In een grijs verleden ben ik gestart met de Friesland van Mamoli en door allerlei omstandigheden heeft de bouw zo'n 20 jaar geduurd... Maar nu ben ik dan toch in de eindfase en omdat ik nu ook wat actiever wil deelnemen op dit forum heb ik besloten om voor de laatste stappen in het bouwproces toch een klein draadje te starten. Eerst maar een beetje achtergrond over het model en mijn bouwstijl: als je wat onderzoek doet kom je verschillende stukjes info tegen over dit schip. De webite van het Fries scheepvaartmusem zegt het volgende, wat ik een aannemlijk verhaal vindt: "Mogelijk is dit pakket gebaseerd op een model dat zich bevond in het slot Monbijou te Berlin. Dat model is zeer gedetailleerd gefotografeerd, getekend en beschreven in het boek 'Der Holländische zweidecker von 1660/1670' door Heinrich Winter. Er was wel een schip 'Friesland', ook wel Groot Frisia of Frisia genoemd. Het is echter pas gebouwd in 1665 op de admiraliteitswerf te Harlingen. In 1666 werd de Friesland het vlaggenschip van Tjerk Hiddes de Vries, met 340 matrozen en 55 soldaten. Onder M.A. de Ruyter deelgenomen aan de Vierdaagse Zeeslag (11-14 juni 1666) tegen Engeland (24 dodoen, 15 gewonden). In augustus van dat jaar de Tweedaagse Zeeslag. Bij deze slag raakte Tjerk Hiddes dodelijk gewond."
Ik bouw het schip volgens de bouwbeschrijving, aangezien ik het geduld en de kunde niet heb om historisch correct te bouwen...
Wel heb ik hier en daar wat details toegevoegd geinspireerd door met name andere modellen op het forum hier. De hanepoten bij de masten (heten die zo?) en het verlengen van de grote stag om de boegspriet zijn daar een voorbeeld van. Tevens heb ik besloten zeilen aan te brengen en heb daarvoor (hoe kan het ook anders...) de zeilenset van de 7P van Kolderstok gebruikt. Voor de additionele tuigage en aanpassingen aan de bestaande tuigage die daarvoor nodig zijn laat ik me leiden door de bouwbeschrijving van de Friesland, de tekening van de 7P, het boek van Dik en wat ik zelf het beste uit vind komen (de lijnen van de blinde zijn daar een voorbeeld van).
Ik heb dus naar hartelust gaten erbij geboord voor extra korvijnnagels en de ware professionals op dit forum zullen zich waarschijnlijk wel even achter de oren krabben over de artistiek vrijheden die ik daar genomen heb! Maar aan de andere kant: je kan toch niet met 100% zekerheid bewijzen dat ik het mis heb, dus daar vershuil ik me mooi achter!

Genoeg tekst, tijd voor wat foto's:
De start van de optuiging.
Ik bouw het schip volgens de bouwbeschrijving, aangezien ik het geduld en de kunde niet heb om historisch correct te bouwen...

Ik heb dus naar hartelust gaten erbij geboord voor extra korvijnnagels en de ware professionals op dit forum zullen zich waarschijnlijk wel even achter de oren krabben over de artistiek vrijheden die ik daar genomen heb! Maar aan de andere kant: je kan toch niet met 100% zekerheid bewijzen dat ik het mis heb, dus daar vershuil ik me mooi achter!

Genoeg tekst, tijd voor wat foto's:
De start van de optuiging.