De Duyfken - Bouwverslag (voor de beginner)

Ik heb de meeste spantjes en balken gebeitst en de binnenwanden bekleed met zwarte latjes (omdat ik graag door wil gaan doe ik dit met diepvriesstift ipv zwarte verf)

20191220_102927.jpg

20191228_123239.jpg

Laatst bewerkt:
Het zwart maken met stift pas ik ook veel toe.;) daarna gewoon mee aflakken. Maar ook mijn zwarte verf is hooguit in een kwartiertje droog. Dat vertraagd de boel dus niet echt.

de beste wensen allemaal!

veel bouwplezier en vooral gezondheid voor 2020

ik hoop eerdaags weer te gaan bouwen. ik vind de bouwomschrijving soms een beetje te lastig waardoor ik er maar niet aan begin.

daarom ben ik van de week aan de 3 berghouten begonnen om die de 'hout op hout' verbinding in te snijden en te gaan buigen

Gisteren eindelijk weer aan de boot gewerkt.

Mijn vrouw was veel vrij en als er iemand steeds rondloopt vind ik niet de rust om even te gaan bouwen.

De 3 berghouten zitten nu op hun plek.
Deze ook ligt geschuurd zodat ze minder harde randen hebben.
Zie ook net dat ik de nummertjes die ik erop heb gezet nog wat beter moet wegschuren.
Die heb ik erop gezet om steeds andere kleur plankjes te gebruiken.

Heb het mezelf wel wat moeilijker gemaakt door hier de plankjes niet langer dan 14 cm te maken en die hout-op-hout verbinding te gebruiken

20200107_090417.jpg
20200107_090426.jpg

Bedankt allemaal voor jullie steun! :beer:

Nou heb ik een beginnersvraag.

Ik heb alleen maar deze dingen als oogjes?
Hoe moet ik dit zien? Ik heb ze nooit gebruikt.

Moet ik er wat van af knippen of zijn het een soort vast grijpende pinnetjes die allebij in het gaatje moeten?
Ik heb er een beetje mijn bedenkingen over, zou het liefste gewoon een enkele hebben, druppeltje erop en klaar

20200107_121022.jpg

Dat zijn vast de oogjes niet j|oriën, die worden van een stukje messingdraad gemaakt.
dit lijkt mij meer bij het roer of een mast thuis te horen

Ik heb er hier minstens 100 van. Waarvan ook een aantal bij het kanonnenpakket

Zal toch niet de bedoeling zijn dat ik de oogjes nog zelf zou gaan moeten maken van een messing draadje?

Misschien hebben de kolderstok experts daar wel een antwoord op, maar als je daar een stuk of 100 van hebt, dan zit ik misschien wel fout met mijn antwoord:oops::oops:

Nee dit zijn wel degelijk de oogjes. Je knijpt de pootjes bij elkaar met een tangetje en steekt deze beide in een voorgeboord gaatje van ongeveer 1 - 1,2 mm - samen met een drupje secondelijm.
Omdat de pootjes na het plaatsen weer iets uit elkaar schieten klemt het oogje zichzelf enigszins vast.

Back