Ik had zin om weer eens schuimkernen te snijden met de zwaartekrachtsnijder (of feathercut). Het kielvlak is als eerste aan de beurt. Iemand gaf mij de tip dat triplex snijmallen prima zijn. Dat heb ik eens getest en, inderdaad, dat gaat vooralsnog perfect. Alles staat of valt natuurlijk met een goede voorbereiding. Ik heb de snijmalletjes dan ook zeikerig gemaakt, en dat pakte goed uit.
Er was wel een klein nadeeltje, maar dat heeft niets met de houten snijmallen te maken. De tipkoorde is slechts 43% van de wortelkoorde. Dat betekend dat er in de tip, door de snijdraad, ruim 2X zoveel warmte wordt gestopt dan aan de wortel. Hierdoor smolt er meer aan de tip af dan eigenlijk zou moeten.Misschien dat er DLg bouwers meelezen en er ervaring mee hebben, maar de enige eventuele oplossing (of vermindering van het probleem) is een zwaarder gewicht aan mijn zwaartekracht snijder zodat het snijden sneller gaat. Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad?
In dit geval geeft het geen probleem omdat de tip toch een afronding mee krijgt:

Ik begin met het kielvlak omdat het de mogelijkheid biedt iets te proberen. Om een maximale torsiestijfheid van "ledematen" te krijgen is het wenselijk dat elk roer of vleugelstuk 100% omringt is met vezels zodat er een gesloten constructie is. Daarnaast heft dit het probleem op dat het scharnier alleen maar het schuim vast geplakt zit. Het richtingsroer is een mooi klein trainingsobject om het volgende onder de knie te krijgen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=7609237&highlight=simplified+hinge#post7609237
De bedoeling is om het roer los te snijden en van te voren een Kevlar lapje (onder 45°) tegen de scharnierzijde te plakken. Dit moet dan ook aan het kielvlak zelf gebeuren. Het lossnijden moet dan zo gebeuren dat er een klein schuimdriehoekje overblijft wat tussen het roer en het kielvlak komt.
Het is een vereenvoudigde versie van deze methode:
http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/hinges.pdf
Het vervangen van glas door kevlar geeft minimaal de zelfde stijfheid.
Eerst maar eens een goed snijblok maken waarmee ik het roer onder een hoek af kan snijden.
Er was wel een klein nadeeltje, maar dat heeft niets met de houten snijmallen te maken. De tipkoorde is slechts 43% van de wortelkoorde. Dat betekend dat er in de tip, door de snijdraad, ruim 2X zoveel warmte wordt gestopt dan aan de wortel. Hierdoor smolt er meer aan de tip af dan eigenlijk zou moeten.Misschien dat er DLg bouwers meelezen en er ervaring mee hebben, maar de enige eventuele oplossing (of vermindering van het probleem) is een zwaarder gewicht aan mijn zwaartekracht snijder zodat het snijden sneller gaat. Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad?
In dit geval geeft het geen probleem omdat de tip toch een afronding mee krijgt:

Ik begin met het kielvlak omdat het de mogelijkheid biedt iets te proberen. Om een maximale torsiestijfheid van "ledematen" te krijgen is het wenselijk dat elk roer of vleugelstuk 100% omringt is met vezels zodat er een gesloten constructie is. Daarnaast heft dit het probleem op dat het scharnier alleen maar het schuim vast geplakt zit. Het richtingsroer is een mooi klein trainingsobject om het volgende onder de knie te krijgen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=7609237&highlight=simplified+hinge#post7609237
De bedoeling is om het roer los te snijden en van te voren een Kevlar lapje (onder 45°) tegen de scharnierzijde te plakken. Dit moet dan ook aan het kielvlak zelf gebeuren. Het lossnijden moet dan zo gebeuren dat er een klein schuimdriehoekje overblijft wat tussen het roer en het kielvlak komt.
Het is een vereenvoudigde versie van deze methode:
http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/hinges.pdf
Het vervangen van glas door kevlar geeft minimaal de zelfde stijfheid.
Eerst maar eens een goed snijblok maken waarmee ik het roer onder een hoek af kan snijden.
Laatst bewerkt: