De bouw van een raket door een beginner :) (hulp welkom ;))

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Tadango, 5 okt 2005.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    gewicht zit wel goed :) nu 44 gram (incl B4-4 motor). Moet alleen nog een chute in en finnen. 60 gram moet lukken ;(

En ja, ik bouw gewoon maar wat. Wel alles natuurlijk volgens goede berekeningen natuurlijk ;)

2. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    hoewel ik vandaag op T harde ook het nodige vuurwerk heb gezien. :-D

Maar dit was dan ook een zo genaamde experimentele dag.

Hier worden alles test gedaan die later tot veilige motoren leiden ;-)

Ik had overigens ook weer een probleem met mijn motor.

(zeg het zelf maar even :? ). voor ik er later weer flauwe grappen over moet aan horen.

3. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

Hi luitjes,
    Zat maar wat te stangen hoor, best interressant dat raketspul, lijkt me leuk om er ooit eens een te lanceren en dan via RC besturing weer te vliegen/landen ;)

4. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Zet en motor op je Bug en je hebt een perfect raket vliegtuig :)

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Weer lekker door gewerkt :) De chute zit erin, neuskegels ie gelijmd met schok cord en het motorhuis zit gelijmd. Toen heb ik met een B4-4 motor (gemiddeld gewicht) het zwaartepunt bepaald en de fins bepaald.

zwaartepunt op 15.0 cm van onderen. Drukpunt op 10.5cm van onderen (35cm erboven) Buis is 3cm dus 35x3 cm = 105cm2. Neuskegel is 8cm lang en voor het gemak gemiddeld 2cm. Dus nog 16cm2 erbij. Totaal 121cm2.

Onder het drukpunt is er nog 10.5x3 = 31.5 cm2. 121 - 31.5 = 89.5 voor de finnen. / 1.75 is dit 51 cm2. De finnen zijn trapeziods geworden met 10cm lang en 5cm hoog. Er zit een verschuiving in van 3.5cm.

Het lijkt ook nog mooi :) Ik ben onder de indruk van de 56cm hoge raket (is mijn eerste dus dat zou met 30cm ook wel zo zijn ;))

Gewicht is nu totaal 52 gram. Daar komt alleen nog lijm voor de finnen bij en de gelijder buisjes. Die worden van carbon dus de 60 gram zal hij onderblijven ;) Daarom is de chute 40cm geworden met 8 lijnen van 60cm. Dat opent in de hand goed :)

6. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    rock sim denk dat je 120 meter hoog komt .met een maximale snelheid van 54 m/sec

zoek wel een dag uit met weinig wind als je de eerste keer lanceert,

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    120.. mmh best leuk :) met andere motoren een ander resultaat natuurlijk ;)

Weinig wind is inderdaag een heel goed plan. Anders wordt het flink lopen :) Kan altijd nog een iets kleinere chute op.....

8. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    Herman,
    Ziet er goed uit!!!!
    Je bent lekker bezig, probeer je een keer langs te komen op een DRRA lanceerdag?

220m op C6 :lol:

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    o... damn dat zie je haast niet meer :) Misschien maar tracers maken ;)

Langskomen ga ik een keer proberen maar helaas geen auto. Lenen gaat ook niet. Misschien valt er een keer iets anders te regelen ;)

10. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    we gaan ook weer in de polder bij wieringer werf lanceren. das iets dichter bij Groningen dan Almere.

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    het is nog steeds een verdomd eind lopen :)

12. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
    JanHein: Krijgen we een uitnodiging?

13. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    tuurlijk :)

volgende week eerst bij onze oosterburen lanceren. Daar na kunnen we weer in de polder vliegen. op een model vliegveldje. de gewassen zijn binnen en de boer (eigenaar van de grond vind het zelf ook we leluk om te zien.

Zodra we een datum hebben dan geef ik het door.

14. Modelraketten.NL

Modelraketten.NL

Lid geworden:
    24 mei 2005
    Tadango,

Volgens het HOSIMP programma op de DRRA website (www.drra.nl) zou je model een hoogte behalen van 145 meter. (diameter: 30 mm, gewicht 60 gram, motor B4-4). Je kunt daar ook vluchten met andere motoren simuleren. Kijk voor het programma onder de knop 'Hoe&Wat', bij 'Berekeningen'.

Zijn je vinnen trouwens van balsa of van triplex?

Mocht je naar Almere willen komen en geen vervoer hebben, dan kun je eventueel kijken of je met iemand mee kunt rijden. Kun je altijd proberen toch? (eventueel oproep in DRRA forum plaatsen).
    Soms zijn er ook wel mensen bereid om je op te halen van het station Almere Muziekwijk.

Succes met je model!

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Is altijd te doen :)

Finnen zijn van 2 x 1 mm balsa opelkaar gelijmd met 30 min epoxy. Voelen aardig stug aan :)

Finnen zitten erop nu en hij weegt 54 gram. Komen alleen nog 2 gelijder buisjes op van carbon ;)

Maar de lanceer installatie... 1 meter gelijder moet genoeg zijn? Dus een staaf vanaf de grond van 1,5m moet voldoende zijn?

54 gram, 30mm, C6 motor moet 269meter geven en 385km/u!!! whow, da's leuk :)

16. Modelraketten.NL

Modelraketten.NL

Lid geworden:
    24 mei 2005
    Tadango,

Ja, een lanceerstaaf van een meter is voor een dergelijk model ruim voldoende. Ik vroeg dat van de vinnen even omdat ik op één van de foto's dacht te zien dat de nerven van het balsa verkeerd zaten. Waardoor de vinnen erg kwetsbaar worden voor breuk. Maar het feit dat je een soort van sandwich hebt gemaakt getuigd van (modelbouw technisch)inzicht. Daardoor worden ze weer veel sterker. Normaal kun je het beste de nervatuur van de vinnen gelijk laten lopen met de bovenzijde (leading edge) van de vinnen. Op de DRRA site zie je daar wel ergens een voorbeeld van bij de rubriek 'Hoe&Wat'. Dit is omdat balsahout met de lengterichting van de vinnen mee erg buigzaam is. Probeer maar eens.
    Voor de lanceerbuisjes kun je het beste 2 korte stukjes nemen (2cm) waarvan je er één onder en één boven het zwaartepunt lijmt. Op die manier klemt je model nauwelijks aan de lanceernaald, wat de behaalde hoogte weer ten goede komt.

Groet.

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De nerven zijn haaks opelkaar gelijmd waardoor je aan 1 kant altijd de nerven verkeerd hebt. Dat is helaas niet anders :) Ik wou ze eerst van depron maken gelamineerd met glasmat maar dat was me teveel werk en werd misschien ook wel zwaar.

Ik ga eens 3mm carbon halen van 2 meter... als ik dat maar op de fiets heel mee krijg ;)

18. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    lijkt me een erg positive uitkomst van je berekening.

Waar heb je het mee berekend. Voor de hoogte is er maar een goed programma Rocksim. stabilteit gaat perfect met VCP. En de rest is bagger.

VCP is overigens gewoon gratis.

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    hosimp :)

Gegevens:

Raketgewicht: 54 gram.
    Gravitatiekracht op het model: 0.53 N.
    De diameter van je model: 30 mm.
    Oppervlakte van je model: 7.07 cm2
    Motor type: C6-0/3/5/7
    Aantal: één motor
    Totale impuls van de motor(en): 9 Nsec.
    Gemiddelde stuwkracht van de motor(en): 6 N.
    Berekening:

De brandtijd van de motor(en): 1.5 sec.
    De snelheid van het model ná de stuwfase: 107 m/sec. (is 385.2 Km/uur)
    De behaalde hoogte tijdens de stuwfase is: 95 meter.
    De behaalde hoogte na de stuwfase is: 174 meter.
    De totale behaalde hoogte is: 269 meter

En ja je kan wel van de DRRA site kopieren ;)

Rocketsim komt rond de 220 uit :) Hee.... dat heb ik eerder gehoord ;) Leuk programma... alleen de CG komt 2cm anders :( ach, dat vergeeft ik het ;)

20. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Rock sim gaat soms de mist in met het zwaarte punt. Dat komt ondat de diverse onderdelen uit een database komen en bijvoorbeeld Balsa vershillende gewichten kan hebben. Kan je overigens gewoon aanpassen. maar dan moet je iets meer data hebben van het model

Ho simpel houd geen rekening met de drukpunt veschuiving en verandering van de lucht weerstand bij hogere snelheid maar gaat uit van een statiche waarde. En die klopt niet. (niet bij 100 m/sec)
    Je frontaal en omstroomd oppervlak hebben ook een grote invloed op de behaalde hoogte.

Heb je bijvoorbeeld wel eens uitgerekend wat de invloed van je vinnen is op de prestatie van je model, dan zul je zien hoeveel een mm meer of minder uit maakt. zeker bij dit soort lichte modelletjes. (bij een raket vna 20 kilo met 10.000 N/sec maakt het niet veel uit ;-) )

lanceer hoek en wind snelheid doen de rest.

En deze waarden worden voor zo ver ik weet alleen in Rocksim mee genomen.

Die 220 meter is niet zo gek dat Bas daar op uit kwam. die heeft denk ik de zelfde berekening als ik los gelaten op je model.
    En als twee mensen onafhankelijk van ekaar op het zelfde uitkomen dan zitten we denk ik aardig in de richting zitten :)

Deel Deze Pagina