De punten van oracover :-/

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Ben de laatste hand aan het leggen op mn renovatie model , een Bravo 303
P2260018_%28Small%29.JPG

De oracover was een monnikenwerk, Ik weet zeker dat na 10 vluchten niets meer van de oracover over is, de punten gaan loslaten en de 11e vlucht zal alles kaal zijn :-/

Vroeger fixeerde ik alle punten met een drupje secondenlijm , het nadeel hiervan was dat de secondenlijm relatief dik was en wit uitsloeg. Voordeel is dat op mijn modellen de oracover-punten nog steeds vastzitten.

Is er tegenwoordig een "beter" middel hiervoor?

bedankt,
Cor

ik heb dat probleem ook ondervonden met het bespannen maar ik denk dat je gewoon lang genoeg moet blijven strijken:) bij mij helpt dat wel lijkt het zo:p

Ik heb onze decathlon toenertijd helemaal behandeld met brandstofbestendige lak:
dec3.jpg

Alles zit nog vast en er is nog geen 1 puntje losgekomen :D

@ Gibi: probleem is dat er olie en vuil tussen gaat komen en dat houdt oracover niet meer.

@berto: Eerst oracover en dan daarover een brandstofbestendige lak? houdt dat goed , welke lak, een 2K lak?

Cor

corvl, dat kleuren schema heb je dat niet van een één of ander aerobatic toestel (1:1) afgeleid, ik had eens een plaatje daarvan en hij leek er heel erg op kan dat kloppen?

Ik heb dit gebruikt voor onze Decathlon:
Protech RC Finish/RCF 400 glossy Clear

Je kan ook op de kwetsbare punten een rondje van transparante oracover plakken.
De grote oppervlakken blijven meestal wel zitten, de ellende begint bij de smalle puntjes.

@ alexxx ; zou kunnen. Iemand heeft een paar maanden geleden een foto geplaatst van dat toestel van G ward en met een beetje googlen kwam ik uit bij zn website. Prachtig kleurenschema.

@ Nico: dan wordt dit toestel 1 groot rondje van oracover :-/

Ik ga het proberen met wat brandstofbestendige lak

Laatst bewerkt:
misschien moet je sanka eens een pb'tje sturen. hij heeft hier ook van die transparante folie voor gebruikt en die heb ik oook op de punten van mijn fourstar 40 zitten. de puntjes blijven nu vast zitten en je ziet er nauwelijk iets van. de brandstofbestendige lak ken ik niet, maar is dit niet wat zwaar (met zoveel puntjes ;)) correct me if I'm wrong!

ik zou voor die transparante folie gaan

Een nadeel van de transparante folie kan nog steeds zijn dat er toch op den duur een stukje loslaat.

Met de lak gebeurt dat echt niet, en gewichtstoename zal minimaal zijn, ook aghankelijk van hoe dik je het gebruikt natuurlijk ;-)

Meteen nog een ander vraagje,

Ik heb altijd last als oracover elkaar overlapt (grotere stukken) dat er luchtbellen tussen de 2 lagen komen.

Wat is DE manier om er geen luchtbellen tussen te krijgen?

Cor

Wat ik toenertijd met onze Decathlon gedaan heb is heel veel gaatjes prikken op het gedeelte waar de overlap komt.
decathlon66.jpg

Ik heb hier eerst gaatjes in het blauw gerpikt waar het wit moest komen,
en toen weer gaatjes in het wit (en blauw dus) waar het rood kwam.

Redelijk wat extra werk maar het werkt wel :-)

@ berto: Als ik het goed begrijp, eerste gaatjes prikken en dan de 2e laag oracover erop..... dat lijkt me een goed idee.:rolleyes:

Nu ben ik gaatjes aan het prikken als de 2e laag erop zit om de luchtbellen eruit te krijgen:mad:, dus qua tijd zal het wel meevallen.

bedankt,
cor

Gisteren een grote bestelling binnen gekregen, waaronder een Pot 2K blanke lak van oracover.
Vandaag wat geprobeerd, wat dunne lijntjes en puntjes met een penseeltje bewerkt.... en het resultaat is erg goed, je ziet er vrijwel niets van en de punten komen nu niet meer los.

Bedankt voor de tip Berto.

Cor

Back