De snelle avonturen van WdeW

Belangrijkste is een passende spiebaan. En dat is lastig op te snuffelen bij zo’n arm?

Alu mag sterker ogen, beter hoeft het niet te zijn. Absorptie en flex kunnen bij uitstek ook gunstig zijn.
In dit soort formaten van modellen acht ik kunststof superieur.
Alu is een kwestie van maakbaarheid in de commerciële moderniteit, en is het met verdienste af te zetten in een markt?

Waar hele hoge nauwkeurigheid speelt in RC stuurketens zal het tot nut zijn, tot z’n recht komen. Hierbij denk ik vooral aan competitie heli’s, van klein tot groot, die hoge mate van stuurprecisie vereisen.

Mochten krachten zo groot worden dat servokasten gaan wharpen, torderen, dan is het zinvoller dat de servospindel ondersteund gaat worden met lagerblok, al dan niet kogelgelagerd. Speeldmodellen op de helling die door de geluidsbarrière moeten, alvorens te versplinteren…
Benader je bij lange na niet. Doel in’t vizier houden, straks mooie speeder!

Lagerspeling in nylon armpjes worden weggewerkt met drupje CA lijm. Enige speling die dan blijft, is die van de servo gearbox.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje liggen, Wanneer jij een pb stuurt, stuur ik ze op.
Alu Hevels.jpg

Inderdaad M3, boutjes zal je wel hebben.
 
Ik heb ook nog een ikgekort setje, waarbij de twee buitenste gaten weggezaagd zijn.
Mag ook weg want ik heb geen wekende HiTec's meer.
 
Wil de T staat voor hoe veel tanden de vertanding van het servo hoorntje heeft.
Dit aantal verschild per merk servo.
Groet Hans.

Dag Hans,
Tja, da's niet heel erg handig, al die verschillen.
Als een je servo koopt, zitten er vaak wel de heveltjes bij gelukkig.
Op Ali kwam ik er wel een tegen waar Futaba op stond, maar dat schiet nog niet erg op.
Groeten, Wil
 
Tanden zegt niet alles, ook de diameter kan verschillen.
Dit komt vooral voor bij de goedkope kleine servo's.
Hoeveel verschillende maten servo armpjes ik niet heb....
Soms lijken ze te passen, maar als je belast slippen ze over de tandjes, goed controleren!
 
Toch maar gaan vissen?
Ik ga noodgedwongen een aantal maanden stoppen met de bouw van de Avionik. Eerder blies ik al een servo Kingmax C410 van € 55,00 op, doordat de lipotester maar 6 volt aan kon. Vandaag ging de volgende naar een bekende-, gevaarlijke vissoort. Vorige week gingen alle servo's de goede kant op. Nu besloot er een een andere richting te gaan zwemmen. Hij sloeg vast, werd warm en ging naar de haaien. Ook van het eindeloze gedoe met de Multiplex zender, is de lol even af.

Natuurlijk ga ik niet vissen, dan kan ik net zo goed gaan zweven :p. Dat vind ik meer iets voor oude mensen :D.

De bouw van de Speeder gaat langzaam maar gestaag. Die zal eind maart klaar zijn. Even een actuele foto;

20250223_111754.jpg
clear.png
 
Laatst bewerkt:
Zonde…proefopstelling…alvorens te verlijmen.
Ik heb ooit een servo en een fonkelnieuwe Jeti vers uit de doos doorgefikt. Servo een krater in de kast, en een gat in een Jeti moederbordje. De antennes zijn nog vanpas gekomen.
Tweehonderdvijftig euro in rook op.
Shit happens…

Proefopstelling.
Voor een Evo 9 heb ik wel de instellingen… wellicht daar van een 2,4 de kop zien te tikken?
Een keer klaar.

Gr Bas
 
Zonde…proefopstelling…alvorens te verlijmen.
Ik heb ooit een servo en een fonkelnieuwe Jeti vers uit de doos doorgefikt. Servo een krater in de kast, en een gat in een Jeti moederbordje. De antennes zijn nog vanpas gekomen.
Tweehonderdvijftig euro in rook op.
Shit happens…

Proefopstelling.
Voor een Evo 9 heb ik wel de instellingen… wellicht daar van een 2,4 de kop zien te tikken?
Een keer klaar.

Gr Bas

Dat is ook zwaar balen Bas.

De servo's gaan eerst hevig op en neer (om zich te zetten?), daar had ik niet op gerekend.
De servo's in de Speeder zijn nog heel.
Ik had ook flaps-on/flaps-off verkeerd ingesteld op de zender. Dure leermomenten!
 
1 keer zoiets gezien.
heli, servo op de stabilisatie aangesloten.
waren speciale servo's, was wat bijzonders mee (MKS)
ene keer aansluiten, alles werkte. maar langzaam, raar, sloeg over leek het
inderdaad ook langzaam heen en weer, alsof ze overshoot hadden oid
andere keer, niets werkte, hevel kon je zo wegduwen
nog een keer, de helft deed het. maar alle servo's op de heli hadden dit gedrag

bleken servo's te zijn die een speciale snelle aansturing nodig hadden, de stabilisatie stond nog op standaard.
1520 tegenover 760 ms (heel lang geleden, dit staat me bij)
omgeschakeld, boel ging opeens normaal werken.
In mijn geval was er geen schade (heel kort aangesloten gehad), volgens mij was er toen op fora diverse draadjes dat dit wel schade kon geven
in mijn geval had ik altijd de werkelijke zend en ontvangst spullen eraan gekoppeld, ik heb niet eens een servotester in bezit.
misschien zit daar een stevig punt van aandacht?

Een servo brand normaal niet door omdat de servotester doorbrand
OF de tester moet opeens allerlei vage rommel door de signaaldraad gegooid hebben tijdens het te hoge voltage moment.
gebruik je diezelfde tester nog, kan het zijn dat opvolgende servo's ook gaan.
 
1 keer zoiets gezien.
heli, servo op de stabilisatie aangesloten.
waren speciale servo's, was wat bijzonders mee (MKS)
ene keer aansluiten, alles werkte. maar langzaam, raar, sloeg over leek het
inderdaad ook langzaam heen en weer, alsof ze overshoot hadden oid
andere keer, niets werkte, hevel kon je zo wegduwen
nog een keer, de helft deed het. maar alle servo's op de heli hadden dit gedrag

bleken servo's te zijn die een speciale snelle aansturing nodig hadden, de stabilisatie stond nog op standaard.
1520 tegenover 760 ms (heel lang geleden, dit staat me bij)
omgeschakeld, boel ging opeens normaal werken.
In mijn geval was er geen schade (heel kort aangesloten gehad), volgens mij was er toen op fora diverse draadjes dat dit wel schade kon geven
in mijn geval had ik altijd de werkelijke zend en ontvangst spullen eraan gekoppeld, ik heb niet eens een servotester in bezit.
misschien zit daar een stevig punt van aandacht?

Een servo brand normaal niet door omdat de servotester doorbrand
OF de tester moet opeens allerlei vage rommel door de signaaldraad gegooid hebben tijdens het te hoge voltage moment.
gebruik je diezelfde tester nog, kan het zijn dat opvolgende servo's ook gaan.

Die servotester ligt al in de prullenbak.
Ik heb er nog een van GJ liggen. Deze kan meer voltages. Maar er zitten voor mij teveel aansluitingen op. Iets om eens uit te zoeken.
Ik krijg de indruk dat de Kingmax 410 helemaal niet zo'n goede servo's zijn als GJ heeft gedacht.
Er zijn er al 2 gesneuveld.

De Hitec servo's van de Speeder kunnen meer tegen een stootje. Wel moet er een stroomkabeltje met 3 diodes tussen. Anders gaat het fout op een 2s lipo.

Op termijn ga ik over op KST. Daar vliegen velen mee. Ze kosten rond de 50 euro.
 
Back
Top