De HMS Prince van Amati

Al een tijdje ben ik aan het zoeken naar een nieuw project. Nu mijn San Francisco II hopelijk in de komende 2 weken voltooid wordt, moest ik toch echt de knoop gaan doorhakken. Na veel rond te zwerven op internet heb ik op marktplaats iets leuks ontdekt. De HMS Prince van Amati.

Na wat onderhandelen mocht ik voor een héle goeie prijs deze kit op komen halen. :D Toen ik aankwam op mijn bestemming moest de man van wie ik hem kocht lachen, en zei hij: "ik wist niet dat er nog mensen van jouw leeftijd zijn die dit leuk vinden". Ook ik moest er om lachen. Met een mooie, grote en vooral zware kist ging ik naar huis:

De kist is erg mooi, maar ook erg oud. De meesten zullen hem waarschijnlijk ook niet kennen. Hij is namelijk maar kort gemaakt in een beperkte oplage. Een impressie van de kist:

De details zijn allemaal massief gegoten metaal en érg mooi in detail.

Wat helaas wel jammer is, is dat sommige onderdelen licht geoxideerd zijn, Hier moet ik nog een oplossing voor vinden. Wat ook een klein beetje onverwacht, maar toch ook logisch is, is dat alle hout onderdelen niet gelasercut zijn. Ik mag alles mooi zelf uit gaan zagen:

Mijn vraag aan jullie is, wat kan ik het beste doen met de oxidatie en met welk gereedschap kan ik de houten onderdelen het beste gaan zagen?

Zelf heb ik onwijs veel zin om deze zomer lekker in het zonnetje aan mijn nieuwe project te gaan beginnen. Nog een overzicht van de gehele kist:

Laatst bewerkt:
Dat is een hele mooie bouwdoos die je daar hebt. Ik heb deze zelf wel gezien maar nooit in bezit gehad. Was mij altijd te duur. Dit zijn de bouwdozen waar ik van hou. Zelf alles uitzagen. Ik zou zeggen, schaf een beugelzaag aan om te figuurzagen met drie verschillende groftes houtzaagjes. (Gewoon in de bouwmarkt) Daarbij een zaagplankje zodat je de tafel niet stuk zaagt. Dan heb je alles om de onderdelen uit te zagen. Wat vaak ook handig zou kunnen zijn is dat je een setje boortjes aanschaft. Het kan handig zijn om in de hoekjes een gaatje te boren zodat je de zaag kunt draaien in het geboorde gaatje. Zaag wel altijd iets ruim uit, een halve mm. ong. De rest kun je op maat schuren.

De corrosie is niet zo heel moeilijk. Dit is een gegoten metaal legering ook wel white metal genoemd. Die heeft een laagje gekregen welke is gaan oxideren. Dit is vaak met een stukje staalwol wel er af te halen. Veel mensen schilderen dit ook wel. Dan is het goed schoonmaken en ontvetten waarna dit in de grondverf gezet kan worden voor de hechting.

Ik wens je heel veel succes en ga je bouw dan ook echt volgen.

Dankjewel voor de mooie woorden en tips! Hij was inderdaad ook erg duur oorspronkelijk, 1950 gulden heb ik me laten vertellen. Ik ga zeker binnenkort even naar de bouwmarkt om het arsenaal gereedschap aan te vullen. Zelf heb ik eerst erg lopen klungelen met de beplanking, dus heb ik nu een electrische plankenbuiger. Ben benieuwd wat die er van gaat brouwen :P Ik heb al een electrische boormachine met verschillende maten boortjes, dus die hoef ik niet meer te kopen :)

Ik was al van plan om de ornamenten te gaan verven. Het is op de foto's slecht zichtbaar, maar in het licht krijgen ze nu een chemisch-neppe stralende uitstraling, ze mogen wel wat verouderd lijken vind ik zelf ;)

Ik vind het mooi dat je het gaat volgen! dat is ook één van de redenen waarom ik het proces graag deel :P Ook ik zelf zal nog wat hulp nodig gaan hebben, want ik heb 9 mooie tekeningen die helaas in het Italiaans zijn. Dat wordt dus vaak googlen haha. Hopelijk kan ik hier in gevallen van twijfel de oplossingen vinden voor mogelijke problemen, maar daar twijfel ik met de ervaring die hier op het forum rondhangt eigenlijk al niet eens meer aan!

Ik ga het ook zeker volgen. De kit ziet er goed uit. Zeilen zitten er zo te zien kant en klaar bij. Met oxidatie verwijderen ben ik niet zo bekend. Ik zou rustig beginnen met een schuursponsje en als dat niet werk wat grovere methoden proberen. Daar is vast wel info over te vinden.
Ik heb tot nu toe nog niet veel moeten figuurzagen, maar met de hand was niet zo mijn ding. Ik heb toen de knoop doorgehakt en een figuurzaagmachine aangeschaft. Na wat oefenen ben ik blij dat ik hem heb. Ongeacht wat je gebruikt, de tip van Rik volgen. Iets ruim uitzagen zodat je het laatste beetje kan bijvijlen. Veel plezier met de bouw. Ik ben benieuwd.

Het ruim uitzagen ga ik zeker doen. Ik kan een decoupeerzaag lenen. Ik ga het daar denk ik mee proberen, is toch wat makkelijker dan het met de hand figuurzagen ;)

Die zeilen zaten er oorspronkelijk niet bij, maar de eerste eigenaar heeft ze er bij gekocht. Ik ben zelf een fan van zeilen op het schip, dus dat komt mij goed uit :)

dat is een mooie kit.

de figuurtjes lijken inderdaad op de figuurtjes uit de kit van mijn Vasa.
heb deze indertijd met een ammoniak oplossing schoongemaakt en daarna met witte grondverf ingespoten (zonder aan te raken met mijn handen in de tussentijd)
hierna met normale verf verder geschilderd

voor het zagen kun je mogelijk gebruik maken van een goede elektrische figuurzaag, anders wordt het heel veel handwerk :)

Hey Tom, ik geloof dat je hier een vrij unieke bouwdoos te pakken hebt!
Redelijk duur indertijd, en tegenwoordig niet meer leverbaar. Is gelijk een mooie uitdaging, want er is niemand die deze nu ook aan het maken is....:D

Dat lijkt me een goed idee om te proberen Hans, ammoniak en grondverf. Het zal alleen nog wel even duren tot ik daar aan toe ben.

Ik ben ook echt super trots op de kit :) Ik wilde altijd een keer de HMS Victory bouwen, maar persoonlijk vind ik de Prince veel mooier, en is ook wat bijzonderder. Heel veel mensen bouwen de Victory al, dus dat maakt het ook een leuke afwisseling. Ik zie het ook als een uitdaging, van de San Francisco II naar dit oorlogsbeest.

De naam is Joris trouwens ;) ThomJ is mijn internet-alias :P

Ik lees dat je een decoupeerzaag wil gaan gebruiken... (heb nu bijna een hart aanval)...

Het zagen met een figuurzaag is echt niet moeilijk. Ik ben er zelf ook eens mee begonnen en zaag echt alles uit met een figuurzaag. Het enige electrische gereedschap wat ik heb is een dremel.... En een stofzuiger om het stof van de grond te zuigen. ;)

Een decoupeerzaag is echt veel te grof. Ongeacht welk zaagblad je gebruikt.

Een tip bij het zagen. Houd je arm in een 90 graden stand. Dan kun je de zaaghoek goed bepalen. Geen kracht zetten, het zaagblad moet het werk doe. En niet duwen. Ook dan ga je scheef. Je zult zien dat het hout wat je hebt niet echt hard is en je zoeft er met een zaagblad nr2 zo doorheen.

Levert dat grof resultaat op? In dat geval zou ik misschien wel beter toch met de hand kunnen gaan werken. Ik ga denk ik eerst de spanten met decoupeerzaag proberen, dan kan ik mooi testen wat het resultaat is. Als het dan tegenvalt kan ik nog overstappen :)

ja, een decoupeerzaag is echt niet aan te raden...
Het gaat wat werk vragen maar dat moet je echt met de hand doen...

welkom op het forum .

ik heb deze en met wat oefenen kan je er heel goed mee zagen .

veel beter dan met de hand.

images

elektische figuurzaag van proxxon .

grt timberwolf

Joris,

Blij te zien dat je keuze is gevallen op zo'n schitterend mooi schip. Je mag je handjes dichtknijpen met deze aanwinst :cool:. Ben zelf normaal niet zo gecharmeerd van de Engelsen, maar dit is er toch eentje die ik stiekem wel heel erg mooi vind.

Veel verschillende meningen en adviezen hier al te lezen. Om te beginnen : niets MOET. ...Zowel elektrisch als met de hand is het goed te doen. Ik ben persoonlijk ook van het principe: zoveel mogelijk met de hand (en heb ook enkel maar een dremelachtig-apparaat van proxxon en een stofzuiger, ... oh ja ook nog een soldeerijzer). Als je rustig tewerk gaat is het met de hand zagen prima en vlot te doen.

Ik zie dat je ook deels in Eindhoven woont (technische studie?). Moest je ooit met vragen zitten en kom je er op het forum niet direct uit, ben ik altijd bereid om een keer af te spreken. Soms zijn dingen beter in het echt uit te leggen dan op het net, maar ik geloof dat je al enige ervaring hebt opgebouwd, dus ik heb er alle vertrouwen in.

Wat betreft de afwerking van ornamenten zit je hier in de lichtstad ook goed: Chris is een 'crack' op dit gebied en werkt in Eindhoven, ik weet zeker dat hij bereid zal zijn je een paar tips en tricks in het echt mee te geven, moest je hier behoefte aan hebben.

Heel veel plezier en succes met de Prins.

Grt
Diederik

PS: nog wat handige links, moest je ze niet al kennen:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-historische-schepen/203279-bouwverslag-h-m-s-prince-1-61-constructo.html

http://www.milebijelic.com/?page_id=23#homeBox

http://www.milebijelic.com/?page_id=4

http://modelshipworld.com/index.php?/topic/6253-hms-prince-by-amati/

Laatst bewerkt:
Ik was al van plan om de ornamenten te gaan verven. Het is op de foto's slecht zichtbaar, maar in het licht krijgen ze nu een chemisch-neppe stralende uitstraling, ze mogen wel wat verouderd lijken vind ik

Hoi als je tips wilt voor het schilderen van ornamenten kijk eens mijn tutorial:

how-schilderen-van-miniaturen-ornamenten

In mijn bouwverslag kun je zien wat voor oude look eenvoudig te maken is. Dit kan ook met kleuren, niet alleen met goud. Ik woon in de buurt van ehv dus kan ook altijd wel ff langs schieten om het te tonen.

Grt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties allemaal, ik vind het fijn dat er binnen een dag al zoveel hulp en interesse van alle kanten komt.

Ja, die heb ik al bij favorieten gezet Chris! Ik vind de how-to's erg mooi en handig.

En Diederik, die links van jou zijn echt geweldig :) Ik vind die Milebijelic.com echt adembenemend mooi. Dit is nou precies de reden waarom ik de Prince zo mooi vind.
Ook het andere bouwverslag kan erg handig blijken te zijn in de toekomst!

Hoi Joris, welkom op het forum. Wat een schitterende kit zeg maar wel een hele pittige prijs. Ik zou een moord doen voor een digitale kopie van de tekeningen. Zeker wat betreft de illustraties van de romp, dek en spiegelopbouw. Zie je kans die voor mij te laten digitaliseren? Uiteraard zijn de kosten voor mijn rekening. Of misschien uitwisselen met mijn exemplaren mocht je geen tekeningen hebben van de zeilen. De schalen zijn nagenoeg gelijk.
Ik heb inderdaad de kit van Constructo gekocht. Standaard uitgevoerd lijkt het nergens op maar dat deert niet. De sport is juist om deze toch relatief eenvoudige maar ook goedkope kit helemaal op te bouwen als de Prince van de Kroaat Bijelic. Ik was ook verbijsterd toen ik zijn site tegen kwam. Inderdaad wil ik hem zoveel als mogelijk proberen te evenaren.
Wat het zagen betreft heb ik ook hele goede ervaring met de elektrische figuurzaag van Proxxon. Ook heb ik een cirkelzaag van het merk. Ik heb hem tweedehands gekocht via marktplaats. Topding! Het nadeel van handmatig zagen vind ik dat de zaagsnede nooit exact haaks is door toch kleine afwijkingen de beweging, zeker als je een korte bocht maakt. Ik ga je zeker volgen. Ik hoor wel wat betreft de tekeningen. Succes!

Back