Er zijn weer wat kleine vorderingen.
Gisteren heb ik al het schuim wat ik nog had ingedeeld en versneden. Ik heb alleen te kort voor het middenpaneel. Daar moet dus nog schuim voor komen. De buitenvleugels en het stabilo kunnen wel gemaakt worden.
Ik heb geprobeerd de oversmelt, welke optreed aan de tip bij grote koordeverschillen, te compenseren bij het snijden van het stabilo. Door een gedachtefout was de tip uiteindelijk 0.5mm te dik. Maar da's niet zo vervelend als te dun...

De snijmallen voor de vleugels zijn geprint. De kleine snijdelen heb ik nu gesneden met een boven en een ondermal. Voor de vleugel wil ik dit anders doen. Een ondermal voor de eerste snede. Dan een mal van het profiel zelf hierop leggen en de bovensnede maken. Het malletje van het vleugelprofiel kan dan aan de schuimkern blijven zitten om zo de leading edge nog goed in vorm te kunnen schuren.
Onderstaande foto toont steeds: profiel zelf, bovensnijmal en ondersnijmal:

Als je de snijmallen maakt let dan op de hoekverdraaing!!!
Ik maak de snijmallen in Profili, sla ze op als .DXF en bekijk ze in Acad. Toen bleek dat de hoekverdraaing, welke ik als -0.5 ° opgaf, als -.57° uit de bus te komen.
Ik heb dit maar aangepast in Acad.
Met de mal voor de romp gaat het niet zo hard. Wel heb ik een stok opgeduikeld uit de schuur van mijn schoonouders die nagenoeg exact in de carbonpijp past. Een klein stukje van deze stok zal achterop de mal komen.
Alex Hoekstra heeft een interessant draadje over de bouw van zijn Twister. Hoewel dit een DLG is, zijn de principes voor de Supra niet veel anders.
Bouw Twister
Met name het deel van de rompbouw interesseert me. Want ik moet nog suidelijk krijgen hoe en wat handig en goed is. Het werken met de siliconenkernen sprak me wel aan. Het Supra rompje heeft wat lastige hoeken. Met siliconen mallen druk je alle vezels goed in de hoeken. Ook is het prettig dat je met zo droog mogelijke lay-ups kan werken.
Na een vraag via PB kreeg ik ook handige tips van Alex. Eens kijken wat er uiteindelijk door mij van terecht gebracht wordt.
Gisteren heb ik al het schuim wat ik nog had ingedeeld en versneden. Ik heb alleen te kort voor het middenpaneel. Daar moet dus nog schuim voor komen. De buitenvleugels en het stabilo kunnen wel gemaakt worden.
Ik heb geprobeerd de oversmelt, welke optreed aan de tip bij grote koordeverschillen, te compenseren bij het snijden van het stabilo. Door een gedachtefout was de tip uiteindelijk 0.5mm te dik. Maar da's niet zo vervelend als te dun...

De snijmallen voor de vleugels zijn geprint. De kleine snijdelen heb ik nu gesneden met een boven en een ondermal. Voor de vleugel wil ik dit anders doen. Een ondermal voor de eerste snede. Dan een mal van het profiel zelf hierop leggen en de bovensnede maken. Het malletje van het vleugelprofiel kan dan aan de schuimkern blijven zitten om zo de leading edge nog goed in vorm te kunnen schuren.
Onderstaande foto toont steeds: profiel zelf, bovensnijmal en ondersnijmal:

Als je de snijmallen maakt let dan op de hoekverdraaing!!!
Ik maak de snijmallen in Profili, sla ze op als .DXF en bekijk ze in Acad. Toen bleek dat de hoekverdraaing, welke ik als -0.5 ° opgaf, als -.57° uit de bus te komen.
Ik heb dit maar aangepast in Acad.
Met de mal voor de romp gaat het niet zo hard. Wel heb ik een stok opgeduikeld uit de schuur van mijn schoonouders die nagenoeg exact in de carbonpijp past. Een klein stukje van deze stok zal achterop de mal komen.
Alex Hoekstra heeft een interessant draadje over de bouw van zijn Twister. Hoewel dit een DLG is, zijn de principes voor de Supra niet veel anders.
Bouw Twister
Met name het deel van de rompbouw interesseert me. Want ik moet nog suidelijk krijgen hoe en wat handig en goed is. Het werken met de siliconenkernen sprak me wel aan. Het Supra rompje heeft wat lastige hoeken. Met siliconen mallen druk je alle vezels goed in de hoeken. Ook is het prettig dat je met zo droog mogelijke lay-ups kan werken.
Na een vraag via PB kreeg ik ook handige tips van Alex. Eens kijken wat er uiteindelijk door mij van terecht gebracht wordt.
Laatst bewerkt: