Foliescharnier wil best lukken, maar je moet hem niet te strak aanzetten. Dus een spacertje gebruiken om afstand te creëren. Het oude bankpasje is daar weer handig in.
En anders proefstukje bouwen voor inzicht. Immers folie krimpt.
Eerst de binnenzijde, onderzijde dan de bovenkant.
De hoekjes kan je vooral in foliën, maar ook blanco hout laten, en dat sealen tegen vocht met paar laagjes lak.
The niet rappe Thundertiger e-Hawk heb ik destijds ook zo aangepakt.
Onderzijde aileron afzonderlijk in de folie, het scharnier evenzo.
En daarop onderzijde vleugel.
Bovenzijde in 1 gang in de folie, en zo ook het scharnier gesloten.
Dan… op drie punten het aileron met nylon dun touw versterkt.
Ingeboord, draad doorgeregen. Dat kon omdat het spantenbouw vleugel was.
Het nylon met CA gehecht.
De gedachte was meer sterkte en een folie scharnier dat dan niet zou kunnen inscheuren.
Er is nog een oplossing voor scharnier. Glasheldere tape met een sterke kleeflaag.
3M heeft een sterke PU tape, maar dat goedje is aan de prijs.
Dan… Lindinger verkocht altijd een speciale sterk hechtende siliconenkit. En daarmee is uitstekend met een strakke rups kit, met behulp van tape sjabloon een scharnier te tjetten op folie.
Foliekleefkracht kun je vergroten met Oracover Heisssiegelkleber.
Een glasheldere thermische strijklijm. Is te verdunnen met Bisonkitverdunner. Ruikt hetzelfde in ieder geval… en niet gaan snuiven natuurlijk…
Zo maar weer?
Gr Bas