De Ogar, oude model met vernieuwing.

OK, dat scheelt dan alweer.
plus nog wat pennen om te zorgen dat ie in positie blijft.
Dat had ik al wel als vanzelfsprekend aangenomen... Je wilt niet je hele vleugel als rolroer gebruiken... :D
 
OK.. weer geschuurd en wat geplamuurd, hij wordt steeds strakker.
CIMG3946.JPG



Wat me nu irriteert is het volgende, en dat hebben alle Robbe Ogars.
CIMG3945.JPG


Die aansluiting van de cabine aan de voorkant, daar zit een bobbel.
En dat kan wel weggesneden worden maar toch, hij loopt niet mooi vloeiend.
CIMG3944.JPG


Als je dan de Ogar van Schulz ziet, echt schaal.
schulz.jpg


Of de echte Ogar.
Ogar.jpg


Of nog veel mooier, van voren.
ogar2.jpg



Dan loopt dat mooi door.
Dus.. ik zit te denken om een nieuwe cabine te maken.
Ik krijg de vorm er wel in maar als ik dan toch bezig ben, dan wil ik ook dat ie open kan, op de plek waar ie open hoort te gaan.
Dan moet er dus een frame gemaakt worden en dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik ken wel een ontwerper/fabrikant die dat weet maar dan moet ik even richting Kirchheim an Teck rijden...

GJ
 
Dat lijkt me eerder een kwestie van een randje van die cockpitkap weghalen?
Maar om eerlijk te zijn, ik zie wat je bedoelt, maar het zou mij niet echt storen.

PS: vooral die laatste foto, heel "indrukwekkend"...

Best een rare naam voor een zwever trouwens: Google is your friend, in het pools betekent Ogar "bloedhond".... Hoewel, na plaatjes van bloedhonden opgezocht te hebben, snap ik het ook weer een klein beetje wél....
 
@GJVO en anderen,
De profiel serie HQ/W-3/XX lijkt me een goede voor dit model, bij voorbeeld bij de wortel met 15% dikte afnemend naar 12% halverwege en bij de tip tot 10%.
In het laatste deel een graad of 2 washout kan geen kwaad.
Wanneer je met een rompmal bezig bent is het dan niet mogelijk meteen het wortelprofiel aan te passen op bv de HQ/W-3/15?
 
OK Rick, ik zat dus goed met de HQ 3.0/12.
Haha, ervaring en geen kennis...
Ik kan eens kijken of ik het naar een HQ3.0/15 kan brengen, is een 16 ook goed, als ie bestaat?
Invalshoek kan wel gelijk blijven?
En instelhoekverschil ook?
Lijkt mij een gewoon naca 00X stabilo profiel.

En ja, als je die rand af zou snijden op de plek waar ie afgesneden hoort te worden loopt ie inderdaad mooier door maar nog niet zo mooi als op die laatse (inderdaad geweldige) foto.
En als ik toch bezig ben, dan wil ik hem ook echt mooi hebben.
Die vorm is geen probleem ,dat kan ik met platen XPS wel zo krijgen met een hoop schuurstof in de garage.
Maar dan wil ik eigenlijk ook de overtreffende trap... voorkant dicht en dan een openslaande cockpitkap.
Dat vond ik zo mooi in mijn JS1, met gasdemper..


GJ
 
Laatst bewerkt:
Dus.. ik zit te denken om een nieuwe cabine te maken.
Waarom niet een hoop plamuur voor op de romp plempen en dan netjes in overgang schuren?!
Daarna vlakken naar die 'plank' die je op de cockpit-opening hebt geplaatst. En dan hetzelfde met het raamwerk van de cockpit-kap.
 
Dirk, de kap die ik heb is heel kwetsbaar en heeft ook al een paar scheuren.
En die moet ook flink gerepareerd worden voordat daar een mal van gemaakt kan worden om een kap diep te trekken.
Dus heel veel meerwerk is het niet maar ik wil even de meningen weten.
Een gewone kap die wel netjes aansluit is niet moeilijk.
Ik neem de vorm van de originele kap op een paar punten, zaag spanten, plak die op xps en ga schuren.
Zo doen fabrikanten het ook.
Weefseltje erover, negatief mal maken en die volgieten met gips zodat er lexan overheen getrokken kan worden.
Dan heb je een mooi vloeiende overgang.

GJ
 
Maar dan wil ik eigenlijk ook de overtreffende trap... voorkant dicht en dan een openslaande cockpitkap.
Dat vond ik zo mooi in mijn JS1, met gasdemper..
:eek: maar... maar... maar... dan moeten wij weer langer wachten... :eek:

Het is wel mooi, maar het maakt de toegang ook weer lastiger.
 
De romp duurt sowiezo nog wel even.
Kappen kan ik niet maken dus daar hebben we iemand anders voor nodig die een grote vacuumtafel heeft.
Kan hem ook een modern tintje geven en er een carbon kap op maken.

GJ
 
Onnozele vraag tussendoor: wat is ongeveer de afstand van hartlijn motor tot aan de staartboom? I.v.m. de propmaat?
 
13 cm vanaf hart tot op de romp.
Dus ik zou zeggen dat een 9,5" nog net moet passen.

GJ
 
Even de HQ 3.0/15 uitgeprint, de 16 bestaat niet, misschien dat ik Helmut Quabeck even moet vragen of er een 16 of 17 bestaat.
Want deze scheelt te veel in bolling.
Ik heb gegokt dat ik de hartlijnen over elkaar heen gelegd heb maar om het zeker te weten zou ik ook de FX uit moeten printen.
Maar wat er bij dit profiel te veel zit aan de bovenkant krijg ik er nooit op een nette manier af, dan moet ik met de haakse slijper aan de gang.
Als we uitgaan van de HQ dan zou ik eerder een stukje maken van ongeveer 10cm dat verloopt van FX naar HQ 15 en dan de rest van de vleugel over laten lopen van HQ 3.0/15 naar 3.0/12.
Dan is alleen een stukje wortel van <10cm nog dat FX profiel.

De foto, ik heb het even een groot bestand gelaten zodat je in kan zoomen.
CIMG3947.JPG
 
De romp duurt sowiezo nog wel even.
Kappen kan ik niet maken dus daar hebben we iemand anders voor nodig die een grote vacuumtafel heeft.
Kan hem ook een modern tintje geven en er een carbon kap op maken.

GJ
Ik ben bezig met een vacuüm tafel voor mijn frees. 80% klaar. Geschikt? Kweenognie. Groot genoeg? Waarschijnlijk wel. Maar hoe verwarm ik dat plastic?
 
Back
Top