De Havilland DH9

zo ben weer wat verder met de struts,
een beetje "houtje"- touwtje" gedaan
130.JPG

spandraden in middenstuk geplaatst , zit prima zoals gepland op 1,5 graad

129.JPG

middenstuk staat goed in lijn met de romp.
boven en ondervleugel staan mooi in een lijn :D

kan nu de steunen afwerken.........................

gr. jacques

wat vinden jullie van deze instelling
instel hoek vleugels is: onder + 3 boven +1,5 stabilo is instelbaar tussen 0 en+3 graden.
(ik denk zo 1,5 is goed)
Tja . . . wie ben ik om daar een mening over te hebben. :?

Er zit 'decallage' (?) in: verschillende instelhoeken, als de onderste overtrekt vliegt de bovenste nog :P , da's een goeie zaak.

En met je stabilo kun je nog alle kanten op. :D

Overigens: kun je de hoeken van de vleugel nog veranderen?

Nee? 8O

Ga er dan maar van uit dat het goed is. :wink:

Ziet er overigens wel erg mooi uit.

Perfect gebouwd. :worship:

jan.

jacques.1 zei:
hier is het spul voor proef op hun plaats gezet, de uitlaat gemonteerd.
de tank ligt t.o.z.v de carb. erg laag (dit gaat niet anders i.v.m. de motordummy die hier weer boven komt) ik hoop dat ik dit met een drukaansluiting op de uitlaat kan compenseren.

Is het geen goed idee Jaques dat je een Perry pomp gaat gebruiken, dit geeft je wat meer betrouwbaarheid t.o.v. de motorloop. Frank gebruikt ze ook in zijn B17-C project

Wing06.jpg

V.w.b. je positie van de uitlaat,

Kan er genoeg koellucht omheen komen? Ik heb dit concept bij een Decathlon gezien die te weinig koeling had (11cc 4 takt), en die gaf toen in de lucht in 1 keer een rookspoor :!: En dit was niet van de smoker die aangezet was :?

Gr. Teus

jacques.1 zei:
een vraagje aan de andere bouwers, wat vinden jullie van deze instelling :?:
instel hoek vleugels is: onder + 3 boven +1,5 stabilo is instelbaar tussen 0 en+3 graden.
(ik denk zo 1,5 is goed)

gr. jacques.

Hallo Jacques,

Ziet er weer keuruig uit allemaal :worship:
Betreffende instelhoeken:
hier wat referentie van andere vergelijkbare kisten:

Tiger Moth Toni Clark: boven-, en ondervleugel beide +3 graden, stabilo + 6(!) graden (werkt erg goed bij deze, staart 'hangt' ook niet naar beneden)
Sopwith 1 1/2 Strutter Reeves: boven-, en ondervleugel beide +3 graden, stabilo +2 graden (voor het mooie mag dit meer zijn +3, tijdens de vlucht heb ik het hoogteroer ca. 15mm down staan)
SE5A Duncan Hutson: boven-, en ondervleugel beide +3 graden, stabilo +3 graden (stabilo als ik het me goed herinner)
Hopenlijk heb je hier iets aan, zo aan de foto's te zien wat aan de late kant.. :|

Groeten, Ralf

jan brilman zei:
Overigens: kun je de hoeken van de vleugel nog veranderen?

Nee? 8O

Ga er dan maar van uit dat het goed is. :wink:

Ziet er overigens wel erg mooi uit.

Perfect gebouwd. :worship:

jan.

hoi jan,
de hoeken van de vleugels zou ik met wat werk (veel) kunnen veranderen
zoals je zegt zal `t wel goed gaan ik denk dat ik `t zo laat.
in een boek van jane`s staat een dh9 in met alle maten er bij , bij deze (de echte) staan beide vleugels op +3 stabilo instelbaar
v- stelling per vleugel 3 gr.
bij mijn avro 504 staat ondervl. op +4 boven +2 met wat tip verdraaiing van 0.5 gr. (bovenvl.)
vliegt hier goed mee.

gr. jacques

hoi theus,

wat betreft die perrypomp deze had ik al gezien ,maar voor de 4t. moet je toch geen vacuümpomp nemen maar een oscillating pomp ?

zal eens met frank overleggen

en ralf bedankt voor je info zit dus niet verkeerd met de instelling

gr. jacques

hallo,

hier een paar foto`s van de laatste vorderingen.
dh9b%20klm.jpg

131.JPG

zo te zien komt `t wel goed met de dh9 ,lijkt er al aardig op :o
nou ja behalve de wielen dan.
133.JPG

gr. jacques

hallo ,

nu even wat anders

ik heb de zg80 b besteld in usa binnen 8 dagen geleverd (lijkt overtoom wel)
heb al proef gedraaid met een 24*9 menz s deze is te klein ik denk 24*10 0f 12 is goed.
motor heeft vermogen zat voor de tutor
normal_avro%20tutor-3.JPG

dit ziet er mooi uit maar `t moet ook genoeg power hebben
moest steeds plankgas vliegen dus geen reserve
kan de seidel weer op de avro 504 deze vliegt er prima mee
normal_135.jpg
normal_134.jpg

zo ziet `t er nu uit , was nog behoorlijk wat werk om deze motor er op te zetten
gewicht is ongeveer het zelfde
ik ga volgende week eens uitproberen hoe `t vliegt , is het goed dan verder met dummy motor en uitlaat
laat het wel weten.

gr. jacques

hoi,
vandaag is de tutor met succes de lucht in gegaan zie foto`s
137.jpg
138.jpg

139.JPG
140.jpg

er zit een groot verschil tussen de twee motoren de seidel had 9,5 kg trekkracht en de zg80 +/- 15 kg
zou er bijna 3d mee gaan vliegen :lol:
ik had verwacht dat wat storing zou zijn omdat de bougie kabels niet ontstoord zijn en de gas servo op de motor gemonteerd is.
de servo kabel is nu +/- 90cm lang met ferritkern .
ik gebruik een schulze 8kanaals ontvanger .
maar wat bleek alles werkt perfect ,volgens led op ontvanger geen knak impulsen :) :)
nu maar hopen dat `t zo blijft

zo dat was over de tutor nu weer verder met de dh9

gr. jacques

Proficiat Jacques!

Wat een fraai vliegbeeld!
De neus leek wat 'opgerekt' te zijn in je eerdere foto's, maar daar is hier weinig van te zien
MOOIIIII :P , dus je bent toch blij dat je de ZG80 besteld hebt zeker

De DH9 wordt echt een plaatje, hij krijgt ook het kleurenschema als op de schets?

Vertel eens wat over het G1 projekt? herbouw??

Groeten, Ralf

strutter zei:
, dus je bent toch blij dat je de ZG80 besteld hebt zeker

De DH9 wordt echt een plaatje, hij krijgt ook het kleurenschema als op de schets?

Vertel eens wat over het G1 project? herbouw??

Groeten, Ralf
hoi ralf,
de zg80 lijkt een prima motor start goed met de veer starter (vindt dit wel wat link voor de handjes )

de dh9 krijgt `t kleurenschema zoals op de schets, romp klm blauw,vleugels naturel linnen

wat betreft g1 project , aan deze begin ik na de dh9 .
een kennis is nu wel al met de motorkappen , neuskegel e.d. bezig, de mallen hebben we al
hier een foto van de vorige gebouwd door yke rusticus , na een crash door mij geheel opgeknapt
voor twee jaar terug geheel gecrasht , niet meer te repareren :( :(
fokker%20g1.jpg

143.JPG

dit zijn nog wat spullen van de g1 ,als je de motoren bekijkt kan je zien dat `t een behoorlijke klap was
gebeurde op vliegbasis de peel op de landingsbaan................

142.JPG

maar ja is gebeurd , niets meer aan te doen
ik heb nog een filmpje van de g1, weet jij hoe dit op het forum kan ?????

gr. jacques

jacques.1 zei:

Je moet hem ergens anders hosten Jacques, b.v. bij RCgroups, doe ik ook daar en daar kan je het doen zonder kwaliteitsverlies zoals bij b.v. Youtube.

:arrow: Dan zet je hier alleen de link neer naar de film.

Ben zeer benieuwd :P

Gr. Teus

jacques.1 zei:
wat betreft g1 project, aan deze begin ik na de dh9.

8)
Kan ik me alvast inschrijven voor een abonnementje? kwijl,kwijl.

De G1 is één van mijn favorieten 8)
Ik ben zelf jaren geleden begonnen met een (bouw)tekening op basis van tekeningen van de Stichting G1 en het boekje van Hooftman over de G1 uit de bieb gekopieerd,
maar door teveel porojecten is het in de vergetelheid geraakt. Leuk dat er weer eentje gebouwd gaat worden!

Teus zei:
jacques.1 zei:

Je moet hem ergens anders hosten Jacques, b.v. bij RCgroups, doe ik ook daar en daar kan je het doen zonder kwaliteitsverlies zoals bij b.v. Youtube.

:arrow: Dan zet je hier alleen de link neer naar de film.

Ben zeer benieuwd :P

Gr. Teus
hoi Teus,

ben naar de site van rc group gegaan , heb me aangemeld maar verder dan dat lukte niet.
begrijp niet hoe ik de film moet hosten :? :?
kun je dat eens uitleggen

gr. jacques.

WV zei:
jacques.1 zei:
wat betreft g1 project, aan deze begin ik na de dh9.

8)
Kan ik me alvast inschrijven voor een abonnementje? kwijl,kwijl.

De G1 is één van mijn favorieten 8)
Ik ben zelf jaren geleden begonnen met een (bouw)tekening op basis van tekeningen van de Stichting G1 en het boekje van Hooftman over de G1 uit de bieb gekopieerd,
maar door teveel porojecten is het in de vergetelheid geraakt. Leuk dat er weer eentje gebouwd gaat worden!

hoi wv,

zodra ik echt begin aan de g1 start ik wel een draadje kan nog een paar maanden duren

gr, jacques

Hoi Jacques,

Werk eigenlijk hetzelfde als hier,

Naar de link gaan van RCgroups die ik gaf in de vorige post, dan zit je al gelijk in de goede threat van de fimpjes. Nu onderaan die pagina "new threat" (nieuw onderwerp) kiezen, en dan opent zich weer een window waar je je verhaal kwijt kan net zoals hier, en onderin dat window kan je ook "manage attachments" kiezen. En hier kan je je film uploaden, spreekt verder wel voor zich denk ik.

Gr. Teus

:thumbsup: Da`s een heel mooi filmpje.

ps. is het origineel ook van die "slechte" kwaliteit of is die beduidend beter?
Als di een stuk beter is kan ik hem anders wel even voor je hosten zonder kwaliteits verlies.

Back