De Zeven Provinciën Hans

Leuk detail om toe te passen op je model.
provincien_1665_09.jpg

je gaat natuurlijk zover als je wil en het mooie is dat niemand het je verplicht te doen.
je moet het doen voor je zelf en alleen als je het zelf wilt .
dingen op zoeken is voor mij het zelfde als een schip bouwen alleen ben ik veel langer bezig met opzoeken dan met bouwen ( is ook een stuk van deze leuke hobby )

de takel is inderdaad een mooi detail om te maken , heb ik zelf ook al eens gedaan en het geeft net dat tikkeltje meer aan je schip

Hans, ik heb net de laatste bladen van je 7Provincieen eens goed dorgenomen, want ik wou weten of je iets gezegd had over die trieste monnik :cool: die daar boven op je hakkebord zit, maar dat dat blijkt dus een vrouwe te zijn die daar staat.
Ga je de vrouwe nog wat opfrissen? of laat je die daar zo staan?? Ik vind haar namelijk een beetje uit de toon vallen op dat fris gekleurde hakkebord.:p

Verder vind ik je spiegel er prachtig uitzien trouwens :thumbsup:

Hans, ik heb net de laatste bladen van je 7Provincieen eens goed dorgenomen, want ik wou weten of je iets gezegd had over die trieste monnik :cool: die daar boven op je hakkebord zit, maar dat dat blijkt dus een vrouwe te zijn die daar staat.
Ga je de vrouwe nog wat opfrissen? of laat je die daar zo staan?? Ik vind haar namelijk een beetje uit de toon vallen op dat fris gekleurde hakkebord.:p

Verder vind ik je spiegel er prachtig uitzien trouwens :thumbsup:
Ik zit dan met 20 potjes verf voor mijn neus en denk... dit wordt de kleur. Haar schoenen zwart mantel blauw en de haartjes omdat ik toch dat potje open had ook zwart. Ik dacht weer eens wat anders dan het blonde haaro_O ik lees net jou tekst hardop voor aan mijn vrouw en dochter en hun droge commentaar was .... ooww was het geen monnik dan? En het commentaar... ik wilde het niet zeggen maar ik vond het ook niet mooi.. tja, dan sta ik 3-1 achter en moet ik het maar aanpassen denk ik:rofl: Vandaag was het prachtig weer dus ook even een fotomomentje buiten.
20181225_141303.jpg
20181225_141339.jpg
20181225_141408.jpg

Aan weerszijde komen 7 rusten. Deze zijn gezaagd uit eiken in de maat 2.5x10mm de rusten zijn aan de buitenzijde terug geschuurd naar 2mm. Om de uitsparing van het puttingijzer te maken klemde ik ze twee aan twee aan elkaar en boorde ik in het midden gaten. Hierdoor krijg je halve rondingen waar later de ijzers in passen. De rusten zijn iets afwaterend vast gezet. Ook heb ik er messingstaafjes in gezet voor de stevigheid. Je wilt natuurlijj niet dat tijdens het optuigen dit los gaat komen. Uiteraard weer de foto's
20181202_143855.jpg
20181202_150643.jpg
20181202_150806.jpg
20181227_162309.jpg
20181227_173654.jpg
alles is nog dryfit en moet nog gelakt worden.

Inventief en netjes gemaakt Hans.
Ik heb wel een vraagje; Hoe kom je op het idee om de rusten afwaterend te plaatsen? Het is natuurlijk nauwelijks te zien, maar ik vraag me af waarom. De rusten moeten welliswaar niet perfect haaks op de scheepsromp staan, want de romp is rond, maar ze moeten wel waterpas staan, vandaar mijn vraag.

Citaat uit één van mijn boeken; Langsscheeps stroken de rusten met de berghouten, dwarsscheeps stonden ze waterpas en nooit haaks op de romp. Nu staan ze dus op jou model niet waterpas, maar een beetje schuin naar beneden. En dit is niet knies-oorderig bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd waar je de info vandaan hebt...?

Piet. Het citaat wat je aanhaald heb ik ook gevonden en komt van van Montfeld. Als aanvulling staat er bij dat voor het overslaande water er walmgaten werden aangebracht om dit overtollige water af te voeren. In een andere beschrijving las ik dat de rusten zodanig geplaatst diende te worden dat het water er af kon lopen. Dus onder een kleine hoek. De hoek van mijn rusten zijn minimaal te noemen maar ik vrees dat je gelijk hebt. Sommige dingen die ik lees zijn zo logisch wat betreft de kleine hoek dat ik dit voor waar heb aangenomen. Aangezien ik dit goed heb vastgezet wordt dit wel een ding om deze los te halen en waterpas te zetten. Het zijn van die onderdelen waarvan je zeker weet... dit moet extra goed vast zitten. Hoe dan ook... weer wat geleerd en de volgende rusten zullen waterpas zitten .

Laatst bewerkt:
Back