De "Friesland" van Mamoli; eindfase

In een grijs verleden ben ik gestart met de Friesland van Mamoli en door allerlei omstandigheden heeft de bouw zo'n 20 jaar geduurd... Maar nu ben ik dan toch in de eindfase en omdat ik nu ook wat actiever wil deelnemen op dit forum heb ik besloten om voor de laatste stappen in het bouwproces toch een klein draadje te starten. Eerst maar een beetje achtergrond over het model en mijn bouwstijl: als je wat onderzoek doet kom je verschillende stukjes info tegen over dit schip. De webite van het Fries scheepvaartmusem zegt het volgende, wat ik een aannemlijk verhaal vindt: "Mogelijk is dit pakket gebaseerd op een model dat zich bevond in het slot Monbijou te Berlin. Dat model is zeer gedetailleerd gefotografeerd, getekend en beschreven in het boek 'Der Holländische zweidecker von 1660/1670' door Heinrich Winter. Er was wel een schip 'Friesland', ook wel Groot Frisia of Frisia genoemd. Het is echter pas gebouwd in 1665 op de admiraliteitswerf te Harlingen. In 1666 werd de Friesland het vlaggenschip van Tjerk Hiddes de Vries, met 340 matrozen en 55 soldaten. Onder M.A. de Ruyter deelgenomen aan de Vierdaagse Zeeslag (11-14 juni 1666) tegen Engeland (24 dodoen, 15 gewonden). In augustus van dat jaar de Tweedaagse Zeeslag. Bij deze slag raakte Tjerk Hiddes dodelijk gewond."
Ik bouw het schip volgens de bouwbeschrijving, aangezien ik het geduld en de kunde niet heb om historisch correct te bouwen... ;) Wel heb ik hier en daar wat details toegevoegd geinspireerd door met name andere modellen op het forum hier. De hanepoten bij de masten (heten die zo?) en het verlengen van de grote stag om de boegspriet zijn daar een voorbeeld van. Tevens heb ik besloten zeilen aan te brengen en heb daarvoor (hoe kan het ook anders...) de zeilenset van de 7P van Kolderstok gebruikt. Voor de additionele tuigage en aanpassingen aan de bestaande tuigage die daarvoor nodig zijn laat ik me leiden door de bouwbeschrijving van de Friesland, de tekening van de 7P, het boek van Dik en wat ik zelf het beste uit vind komen (de lijnen van de blinde zijn daar een voorbeeld van).
Ik heb dus naar hartelust gaten erbij geboord voor extra korvijnnagels en de ware professionals op dit forum zullen zich waarschijnlijk wel even achter de oren krabben over de artistiek vrijheden die ik daar genomen heb! Maar aan de andere kant: je kan toch niet met 100% zekerheid bewijzen dat ik het mis heb, dus daar vershuil ik me mooi achter! :rofl::rofl::rofl:

Genoeg tekst, tijd voor wat foto's:
Friesland_1.jpeg

De start van de optuiging.

Capture1.JPG

IMG_6032.jpg

IMG_6036.jpg
IMG_6037.jpg

IMG_6038.jpg

En nog een paar foto's
IMG_6048.jpg

Ik heb niet het zadel op de boegspriet aangebracht, maar heb wel een paar kikkers. Ook kan je de 2 krullen zien bij de leeuw: ik heb ervoor gekozen deze bruin te maken met een "gouden" rand. Redenatie is dat deze de het einde vormen van de reling zijn en dus dezelfde kleur zijn met de leeuw ertussen.

IMG_6049.jpg

Blinde en bovenblinde

IMG_6050.jpg

Fokkemast met bramzeil (of is dat het marszeil? Ik verwar die nogal 'ns)

IMG_6051.jpg

Grote mast en bezaansmast

Bijlagen

• IMG_6048.jpg
    IMG_6048.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 154
En een foutje dat ik nog moet corrigeren: bij zowel de grote mast en fokkemast zie je een katrol aan de voorzijde bevestigd met een lijn naar benee. Ik realiseerde me later dat deze veel logischer geplaatst zou zijn aan de achterzijde van het zeil

En een foutje dat ik nog moet corrigeren: bij zowel de grote mast en fokkemast zie je een katrol aan de voorzijde bevestigd met een lijn naar benee. Ik realiseerde me later dat deze veel logischer geplaatst zou zijn aan de achterzijde van het zeil
Netjes gebouwd Peter en het klopt inderdaad want zo zit de talie in de weg voor het zeil, die hoort dus aan de achterkant. Ook de stagkraag van het grootstag zit niet goed, die heb je onder reling van het bakdek naar de spriet geleid. Daar komen nogal wat krachten op te staan in werkelijkheid en zal dus de reling geen lang leven beschoren zijn... eigenlijk zou de kraag er boven moeten zitten.
IMG_6036_bewerkt-1.jpg

Friesland en de Zeven Provinciën zo dicht bij elkaar liggen dat de zeilen zonder veel problemen passen
Ja, dat gaf de doorslag om de Friesland zeilen te geven! Alleen de fokkera van de Friesland is bijna net zo groot als de grote ra, dus de fok van de 7P was te klein voor die ra. Dus daar zit het groot zeil van de 7P op... :koud:

eigenlijk zou de kraag er boven moeten zitten

Ik heb dat overwogen, maar dan maakte de stag weer een rare hoek over de relling heen. Hoe had dat in z'n geheel gemoeten? Had de grote stag hoger op de fokkemast moeten eindigen zodat 'ie hoger over de reling had gekund? D'r staat me iets van bij dat ik ook wel 'ns een foto heb gezien waar 'ie onder de reling doorging door een gat in het bakdek?

Ik heb dat overwogen, maar dan maakte de stag weer een rare hoek over de relling heen. Hoe had dat in z'n geheel gemoeten? Had de grote stag hoger op de fokkemast moeten eindigen zodat 'ie hoger over de reling had gekund? D'r staat me iets van bij dat ik ook wel 'ns een foto heb gezien waar 'ie onder de reling doorging door een gat in het bakdek?
Hoe de stag rond de fokkemast loopt daar is niets aan te veranderen omdat de stag nu eenmaal recht loopt. De knik die hij nu maakt is eigenlijk niet goed, omdat dat in werkelijkheid schade aan de reling zou geven. Als je hem boven de reling zet worden de krachten anders en zou een lichte knik naar beneden minder schadelijk zijn, zo te zien gaat dat trouwens maar minimaal zijn. Maar op modellen moet je soms schipperen omdat de verhoudingen soms niet helemaal kloppen, dus als je het zo laat dan lijkt het mij ook niet echt een probleem. Ik benoem het maar omdat ik zelf ook zoiets aan de hand heb gehad op mijn model van de Sovereign, waar ik het wel kon aanpassen.(Daar liep de stag overigens zoals je al vermeld door een gat in het bak dek en door de stag iets lager aan de spriet te bevestigen liep de knik dan naar beneden i.p.v. omhoog) Op jou model is er echter geen ruimte aan de spriet om de stag te verzetten zie ik wel.

Het hele model heb je echt wel mooi gebouwd :thumbsup::thumbsup:

De stag moet eigenlijk op de boegspriet iets meer naar beneden. Meer richting het dek aan de voet van de spriet. Dan zou de knik minder worden. Naar beneden gaat niet volgens mij omdat er een steun onder de mast zit bij jou. Lekker laten zitten dus.

Een hele mooie binnenkomer zo Peter met dit prachtige bouwwerk. De Friesland is ook nog een lopend project voor me waarvan ik straks weer verder mee hoop te gaan. Ik gebruik ook het tuigageplan van de 7P waarvan Kolderstok dit prima heeft uitgewerkt. Wat dat aangaat hoef je dit niet zelf uit te dokteren.
Succes met je volgend project en we zien vanzelf verschijnen wat dit wordt.

@Hans Groenenberg ik vroeg me al af hoe het met jouw Friesland gaat? Die van jou is nl. zo ontzettend mooi aan het worden! Vooral de kleur van de romp en de kleur groen... ik heb mijn kleur groen lang geleden laten inspireren door een andere Hans; hij was actief op het Beagle forum onder de naam Drububu, maar nadat zijn Friesland klaar was en het beagle forum uit elkaar viel, weet ik niet of hij nog ergens actief is... (wellicht dat iemand hier wel ns van ‘m gehoord heeft?). Maar goed, de kleur groen dus... Veronees groen in eerste instantie, maar dat was te fel, te neon. Dus wat gemengd en nu ziet ie dr beter uit (op de foto’s lijkt het feller dan het is). Maar als ik het over zou mogen doen zou ik jouw voorbeeld volgen!

@Hans Groenenberg ik vroeg me al af hoe het met jouw Friesland gaat? Die van jou is nl. zo ontzettend mooi aan het worden! Vooral de kleur van de romp en de kleur groen... ik heb mijn kleur groen lang geleden laten inspireren door een andere Hans; hij was actief op het Beagle forum onder de naam Drububu, maar nadat zijn Friesland klaar was en het beagle forum uit elkaar viel, weet ik niet of hij nog ergens actief is... (wellicht dat iemand hier wel ns van ‘m gehoord heeft?). Maar goed, de kleur groen dus... Veronees groen in eerste instantie, maar dat was te fel, te neon. Dus wat gemengd en nu ziet ie dr beter uit (op de foto’s lijkt het feller dan het is). Maar als ik het over zou mogen doen zou ik jouw voorbeeld volgen!
Ik heb inderdaad wel werk gezien van die Drubulu omdat ik zijn naam herinner. Maar waar hij gebleven is weet ik eigenlijk niet. Het groen van mij heb ik ook uit verschillende kleuren gemengd en de enige zorg hierin was dat ik voldoende zou hebben tot het helemaal klaar geschilderd zou zijn. En dat is dus voor elkaar. Het overige heb ik als sample opgestuurd naar iemand die met de 7P bezig is en die ook voor de keuze staat in wat voor kleur de fortuining te gaan schilderen. Kleur is natuurlijk enorm bepalend wat betreft de uitstraling. Hoe dan ook ik ben er ook tevreden mee.
Wat betreft mijn Friesland betreft staat deze in de woonkamer. Ik zal hier aankomende winter wel weer mee verder gaan maar ik was ze een beetje zat. Maar het betekend niet dat ik ze niet ga voltooien natuurlijk:) ik had even zin in wat anders en dat is op dit moment de Sperwer. Tussen de Sperwer en de Friesland staat nog even een ander projectje op de rol.

En zomaar weer een update! Het is niet veel bijzonders, maar dan hebben we iig weer wat te lezen! ;-) Het gaat niet bijster snel omdat ik nou eenmaal niet zo snel naai, maar we komen dr wel! De zeilen aan de grote steng en die dr boven zitten dr op. Heb ff de goede namen niet zo voor de hand en geen puf ze op te zoeken... Dus bonuspunten voor wie de correcte benaming even in de reacties knalt!

96EE02F9-8E6C-4F40-85A3-A81FF8029165.jpeg
6AC9689E-A6E7-4419-9467-92271F4D82B4.jpeg
2BF872DB-F401-44A4-891D-53175BB782F6.jpeg
E41C9F20-F864-4DB4-A052-47A90EEF168F.jpeg
756ADB2C-EE25-42E9-AE24-6EF79A89E5EC.jpeg
0290BFDE-25D6-4155-8528-EBFB954C0764.jpeg

Laatst bewerkt:
De zeilen aan de grote steng en die dr boven zitten dr op. Heb ff de goede namen niet zo voor de hand en geen puf ze op te zoeken... Dus bonuspunten voor wie de correcte benaming even in de reacties knalt!
Ik ga voor het grootmarszeil en het grootbramzeil :)

Ik ga voor het grootmarszeil en het grootbramzeil :)
Ik denk dat hier de langsscheeps getuigde zeilen worden bedoeld Herby, de stagzeilen dus. De bovenste is het middenstagzeil ook wel 'vlieger' genoemd en de onderste is het grootstengenstagzeil ook wel 'dekzwabber' genoemd. Staat er nog een stagzeil boven dan is dat het grootbramstagzeil. (worden hier de zeilen aan de ra's bedoeld dan heb je uiteraard gelijk).

Waar de naam 'dekzwabber' zijn oorsprong heeft, dat zou ik niet weten, maar soms werd het grootstengenstagzeil ook het 'kolenzeil' genoemd wegens de roet uit de schoorsteen van de kombuis die meestal achter de fokkemast was geplaatst en het zeil zwart kleurde.

Laatst bewerkt:
Back