We gaan weer verder met het optuigen van de masten
Eerst nog even een foto waarop het resultaat van m'n vorige bericht duidelijk te zien is.
De netten op de hoofdmast moeten nu geknoopt worden, dit is niet het leukste werk, maar het moet wel even gebeuren.
Eerst de staande touwen vastzetten.
En daarna weer een paar honderd knoopjes leggen.
nog meer knoopjes..
Omdat ik me begon te irriteren aan alle rolletjes touw die steeds overal lagen en op de grond vielen, besloot ik even wat schroeven in een stuk hout te draaien. Heel simpel, maar effectief
Nu komt 1 van de moeilijkere knopen op dit schip, omdat hij helemaal op het schip geknoopt moet worden.
De 2 uiteinden van het dikke touw zijn hier bij elkaar geknoopt met dun touw en worden op spanning gehouden met een lijmklem.
Een klein beetje verdunde houtlijm (ongeveer 50/50) moet ervoor zorgen dat de knoopjes niet losgaan. Dit doe ik bij elk knoopje op het schip, maar hier is het nog een beetje zichtbaar. Het droogt uiteindelijk volledig onzichtbaar op.
De dikke touwen zijn hier aan beide kanten van de voorste mast ook omwikkeld en vastgezet met dunner touw. Daarna met behulp van katrolblokken aan het touw van de hoofdmast gezet.
Boven het vorige touw, moet nog een dunner touw op bijna dezelfde manier vastgezet worden, deze keer ben ik aan de andere kant begonnen. Op deze manier kon het katrolblok naast het schip geknoopt worden, dus dat leek me makkelijker. De lijmklemmen moeten weer zorgen voor genoeg spanning op de draden, zodat ze makkelijk omwikkeld kunnen worden.
Op de volgende foto is het resultaat de zien van de beschreven knopen, ook de mast is hier met touw omwikkeld, dit was ik helemaal vergeten, dus dat moest nog even gebeuren.
Hier de uiteinden van de stagen die bovenin de mast zitten opgerold. Op sommige modellen zie je dat alle touwrollen precies recht liggen en even groot zijn, dit lijkt vaak heel netjes en strak, maar ik heb besloten om niet alle rollen touw die op het dek liggen precies hetzelfde formaat te geven, want op een echt schip was al het touw overschot ook niet even lang.
Hier laat ik het voor vandaag weer bij, de laptop gaat uit en ik ga weer verder knutselen..