De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

geen woorden voor

Gewoon helemaal super, heb al heel veel naar de bouw gekeken.
Geen woorden voor zo goed je de echte sfeer hebt weten na te bouwen,
alsof je aan boord stapt op de echte.
En de techniek werkt ook perfect.
Alleen jammer van de grote schaal ;)
Past niet bij mijn Rode Zee 1;50

Tot werkschepen dag, kom graag even in het echt gluren.

Gr Paul
 
Details, details en nog eens details.

8BBDB4F1-72DD-4BF7-828F-2F89798A0EE3_zpsaky8eyat.jpg


C34769BF-AB38-4289-896E-73B426C22000_zpsxfd0ovag.jpg


CEA00EA6-CC01-412E-A542-14C8F9AE3885_zpsc1vn3hin.jpg


9496FB25-0EEB-44FF-AAAF-931D1A5F7182_zpsjxqgtlcn.jpg
 
Laatste toevoeging.

Reddingsvlot en houder.

Draaien
qu6agedu.jpg


Frezen
6ytebehe.jpg


Rand inlijmen
ja6u6y4e.jpg


Houder gefreesd, gesoldeerd en gestraald
se7a5a8y.jpg


8udemuba.jpg


En alles geschilderd en in elkaar gezet
hanepa7u.jpg


Ik heb nog veel meer gedaan in de tussentijd maar tot aan de werkschependag zet ik even geen vorderingen meer in het draadje. Er moet straks nog wel nieuws te zien zijn voor diegene die daar komt kijken. ;)

Na 29 mei post ik weer nieuwe dingen.
 
oei , dat is wel heel slecht nieuws. 29 mei duurd nog heel lang om te wachten op nieuwe fotokes.
De reddingsvlotten zijn weer subliem.
vgr
Marc
 
Nou, daar gaan we dan voor 1 van de grotere en laatste updates van de Mississippi.

Na april zijn de volgende zaken afgemaakt en toegevoegd.

Decals, getekend in AutoCad, afgedrukt op laser-decalpapier en aangebracht op het model.

IMG_1916_zpsed2ec516.jpg


IMG_1390_zpsddb04a6b.jpg


IMG_1397_zpsaf4baaa7.jpg


IMG_1392_zps11540366.jpg


IMG_1393_zpsf22eb293.jpg


IMG_1394_zps1251ec9c.jpg


IMG_1395_zpseb255acf.jpg


IMG_1918_zpse2385bc8.jpg


Let ook even op de keuringsstickers voor de blusmonitoren, geldig tot juni 2015 ;)
IMG_1396_zps45f56d7a.jpg


Het Markus Lifenet een plek gegeven, zie rechts naast de schoorsteen
IMG_1601_zpsa6ade5bd.jpg


En een bemanning is aangemonsterd.
IMG_1915_zpsd755e3ab.jpg


IMG_1912_zps4a1a6bed.jpg


De rubber fender aan de voorzijde is gemaakt van een rubber mat met precies de goede afmetingen. Buitenkans dus. Omdat de mat maar 3 mm dik was heb ik er nog 5 mm dik plaatrubber onder gelijmd.

De eerder gemaakte ronde fender bleek toch niet aan mijn verwachtingen te voldoen. Het rubber liet los van de isolatie die eronder zat.Gelukkig kon ik het met mosrubber profielen wel goed krijgen. Soms zijn de oplossingen achteraf makkelijker dan gedacht.

IMG_1906_zps1b0eeb7d.jpg


IMG_1908_zpsd995f0d0.jpg


En toen na drie jaar weer eens te water vandaag en het is me weer goed bevallen kan ik zeggen.
De aandrijfaccu heb ik vervangen voor een LiFePo4 4S 10Ah accu.
Volledig hufterproof, kan tot 100A continu (150 A piek) leveren bij behoud van de spanning en is zonder problemen volledig leeg te varen. minimaal 2500 keer op te laden.
Vandaag heb ik in totaal 4,5 uur gevaren, gesleept, gespeeld en niet op de accu gelet. Aan het einde had ik nog 12,7 V accuspanning (je begint met 13,6) en bij het laden bleek er 8760 mAh in te zijn gegaan. 5,5 tot 6 uur is dus zeker mogelijk op 1 acculading. Enige nadeel is de prijs maar die keuze is aan een ieder. Ander voordeel: een 12 Volt 17 Ah accu weegt circa 5,7 kg. Een 4S 10Ah LiFePo4 weegt 1,3 kg! Dus voor de kleinere en lichtere modellen wellicht ook een alternatief.

IMG_1978_zps34728f99.jpg


IMG_1951_zps541830b3.jpg


IMG_1936_zps13af0344.jpg


Ook de belofte aan Marco is voldaan.Erg leuk om te doen en het is verbazend hoe snel de dame die 700 kg weet te versnellen (inclusief de Hunter die erachter hing, sorry)

Voorbereidend werk
IMG_1949_zps5dae16c6.jpg


IMG_1969_zps2c6e1752.jpg


IMG_1964_zps02c636a8.jpg


Om de trekkracht te bepalen heeft er een unster aan gehangen. Het is gemiddeld 7,5 kg geworden. Meer dan genoeg dus.

Als laatste nog een fimpje als afsluiter om te laten wat 50 kg op topsnelheid met het water doet.


Wat er nog resteert zijn de diepgangmerken en de blanke laklaag op de romp en de transportkist.

Na 5 jaar toch wel een onwerkelijk idee om er klaar mee te zijn eigenlijk.

Aan een ieder die de afgelopen 5 jaar me voorzien heeft van tips, foto's, ideeën, opbouwende kritiek, voorbeelden, comlimenten, enz,enz heel erg dank.

Wat ik hierna ga bouwen heb ik nog niet bedacht. Maar mezelf kennende komt dat vanzelf goed. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de boot vandaag in het echt mogen bewonderen (ik stond naast William bij de kraampjes) en het is echt een prachtig schip geworden. Groot, maar wow wat mooi.
 
Back
Top