De Eendracht Galjoen

Wil je hem opsturen.ik hoor het graag van je.
Je kan me ook bellen,
Mvgr jvn
Dit forum is openbaar en het is daarom niet echt verstandig om e-mail, telefoonnummer of ander persoonlijke zaken hier te tonen. Dit kun je beter doen in een persoonlijk bericht.

DSC_7507.JPG
Bekijk bijlage 428882

20201204_164425.jpg

Ik heb intussen de eerste en tweede beplanking klaar. Nu heb ik een vraag: Tussen de plankjes van de afwerkingslaag zitten kleine naden, is dit normaal?? Ziet er op zich wel natuurlijk uit van een afstand maar ik dacht het dicht te maken met Gupa. Wat wordt meestal gedaan?? Of heb ik de beplanking gewoon slecht aangebracht??:rolleyes:

Of heb ik de beplanking gewoon slecht aangebracht??
ja het is de bedoeling dat ze strak tegen elkander zitten zonder spleten er tussen.
gupa raad ik zeker niet aan want daar pakt geen beits op en je blijft het allemaal zien.
je kan in dit geval je schip op zijn zij leggen de spleten vol met hout lijm spuiten en dan ze vol schuursel strooien en zelfs met je vingers het in de lijm duwen. laten drogen en alles nog eens schuren. en hopelijk komt het dan goed.

of je legt er nog een laag plankjes over maar dan goed passend tegen elkaar zonder spleten.
iedereen moet uit zijn fouten leren hoor je bent zeker niet de eerste en zult ook zeker niet de laatste zijn

Of heb ik de beplanking gewoon slecht aangebracht??
ja het is de bedoeling dat ze strak tegen elkander zitten zonder spleten er tussen.
gupa raad ik zeker niet aan want daar pakt geen beits op en je blijft het allemaal zien.
je kan in dit geval je schip op zijn zij leggen de spleten vol met hout lijm spuiten en dan ze vol schuursel strooien en zelfs met je vingers het in de lijm duwen. laten drogen en alles nog eens schuren. en hopelijk komt het dan goed.

of je legt er nog een laag plankjes over maar dan goed passend tegen elkaar zonder spleten.
iedereen moet uit zijn fouten leren hoor je bent zeker niet de eerste en zult ook zeker niet de laatste zijn
Op zo´n foto ziet het er erger uit dan het is.:koud: In het echt valt het wel mee, het ziet er zelfs wel natuurlijk uit maar toch ben ik van plan om het dicht te maken met houtvulmiddel,moet volgens mij toch kunnen lukken maar dan wel op een speciale manier:weetnie:

Misschien een goede tip is om splinters, stukjes hout erin te lijmen. Na schuren zie je dat bijna niet meer. Zo heb ik het bij mijn schip gedaan met succes.

Nog wat twijfels over de versieringen ThVo?? Of wil je ze zelf gaan snijden misschien??
Nee zeker niet omdat ik dat niet kan ,houtsnijden :) maar misschien kom ik op het internet nog iets anders tegen dat me bevalt. Voor mij is het niet zo belangrijk of het nu historisch klopt of niet, wil eigenlijk gewoon een leuk ´scheepie´ bouwen of er nu op de Eendracht een stuurwiel zat of een kolderstok maakt mij niet zoveel uit. Ik wil een stuurwiel.:) Hoop alleen dat ik daarmee geen mensen op dit forum voor het hoofd stoot want ik sta verstelt van de manier hoe diep de mensen hier op de materie ingaan. Maar wel mooi om te lezen!:thumbsup: Dus ik ga rustig verder en misschien veranderen er nog wat dingetjes ;)

Laatst bewerkt:
maak toch ook niks uit wat je er op zet, als het maar goed oogt. Ik heb op het galjoen als boegbeeld een oud sleutelhangertje gebruikt en als spiegel versiering een gietmal van een adelaar die ik op AliExpress vond. Blijkt achteraf te gaan om de goat of arms van Rusland. Nou en? Je moet denken aan kettinkjes, oorbellen, knopen etc. Erop geplakt en geverfd geeft dit soms een mooi eindresultaat. Ik had 3 elektriciteit draden in elkaar gedraaid en plat geslagen met een hamer, dit als randversiering gebruikt.

Back