De bouw van de Unicorn (Corel)

Hallo,

Al aan het begin van de bouw van de Unicorn, had ik besloten dat ik een bouwverslag wilde maken. Inmiddels is het schip al helemaal afgebouwd, dus wordt het de hoogste tijd om te gaan beginnen met het verslag.

Ik ga er redelijk snel doorheen, mocht ik iets niet uitleggen waar toch vragen over zijn, mogen deze natuurlijk gesteld worden.
Niet alles is historisch correct gebouwd, ik heb tijdens de bouw veel dingen geleerd, die ik tijdens het volgde schip anders ga doen. Dit zullen jullie wel zien.

In de doos trof ik een heleboel voor gezaagde materialen aan, bij Corel wordt het hout niet met een laser gesneden. Een aantal rollen blank touw, gedetailleerd beslag en natuurlijk een heleboel plankjes in verschillende houtsoorten, allemaal van hoge kwaliteit.

De bouwbeschrijving is in combinatie met de tekeningen zeer duidelijk en makkelijk te volgen. Het is zeker noodzakelijk om ook zelf vooruit te denken en de bb niet blindelings te volgen, omdat je anders verderop in de problemen zult komen.

Laten we bij het begin beginnen.

20160326_105544.jpg

De verschillende voorgevormde onderdelen.

Nadat ik een dryfit heb gemaakt, ben ik begonnen met het lijmen van de spanten met behulp van legoblokjes.

20160326_191331.jpg


20160327_123535.jpg


Ik heb even geen tijd meer om te typen, dus ik ga straks verder..
 
Nadat alle spanten geplaatst waren, heb ik het dek gemonteerd met behulp van elastiek en een paar nageltjes, die later weer verwijderd zijn. Toen dit klaar was kon het dek belegd worden met plankjes. Hiervoor heb ik een lengte van 12 cm genomen, dit staat gelijk aan 9m in het echt.

Ik weet nu dat de manier van beplanken niet helemaal correct is, voor engelse schepen werd vaak een 3 of 4 delige beplanking gebruikt.

20160327_202058.jpg
20160328_133618.jpg


Voordat ik de beplanking van heet dek heb afgemaakt, heb ik eerst de spanten bijgewerkt, zo kon ik de laatste plankjes precies passend maken tegen de beplanking van de romp.

Om de romp goed te kunnen beplanken, is het nodig om alle spanten zo af te schuinen en bij te werken, dat alle latten goed aansluiten, zonder dat er deuken of bulten in de romp ontstaan. Dit was een behoorlijke klus, omdat Corel de spanten zaagt, dus dit is veel minder precies dan lasergesneden spanten.

Op de volgende foto's is een begin van de eerste laag planken te zien en het afgewerkte dek.

20160329_204810.jpg


20160330_221947.jpg


Ik gebruik voor het buigen van de latjes een plankenbuiger en water. De latjes moeten zo voor gebogen worden, dat er na het plaatsen geen spanning op de romp ontstaat.
20160330_221307.jpg


Alle latjes worden zo afgeschuind dat er geen latjes in het niets eindigen, dus alle plankjes in het midden van de romp zullen ook de voor en achterkant bereiken.

De eerste laag planken vertoont behoorlijk wat spleetjes, maar ik vond hem na het schuren vlak genoeg om geen plamuur of ander vulmiddel te gaan gebruiken.

20160421_205538.jpg

20160426_215305.jpg


Zoals te zien is, ben ik hier inmiddels ook begonnen met het uitsnijden van de kanonspoorten.
Om de kanonspoorten te steunen, heb ik verticale plankjes aangebracht, omdat de bb dit voorschreef. Mooier is om de binnenkant horizontaal mee te beplanken. Gelukkig zie je hier in het eindresultaat bijna niks van terug:yes:

Nadat ze alle 24 uitgesneden waren, kon ik beginnen met de 2e laag planken.
Hiervoor gebruik ik geen nageltjes meer, dus wordt het bevestigen van de plankjes iets lastiger, maar het eindresultaat mooier, tenminste dat is mijn mening:p

20160428_211309.jpg

20160503_203752.jpg


Ik ga nu eerst stoppen met typen, want het is de hoogste tijd om verder te bouwen aan m'n nieuwe schip.;)
 
De bb schrijft voor om eerst het bovenste dek te plaatsen, daarna de romp te beplanken en over de 24 kanonnen die benedendeks worden opgesteld, word niet gesproken. Die worden pas ergens aan het einde van de bouw geplaatst. Het is onmogelijk om later weer bij het onderste dek te kunnen, dus vandaar dat ik eerst de romp beplankt heb en de kanonnen opgesteld.

De 2e laag planken bestaat grotendeels uit walnotenhout, de bovenste latjes zijn van lindenhout gemaakt.

20160509_213132.jpg

20160519_232246.jpg

Na heel veel plankjes geschuurd, gebogen en geplakt te hebben, zag de romp er zo uit:
20160603_213346.jpg
20160603_215433.jpg
20160603_215849.jpg


De bouw van de kanonnen kon beginnen.
De kanonnen heb ik okerrood geschilderd, het metaal is al zwart geleverd. De kanonnen zijn makkelijk te bouwen omdat ze volledig voorgevormd geleverd worden, een kwestie van die wielen met behulp van een as in elkaar plakken.
20160517_154616.jpg

Het nadeel van deze kit is, dat de kanonnen geplaatst worden zonder dat ze (zoals op een echt schip) vastgezet worden met touwen.
Daarom besloot ik extra touw, oogbouten en katrolblokken te bestellen. Dit geeft het volgende resultaat:
20160605_115811.jpg

Het is iets meer werk dan ze 'los' plaatsen, maar het resultaat is veel indrukwekkender


20160704_183314.jpg
Het is bijna jammer dat er nog weer een dek overheen komt en je dus weinig terug ziet van deze kanonnen

20160704_184909.jpg


Op de bovenstaande foto staat het schip klaar voor het volgende dek, een goed moment om deze post te beëindigen;)
 

Bijlagen

  • 20160519_232253.jpg
    20160519_232253.jpg
    159,6 KB · Weergaven: 256
Het bovenste dek is hier inmiddels geplaatst en deels beplankt. Het bovenste gedeelte van de spanten moest afgezaagd worden, zodat de binnenkant van de verschansing ook beplankt kon worden.
20160725_213746.jpg


20160824_211029.jpg


Hieronder een close-up foto van het bovenste gedeelte van de beplanking.

20160825_212306.jpg


De pilaren, roosters en trappen zijn geplaatst. Corel gebruikt messing staafjes om de pilaren van te maken, deze hadden alleen enorm veel speling op de voetjes, waardoor het lastig was op de pilaren recht te krijgen. De oplossing: zwartgeverfde satéprikkers..
20160903_225911.jpg

De volgende foto's hebben niet veel uitleg nodig, allemaal details op het dek.;)
20160906_182700.jpg
20160906_181918.jpg

20160907_223850.jpg
20160909_215759.jpg
20160909_234338.jpg
20160909_234704.jpg

Ohja, de tonnen die ik zo her en der geplaatst heb, zijn niet bij de kit inbegrepen. Deze zijn los bijbesteld, om iets meer details aan het schip te geven.

Inmiddels is de fotolimiet van dit bericht weer bereikt, dus in de volgende post meer foto's van de afwerking van het dek.:bye::bye:
 
Na een paar dagen niet actief te zijn geweest op het forum, ga ik weer een stukje typen:p

Eerst nog even een detail aan de voorkant van het schip. Nadat de romp doorboord was, konden de volgende onderdelen geplaatst worden. Ik weet niet precies hoe deze onderdelen heten, maar hier komen uiteindelijk de ankers aan te hangen.
20160911_210744.jpg


Het is nu tijd om de boeg zover voor te bereiden, dat het boegbeeld uiteindelijk geplaatst kan worden. Dit was 1 van de leukste uitdagingen van de bouw van dit schip.

Eerst heb ik de vorm van het boegbeeld gevijld, vervolgens de kiel beplankt met mahoni. Dit heb ik gedaan omdat de kiel als je de bouw van corel volgt, 'kaal' blijft. Hierdoor blijft de kopse kant van het multiplex duideijk zichtbaar en dat ziet er niet mooi uit. Toen konden een aantal rechte latjes beuken en notenhout geplaatst worden.
20160914_114103.jpg


Nu kan het leuke gedeelte beginnen; het buigen van het beukenhout. het hout lijkt op sommige foto's erg ruw, in het echt is dit niet te zien, maar de foto's zijn sterk uitvergroot. Dus let er niet teveel op.
20160914_223225.jpg


Het hout is makkelijk te buigen en vormvast, dus het blijft makkelijk op de plaats na het buigen.

20160914_223220.jpg

De eerste 4 latjes zijn geplaatst, zoals te zien is lopen ze aan beide kanten mooi gelijk, dus de volgende latjes kunnen ook gebogen worden.

Na heel veel uurtjes buigen, is dit het resultaat. Deze foto's zijn gemaakt vlak nadat het laatst latje geplaatst is. De vijl tussen de plankjes zorgde ervoor dat het laatste latje precies boven de andere bleef, hij had de neiging om een klein beetje naar binnen te vallen.
20160915_000403.jpg


20160915_001220.jpg


Het is tijd om het messing boegbeeld te gaan schilderen. Ik heb besloten de unicorn wit te schilderen in plaats van goudkleurig.

Nadat het schilderwerk gedaan was, kon het boegbeeld geplaatst worden met behulp van elastiek en 2 lijmklemmen.
20160916_110558.jpg

Het resultaat van de boeg:
20160916_124403.jpg

20160916_124417.jpg


20160916_124437.jpg

Ik zit weer aan de fotolimiet, dus later meer:bye:
 
Die balken waar het anker mee gehesen wordt zijn de kraanbalken :-)
 
Vandaag is het tijd voor nog meer schilderwerk; de spiegel moet geplaatst worden..

Op deze foto was het schilderwerk nog in volle gang.
20160916_134127.jpg


Nadat het schilderwerk gedaan was, heb ik blauw folie achter de ramen geplakt. Volgens de bb moet je gelijk latjes aan de achterkant van het beslag maken, en die eventueel blauw schilderen. Hierdoor zie je een houtstructuur in het 'glas'.
20160916_170722.jpg


Vervolgens heb ik de latjes aan de achterkant gelijmd.
20160917_214929.jpg


De geschilderde onderdelen kunnen geplaatst worden. Zoals te zien is, heb ik meerdere onderdelen geschilderd en geplaatst, maar van de andere delen heb ik geen foto's gemaakt tijdens het schilderen.

20160921_163001.jpg

20160921_162939.jpg


De touw hekjes worden nu ook geplaatst.
20160925_221616.jpg

20160926_202407.jpg

Ook alle nagelbanken en de bel zijn inmiddels op het dek geplaatst.
20160926_211630.jpg


De boegspriet is hier geplaatst.
20160928_193341.jpg


En vastgeknoopt. Het was lastig om hier een beetje een duidelijke foto van te krijgen, maar volgens mij is deze duidelijk genoeg..
20160929_202056.jpg


Ik laat het hier weer bij:bye::bye:
 
Op dit punt in de bouw, besloot ik de al afgebouwde Enterprise even naast de Unicorn te zetten. Zoals te zien is, verschillen ze niet heel veel in grootte (ongeveer 6 cm), maar de Unicorn was in het echt een stuk groter (schaal 1:75 ten opzichte van 1:50).

20160929_161418.jpg

20160929_161453.jpg


De eerst mast is hier geplaatst en aan 1 kant vastgezet. Van deze mast heb ik geen foto's tijdens de bouw gemaakt.
20161018_205123.jpg


Ik heb heel weinig foto's gemaakt van het optuigen van de bezaansmast, dus inmiddels is het onderste gedeelte van het want geknoopt. De knoopjes voor het bovenste gedeelte maak ik in een bankschroef, want dit is makkelijker dan op het schip zelf.
20161027_200528.jpg


Hierna zijn ze makkelijk aan de mast en het onderliggende want te knopen.
20161027_204925.jpg


De hoofdmast is ook klaar om geplaatst te worden.
20161017_220000.jpg


Hier is de hoofdmast geplaatst en het staande want van de bezaansmast is bijna klaar.
20161030_173910.jpg


Nog meer knoopjes leggen:yes: het optuigen van het schip vind ik zelf 1 van de leukste delen van de bouw, omdat elk touw het schip meer aankleedt. Zo worden een paar losse masten ineens een samenhangend geheel. Het maken van alle knoopjes doe ik wel zoveel mogelijk naast het schip, zeker verderop in de bouw is het knopen op het schip zelf bijna niet meer te doen.
20161031_173619.jpg


Hier de knoop om de bezaansmast gelegd, klaar om het andere uiteinde aan de hoofdmast te knopen.
20161031_173956.jpg


En hier vastgeknoopt..
20161031_180440.jpg

Wat ik volgens mij nog niet had genoemd; het zwarte touw is van Amati, niet van Corel. Corel werkt alleen met blank touw, maar omdat het staande want zwart hoort te zijn, heb ik een paar rolletjes in verschillende diktes besteld.

:bye:
 
Back
Top