Hans Groenenberg
Forum veteraan
Afbeelding is willekeurig genomen van internet.
De "Friesland" was een tweedeklas schip met tachtig kanonnen gebouwd rond 1663.
Het is inmiddels algemeen bekend dat het schip en zijn historie niet "daadwerkelijk" heeft bestaan, maar een soort "samenvoegsel" is van andere Hollandse schepen uit deze periode en vanwege zijn uiterlijk een populair model wat ontzettend veel is gebouwd in de loop van de jaren.
De bouwdoos komt uit 1978 en is van Mamoli en wordt gebouwd in de schaal 1:75
Ik was totaal niet op zoek naar dit model of op zoek naar iets anders maar kreeg van mijn dochter wat foto's doorgestuurd, die in een kringloopwinkel liep. Of ik hier iets in zag om deze BOOT af te maken?
Met de prijs van € 24.95 voor het gehele pakket hoefde ik hier niet lang over te denken.
Ook al wist helemaal niets van de staat waarin het schip verkeerde en hoever deze al was gebouwd.
De 2 foto's die ik zag waren nog niet zo hoopgevend en ik had dan ook geen hoge verwachting van mijn zojuist aangeschafte model. Wat een puinhoop in die doos!
Het zal veroorzaakt zijn door mensen die alles hebben leegstort in de doos zodat het er weer een beetje inpaste.
En je zult begrijpen hoe het komt dat mijn verwachting laag was. Ik kon het ook niet laten de andere dag het gehele pakket op te halen bij haar en toen werd ik pas echt vrolijk van dit model.
De vorige bouwer had dit nog niet zo verkeerd gemaakt en het was netjes gebouwd waardoor ik nu de kans zie om er alsnog mee verder te gaan.
Zoals gezegd komt dit pakket uit 1978 en is dus 42 jaar oud. Ik kan me voorstellen dat de vorige bouwer hier toch "min of meer" gelijk mee aan de slag is gegaan en ook nog is met vakmanschap. Onwillekeurig vraag je je dan af hoe het komt waarom dit nooit is afgebouwd? Ik zie namelijk niet "iets"van tegenslag of een aanleiding hier maar mee te gaan stoppen.
Het blijft dus gissen waarom zoiets voor jaren lag te verstoffen. Sterker nog het model is ook behoorlijk beschadigd en er zal dus gerepareerd moeten gaan worden.
Er zijn veel uitstekende latjes zoals de slingerlijst bij de spiegel afgesleten van het heen en weer schuiven zonder standaard.
Het positieve is dat ik hier wel gat in zie om er iets moois van te gaan maken.
Ik ben de afgelopen avonden druk aan het sorteren geweest en zover ik nu kan zien ben ik in de ornamenten compleet. Ook deze zijn behoorlijk verweerd en moeten worden opgeknapt.
Aan 1 zijde is er al een begin gemaakt aan de dubbele beplanking en zitten er al berghouten op het model.
Het hout heeft hier al een mooie gepatineerde uitstraling gekregen in de loop van de jaren en dat maakt het ook wel weer lastig voor een reparatie met nieuw hout.
Door de aanwezige ornamenten wordt dit een rijk versierd schip maar ik zal er geen uitbundige uitstraling van maken qua verfwerk!
Wel weet ik inmiddels al welke richting ik hier mee uit ga. Ik zal voor de fortuining een mooie kleur groen gaan kiezen. Ik heb trouw en zorgvuldig, zolang ik lid ben van dit forum, kleurnummers genoteerd van verf wat me aansprak en weet dus een beetje wat ik mooi ga vinden en wat voor verf ik moet aanschaffen.
Kortom... Ik ga aan de slag, de komende periode en ga jullie mijn vorderingen weer laten zien.
Laatst bewerkt: