Nu ruim een jaar na de laatste post in dit forum over de kappa misschien tijd voor een update
.
Ik probeer mijn bevindingen zo neutraal mogelijk neer te zetten en nodig jullie graag uit tot meedenken en adviezen. Want ja, ik blijf geïntrigeerd door deze kist. Is het een "wonderkist" nee, heeft ie potentie? Ik denk het wel, in ieder geval de moeite van het onderzoeken waard.
Ik heb een kappa in glas, vlieggewicht 1270 gram (waarover later meer) en heb de mogelijkheid van ballast 240 gram ingebouwd. Doel was een kist te hebben die ingezet kan worden bij relatief licht weer en beter loopt dan een Xplorer.
Ik heb de kappa het afgelopen jaar als variatie op de Xplorer gevlogen. Gewoon voor de leuk, het ding vraagt een actieve(re) vliegstijl en dat mis ik in de Xplorer. Na het verlies van de Xplorer in Losser gisteren voor het eerst in competitie ingezet in Oosterland. Veel input ontvangen, waarvoor mijn dank!
Wat is mijn zoektocht, verwonderpunten, verbeterpunten. Van aerodynamica heb ik hoegenaamd geen verstand. Bouwen vind ik leuk en keek dan ook met bewondering naar de eigen fabricaten van Geert, Jeroen en Loet. Ook hout is zeker te gebruiken!
Constructie:
De romp bevat een aantal ontwerpfouten. Meest storende, slordige is dat de voorkant ontworpen lijkt voor een buitenloper (bobbel voor de draden), maar die krijg je via de kap er gewoon niet in. Te smal. Motorspant is gemaakt in de mal.
De staart is veel te zwaar, waardoor je voorin onevenredig veel gewicht nodig hebt. Voor een indruk, motor 125 gr, accu 80 en regelaar 30 gram geeft een zwaartepunt bij 115. De fabrikant en ook rcgroups spreken van rond de 90 als ideaal.
De bredere flaps en rolroeren hebben een verschillende diepte. Geen idee waarom, maar snel afstellen op het veld lukt mij niet. Het monteren van de staart en het inhangen van de draden gaat redelijk.... snel als het de avond ervoor niet al te gezellig was
.
Zoals gesteld ik ben redelijk gewend aan een Xplorer. Probeer de kappa ook zo te vliegen (gewoonte) maar dan lichter en wat dynamischer. Het meest irriteert mij dat strak een nulletje draaien met de kappa mij gewoon niet lukt. Op dit moment onvoldoende eigen stabiel. Gevolg is ook dat in turbulentere omstandigheden er bijna niet mee te vliegen is. Dit geluid hoor ik van meer bezitters, waaronder een Duitse importeur (wie ein Blatt im Wind).
Ik denk dat het is gelegen in de volgende combi van factoren:
- ik vlieg de kist niet zoals ie bedoeld is, in thermiek te langzaam en hoofdzakelijk op roer;
- het richtingsroer is met 2 cm veel te klein om effectief te zijn bij lage snelheid;
- het middendeel is recht, geen v-stelling, de oren hebben 5 graden
- ik heb het zwaartepunt inderdaad op 115 mm. Dit klopt voor mijn gevoel redelijk bij het zeer grote stabilo en bovendien in still-air "dobbert" de kist bij een voorlijker zwaartepunt. Vliegt dan niet strak, nu wel.
Wat ik dus deze winter wil gaan doen is een eigenbouw romp met kleiner stabilo. Het huidige stabilo is 17% van de vleugeloppervlakte. Natuurlijk een groter roer bouwen. Als het lichter wordt is dat helemaal meegenomen. Vleugelbelasting kan naar beneden.
Zoals gesteld, over de vleugel ben ik tevreden, beter geïntrigeerd. Schijnt een drela profiel te zijn. Loopt lekker bij laag gewicht, reageert goed op de verschillende klepstanden en wanneer eenmaal in de brede thermiek stijgt het prima. Subjectief is de kist ook duidelijk stiller dan mijn X. Op hoge(re) snelheid blijft de kappa recht in de lijn, X gaat wat zoeken. Ballast toevoegen kan de kist prima hebben, maar gaat er helaas niet stabieler van vliegen.
Het zal helder zijn, naast de nieuwe F5J kisten die streven naar een zo laag mogelijke vleugelbelasting bij het max van de toegestane spanwijdte vind ik de kappa een intrigerend alternatief. Een richting die voor mij het onderzoeken waard is. Kan me natuurlijk vergissen. Alleen, er moet wat aan de kist of mijn stijl van vliegen veranderen wil het voor mij een succes zijn.
Graag sta ik dus open voor adviezen voor structurele veranderingen of afstellingen. Zal ik genoeg hebben aan een groter roer of moet de V-stelling groter? Volstaan dan de oren of wordt het zagen in het middendeel
. Nog een alternatief, de tippen nog eens laten knikken zoals vroeger op de F3J's? Vooruit met het zwaartepunt en niet strak vooruit vliegen voor lief nemen
.
Johnny

Ik probeer mijn bevindingen zo neutraal mogelijk neer te zetten en nodig jullie graag uit tot meedenken en adviezen. Want ja, ik blijf geïntrigeerd door deze kist. Is het een "wonderkist" nee, heeft ie potentie? Ik denk het wel, in ieder geval de moeite van het onderzoeken waard.
Ik heb een kappa in glas, vlieggewicht 1270 gram (waarover later meer) en heb de mogelijkheid van ballast 240 gram ingebouwd. Doel was een kist te hebben die ingezet kan worden bij relatief licht weer en beter loopt dan een Xplorer.
Ik heb de kappa het afgelopen jaar als variatie op de Xplorer gevlogen. Gewoon voor de leuk, het ding vraagt een actieve(re) vliegstijl en dat mis ik in de Xplorer. Na het verlies van de Xplorer in Losser gisteren voor het eerst in competitie ingezet in Oosterland. Veel input ontvangen, waarvoor mijn dank!
Wat is mijn zoektocht, verwonderpunten, verbeterpunten. Van aerodynamica heb ik hoegenaamd geen verstand. Bouwen vind ik leuk en keek dan ook met bewondering naar de eigen fabricaten van Geert, Jeroen en Loet. Ook hout is zeker te gebruiken!
Constructie:
De romp bevat een aantal ontwerpfouten. Meest storende, slordige is dat de voorkant ontworpen lijkt voor een buitenloper (bobbel voor de draden), maar die krijg je via de kap er gewoon niet in. Te smal. Motorspant is gemaakt in de mal.
De staart is veel te zwaar, waardoor je voorin onevenredig veel gewicht nodig hebt. Voor een indruk, motor 125 gr, accu 80 en regelaar 30 gram geeft een zwaartepunt bij 115. De fabrikant en ook rcgroups spreken van rond de 90 als ideaal.
De bredere flaps en rolroeren hebben een verschillende diepte. Geen idee waarom, maar snel afstellen op het veld lukt mij niet. Het monteren van de staart en het inhangen van de draden gaat redelijk.... snel als het de avond ervoor niet al te gezellig was

Zoals gesteld ik ben redelijk gewend aan een Xplorer. Probeer de kappa ook zo te vliegen (gewoonte) maar dan lichter en wat dynamischer. Het meest irriteert mij dat strak een nulletje draaien met de kappa mij gewoon niet lukt. Op dit moment onvoldoende eigen stabiel. Gevolg is ook dat in turbulentere omstandigheden er bijna niet mee te vliegen is. Dit geluid hoor ik van meer bezitters, waaronder een Duitse importeur (wie ein Blatt im Wind).
Ik denk dat het is gelegen in de volgende combi van factoren:
- ik vlieg de kist niet zoals ie bedoeld is, in thermiek te langzaam en hoofdzakelijk op roer;
- het richtingsroer is met 2 cm veel te klein om effectief te zijn bij lage snelheid;
- het middendeel is recht, geen v-stelling, de oren hebben 5 graden
- ik heb het zwaartepunt inderdaad op 115 mm. Dit klopt voor mijn gevoel redelijk bij het zeer grote stabilo en bovendien in still-air "dobbert" de kist bij een voorlijker zwaartepunt. Vliegt dan niet strak, nu wel.
Wat ik dus deze winter wil gaan doen is een eigenbouw romp met kleiner stabilo. Het huidige stabilo is 17% van de vleugeloppervlakte. Natuurlijk een groter roer bouwen. Als het lichter wordt is dat helemaal meegenomen. Vleugelbelasting kan naar beneden.
Zoals gesteld, over de vleugel ben ik tevreden, beter geïntrigeerd. Schijnt een drela profiel te zijn. Loopt lekker bij laag gewicht, reageert goed op de verschillende klepstanden en wanneer eenmaal in de brede thermiek stijgt het prima. Subjectief is de kist ook duidelijk stiller dan mijn X. Op hoge(re) snelheid blijft de kappa recht in de lijn, X gaat wat zoeken. Ballast toevoegen kan de kist prima hebben, maar gaat er helaas niet stabieler van vliegen.
Het zal helder zijn, naast de nieuwe F5J kisten die streven naar een zo laag mogelijke vleugelbelasting bij het max van de toegestane spanwijdte vind ik de kappa een intrigerend alternatief. Een richting die voor mij het onderzoeken waard is. Kan me natuurlijk vergissen. Alleen, er moet wat aan de kist of mijn stijl van vliegen veranderen wil het voor mij een succes zijn.
Graag sta ik dus open voor adviezen voor structurele veranderingen of afstellingen. Zal ik genoeg hebben aan een groter roer of moet de V-stelling groter? Volstaan dan de oren of wordt het zagen in het middendeel


Johnny