De "Friesland" van Mamoli

Hans, ik heb iemand op YouTube gezien die de gaten “opruimde” met een boormachine met een boor dikte van de mast. Nu zul je denken dit gaat te hard en de boor grijpt direct het hout dat klopt. Hij zet de boormachine in “reverse” uitdraaien. Misschien een idee, dan hoef je masten niet verder aan te passen

Bedankt voor jullie adviezen. Ik was er vandaag al mee aan de slag gegaan met het volgende resultaat.
Onder aan de mast heb ik een ring gemaakt met zeildoek ( of was het leer) voor de waterdichte aansluiting met het dek.
Ik ben even in de war wat de naam betreft. Is dit nu de vissing? Omdat de Batavia dit ook een vissing noemt. Maar ik dacht dat de versteviging in het dek rondom de mast ook vissing heette. Hoe dan ook, samen met dit en een ernstig toegetakelde ondermast heb ik de mast weten te stellen.
Nog steeds demontabel uiteraard aangezien ik nog wat kanonnetjes moet plaatsen.
20201101_161539.jpg

20201101_161805.jpg

20201101_161821.jpg

Wat je laat zien op de foto(s) hierboven, is eigenlijk de keggenrand die werd bekleed met zeildoek voor een waterdichte afsluiting. De eigenlijke mastvissing is in het dek verwerkt. Maar doorgaans word de keggenrand ook wel mastvissing genoemd..
My Collage_bewerkt-1.jpg

Zoals het er nu naar uit ziet, is dat ik de broekingen maak en de inhaaltalie's met een haak aan het dek.
Dat riekt naar een stukje gemakzucht en dat is het ook een beetje.
Maar het werk schuw ik zeker niet. Maar ik neig er naar dat ik dit ook mooier ga vinden. Ik zie prachtige opgetuigde kanonnen overigens her en der maar ook wel waarbij ik vind waar het rommelig staat.
In de kuil van mijn 7p heb ik het wel gedaan en daar zijn de kanonnen net zo groot als bij mijn Friesland. Maar op de kleinere kanonnen wordt het steeds rommeliger om te zien.
En dan wordt het inderdaad voor mij de kunst van het weglaten.....

De inhaaltalies worden meestal weggelaten, want daar vallen argeloze toeristen toch meer over.
De uiteinden van de bakstalies ken je rond de talie zelf wikkelen. Zo ziet het er mooi opgeruimd uit, zonder te veel touweinden op het dek.

De inhaaltalies worden meestal weggelaten, want daar vallen argeloze toeristen toch meer over.
De uiteinden van de bakstalies ken je rond de talie zelf wikkelen. Zo ziet het er mooi opgeruimd uit, zonder te veel touweinden op het dek.
Zo zie je maar dat er veel mogelijkheden zijn.
Aangezien dat er aan boord van mij geen toeristen mogen komen maak ik me daar niet teveel druk om Herby;) maar ik snap wat je bedoelt met teveel touwwerk op het dek.

Even terug naar de bijboot.
20201007_231559.jpg

De geleverde bijboot heb ik vandaag stevig aangepakt. De basis is een romp uit balsa uit 1 stuk. Te breed naar mijn zin en ook te hoog.
Dit was overnaadse uit gefreesd. Ik heb een hele huidgang aan de bovenzijde er afgesneden. Door de grove vorm zag ik ook nog kans om deze boot te versmallen. Het was namelijk net een ei van boven. Ik heb er hierna opnieuw de huidgangen er in gevijld en geschuurd. Ik vond het zonde om de basis zomaar weg te doen.
20201102_125355.jpg

Hierna heb ik de kiel opnieuw gemaakt uit triplex.
20201102_132311.jpg

20201102_134022.jpg

Na het plaatsen van de kiel heb ik er een vlonder en de banken er in gemaakt.
20201102_174706.jpg

20201102_205836.jpg

En een klein potdekseltje van 2x2mm er opgebogen.
20201102_211520.jpg

De basis van deze boot is hiermee klaar en is nu wat meer in model zoals ik het wilde hebben. Het hele ding is nu 11 cm lang en er kunnen nu 14 mensen in mee;)
Natuurlijk moet het nog verder voorzien van een roer en wat andere attributen maar hierbij de eerste indruk.
20201102_215746.jpg

Laatst bewerkt:
Back