hoe rijk alles werd uitgevoerd lijkt me. De zuinige Hollanders hebben het hier even breed laten hangen en zeer imposant laten zien;)

Laatst bewerkt:
Het beeldhouwwerk en kleuren zal er zeker op de echte in die tijd zeer imposant hebben uitgezien geen twijfel over dat, en kleur tja wie zal het zeggen. is geloof ik niemand meer uit die tijd die dat kan vertellen, dus moeten we maar aannemen van.... en onze eigen voorstelling zijn beloop laten gaan. ;)

Oorlog voeren was ook imponeren, de tegenstander laten zien dat je iemand was om rekening mee te houden. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug op een schip als de Sovereign of the seas. Deze was zo mogelijk nog rijker versierd als de Zeven Provinciën.

De kleur blauw heb ik overigens gebaseerd op de afbeelding op de voorkant van het boek van Dik. Met enige fantasie zie je daar een donkere kleur tussen de ornamenten, en daarvoor heb ik het donkere blauw gekozen.

Symbolische waarde van de figuren/ afbeeldingen was vele malen hoger, dan wij ons nu kunnen voorstellen,
Maar ik meen mij te herinneren dat de Sovereign of the seas met een hele andere gedachten gang en doel is gebouwd dan de "Zeven provincien" puur en alleen in opdracht door/voor Charles de Eerste van Engeland

En waarschijnlijk is het verkrijgen van de gelden (ship tax)voor het bouwen van de Sovereign onderandere een van de reden die hem ook zijn hoofd heeft gekost.

Maar ik geloof niet dat dit de plek is om dit soort discussies te voeren , is per slot van rekening Hans zijn post van zijn "Zeven provinciën".

Symbolische waarde van de figuren/ afbeeldingen was vele malen hoger, dan wij ons nu kunnen voorstellen,
Maar ik meen mij te herinneren dat de Sovereign of the seas met een hele andere gedachten gang en doel is gebouwd dan de "Zeven provincien" puur en alleen in opdracht door Charles de Eerste van Engeland

En waarschijnlijk is het verkrijgen van de gelden (ship tax)voor het bouwen van de Sovereign onderandere een van de reden die hem ook zijn hoofd heeft gekost.

Maar ik geloof niet dat dit de plek is om dit soort discussies te voeren , is per slot van rekening Hans zijn post van zijn "Zeven provinciën".
Een wetenswaardigheidje tussendoor moet kunnen hoor.:)

De productie voor de luiken is in volle gang. Hier aan het werk voor de eerste 28 luikjes in de maat 12x12.5 mm.
Hier voor maakte ik een simpele mal voor het op maat schuren tegen een schotelschuurmachientje.
Met de vingertoppen haal ik ze over een schuurpapiertje wat ik op een roerhoutje had gelijmd.
Ik ben nu bezig om de oogjes te maken. Dit maak ik uit een klos ijzerbinddraad 0.4mm wat van zichzelf al zwart is. Ik buig dit rond de schacht van een klein messing spijkertje waarbij de schacht van de spijker 0.3 mm is. Nadat ik helemaal rond ben knip ik het overige buiten de oog af. Ik heb nu ringen van 1.6 mm Dit is het kleinste wat ik kan maken en daar neem ik genoegen mee. Deze ogen ga ik eerst lijmen en afslijpen aan de andere zijde omdat ze te lang zijn. Op het nog te maken binnenzijde van het luik ga ik hetzelfde doen.
20190126_192602.jpg
20190126_192621.jpg
20190126_194337.jpg
20190126_194043.jpg
20190126_194444.jpg

Laatst bewerkt:
ben ik blij dat mijn luiken 18x18 zijn :) toch een beetje meer grip voor mijn vingers.
Met je goedvinden ga ik wel je werkwijze volgen , lijkt me best te doen op jouw manier.

ben ik blij dat mijn luiken 18x18 zijn :) toch een beetje meer grip voor mijn vingers.
Met je goedvinden ga ik wel je werkwijze volgen , lijkt me best te doen op jouw manier.
Er staat in een ander verslag van Hansa ook een werkwijze besproken. Hierbij wordt het dunner maken van de punttang aanbevolen en ander draad. Niets mis mee maar het al uitgegeven budget laat me niet toe alles zomaar aan te schaffen:) je zal e.a. uiteraard dan nog kleiner kunnen maken maar ik vind dit voor mij acceptabel. Ook heeft Kolderstok genoeg oogpinnen geleverd die ik zou kunnen gebruiken. Maar ik maak ze een keertje zelf. Tenslotte zijn het er maar 160 totaal ongeveer;)

Je kan eventueel draad van telefoondraad of netwerkkabel gebruiken, er zijn vele kabels waar een fijne koperdraad in wordt gebruikt. 0.25 mm2 koperdraad is makkelijk uit telefoondraad te verkrijgen.

Ijzerdraad is stug en dik waardoor moeilijk te vormen,
messing en koper zijn makkelijker te vormen en naar vorming makkelijk te bruneren (zwarten)

Eventueel kun ook een punttang omvormen tot een tang om mooie fijne oogjes mee te vormen.

En vooral het gereedschap het werk laten doen, bespaard pijnlijke vingers

dit alles hoeft toch geen zware aanslag te zijn op het budget lijkt me zo.

Bijlagen

• IMG_20190126_181416.jpg
    IMG_20190126_181416.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 162
Back