Mag ik dan andersom vragen waarom er alle moeite wordt gedaan om het probleem te negeren, de controles niet te willen tot zelfs te dreigen met een overstap naar een andere klasse mochten de controles strenger worden?
Wat mij betreft mag je alles vragen, voor mij persoonlijk is er niks te negeren, ik zie het namelijk niet als een probleem. Toen ik begon met de klasse heb ik geaccepteerd met welke motoren er wordt gereden en heb me verdiept in alle facetten van de klasse. Dus optimaliseren van de beschikbare motoren, auto en apparatuur. Dat er gecheat is/wordt is onlosmakelijk verbonden met iedere vorm van sport, dat moet jij weten als fanatiek 1:8 rijder.
Bij ons op de club kijk ik goed om me heen en ik vertrouw 100% mijn mederijders dat ze met legale spullen rijden. Zij rijden ook nog eens regelmatig op het podium en zullen dat op een NK ook doen. Met hen vergelijk ik mijn snelheid en spullen en ik kan constateren dat ik qua snelheid niks voor ze onder doe, nu nog goed leren sturen.
Als ik een wat mindere oudere motor heb gooi ik die in de verkoop en koop het nieuwste type, gebleken is dat de laatste type motoren wat meer toeren maakt en een voordeel geeft t.o.v. de eerdere versies. Is dat een probleem? Lijkt me niet, voor 50 euro heb je een nieuwe, dat is nog altijd minder geld als voor een nieuwe lipo.
Rijders zouden niet gecontroleerd willen worden? Pure onzin. Op de Mach wordt sowieso de top 5 gecontroleerd en bij ernstige twijfel de hele auto uit elkaar. Iedereen vindt het prima en is nergens bang voor. Dat je in theorie geen grenzen hebt gesteld door geen max toeren, kw etc . te stellen geeft misschien ruimte voor discussie maar dan zul je die grenzen tot in den treure moeten controleren.
En dat is nou net het punt waar we op uitkomen. Je kunt roepen dat alles gecontroleerd moet worden, dat er materiaal moet komen, dat er handout motoren gebruikt moeten worden, etc, etc,etc. Maar als ik bij een ZAC rondkijk op de MACH is het al verdomd moeilijk om iemand te vinden voor de technische keuring en zijn we blij dat iemand die tijd en moeite wil nemen om de auto’s te wegen, accu te meten etc. Als ik op een NK van de Nomac kijk zie ik Rob Janssen stinkend zijn best doen om alles in een weekend te regelen samen met de clubs en dan moet hij zelf nog rijden ook. De organiserende clubs vinden over het algemeen ook lastig (kundige) mensen om controle te doen en kijken naar Rob om het te regelen of een uitspraak te doen. Die rijdt ook maar voor zijn lol en probeert het iedereen naar de zin te maken. Onder de rijders heerst volgens mij ook niet meer het idee dat er veel gecheat wordt en dat daar de snelheidsverschillen op zijn terug te voeren. Dat idee heerst meer bij diegene die van een afstandje het aanschouwen en een oordeel meteen klaar hebben. Op zich is het niet goed dat zo’n idee gevormd kan worden, dat geeft aan dat het niet optimaal is blijkbaar.
Als je als rijder een serieus probleem hebt met de huidige regelaar en motoren op de club moet je een voorstel indienen om met andere spullen te rijden. Als je datzelfde wil bij de NOMAC moet je ook via je club daar wezen, dat moet jij (Roelof) als geen ander weten. Alle andere discussie is leuk om een forum te vullen en ideeën te creëren maar daar blijft het dan ook bij.
Maar nogmaals, wat is jou motivatie?