Een goede kennis van me heeft een huisje gekocht en is daar een paar maanden geleden ingetrokken. Alles is nu zo langzamerhand naar de zin maar hij zat nog met een elektrisch probleem op zolder. De bedrading was een beetje (heel veel) onduidelijk en er gebeurde soms rare dingen. Lampen ging aan en uit als dat niet zou moeten. Aan mij de vraag of ik daar eens naar kon kijken?
Van de week daar eens langs gegaan, het nodige gereedschap en wat meetapparatuur meegenomen (en een dosis geluk bleek later).
Eerst bepalen welke groep of groepen naar de zolder gingen. Dat is simpel, de lampen aan en dan één voor één de stoppen er uit. Ja nog van de witte keramische stoppen die je in een keramische houder stopt en dan in de meterkast schroeft. Groep 3 van de 5 groepen bleek de groep te zijn die we zochten. Schakelaar uit, stop eruit en dan naar boven.
De bedrading was een janboel, draden die zonder buis met krammen op de balken waren gespijkerd. De gebruikte kleuren klopten niet, groen/geel voor de 0 bijvoorbeeld en zwart voor de fase. :evil:
Al snel kwam het idee op om alles er maar uit te slopen en dan opnieuw aan te leggen. De doos waar de kabel uit de meterkast in uitkwam was al gevonden dus vandaar af werd alles verwijderd. Bij een andere doos aangekomen werd de kniptang er in gezet want de groep was afgeschakeld en bij de begindoos was alles ook al los.
Gloeiende @$^*!%@#%, daar staat nog spanning op! Ik kreeg een klap en had een uur lang een prikkelende arm.
Wat bleek? Ergens was één draad, ja één draad, van beneden af door de vloer heen getrokken en in die doos aangesloten. Maar de lampen brandde niet meer toen de zoldergroep was uitgeschakeld!? Dat kwam omdat de 0 draad door de schakelaar in de meterkast was afgeschakeld. Daarom dachten we dat alles veilig was.
Goed uiteindelijk is alles eruit gesloopt en die extra draad is verwijderd. De bedrading op zolder is nu netjes en veilig. Maar de rest van de draden in dat huis zullen we toch ook eens goed na gaan lopen. Je weet maar nooit!