De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Hoi Adam,

Goed om te zien dat diverse partijen een werkbare oplossing maken voor de schottels. Ik ben vooral benieuwd hoe het syteem reageert als je vol naar links/rechts stuurt en dan door de "nul" heen gaat. Het zou goed zijn om een filmpje te hebben van de schottels waarop te zien is hoe het systeem werkt.

Gr. Ron

We vervuilen Williams topic een beetje, maar ik heb er geen filmpje van gemaakt.
Maar door de nul qua voor naar achter of links naar rechts?

We vervuilen Williams topic een beetje

Dit soort vervuiling heb ik geen moeite mee hoor Adam. Laten we zeggen dat het erg leerzame soort vervuiling is.:D

Het klinkt erg interessant wat je geschreven over Kagelmacher.

Is het soort stappenmotor nog gelimiteerd voor zover je weet door de print wan t als ik dit evt. toe zou kunnen passen in de Mississippi dan zal er toch een aardige stappenmotor in moeten denk ik.
De zeillier is in ieder geval sterk genoeg, die gaven geen krimp tijdens de badtest.

Hier staat wat info.
Helaas niets over de stappenmotor. Ik heb wel begrepen afgelopen weekend dat er eventueel een andere aan zou kunnen, maar vraag me niet hoe groot. :(

Bedankt voor de link Adam.

Ik zal ze een mailtje sturen, misschien dat dat wat oplevert?

En anders is er ook nog het systeem van Marten natuurlijk, maar om daar realistisch mee te varen zal je wel de zender moeten verbouwen denk ik.

Ik denk dat het systeem van Marten voor ons modelschippers niet werkt omdat wij zender-zijdig niet het zelfde bedieningsmechaniek hebben als het origineel.
Zelfs als je het na zou kunnen maken denk ik dat het te klein wordt om er prettig mee te kunnen werken.

Bedankt Adam hier heb ik ook wat aan, ik zat ook al na te denken hoe ik het een en ander moest gaan doen met de besturing.

Maar goed nu weer :ontopic:

Kijk eens naar de zender van het 2e schip (tiger sun) uit het volgende filmpje.
Ik heb sinds kort contact met die man via een ander forum.

[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator:
Stoppel,

Ja mooi spul maakt Gary, heb ook enige tijd contact met hem maar dan met name over de zelfbouw Voith's jammer dat het niet naast de deur is. Maar in 2012 komt tie naar Barcelona voor Tug and Salvage met een demo van een 6 blades voith voor op de stand van Voith Schneider.

Maar weer :ontopic:

Gr Martin :D

Dat is een mooi stukje techniek en de snelheid van side stepping(dwarsuit varen) is enorm, mooie uitleg van diverse type voortstuwing.
Als de Missisippi het ruime water gaat voelen dan zal er ook wat gebeuren, met de verwachte bollard pull wordt dit een mega mooi en sterk model, zelf vaar ik met een model wat 5.2kg trekt en dat vond ik al veel.
Het is een genot om dit verslag te volgen.

Groetjes Arie.

Net het filmpje bekeken maar dat was zeker indrukwekkend te noemen.
Doet me er ook aan herinneren dat zowel het achterste dek alswel het dek waar straks de achterlier op komt te staan waterdicht moet zijn.
Anders wordt het toch snel een waterballet in de romp voor mijn gevoel.
En het zendersysteem ziet er ook zeer netjes uit maar wel "maakbaar".
Wellicht voor de toekomst. Ik zal er in ieder geval een aparte zender voor moeten aanschaffen.
Eerst maar eens het model afmaken :)

Laatst bewerkt:
Hoera voor de digitale zender !!

Uit eigenwijzigheid vaar ik al jaren met een Graupner MX-22 zender ipv een echte bootzender zoals een F14/16/18 of een MC16/19.
Eigenlijk omdat dat zo gekomen gezien mijn verleden waarin ik helikopter heb gevlogen.
Het voordeel van deze zender is echter wel dat werkelijk alles te programmeren is, ook al is de zender al 10 jaar oud.
Zo is het me nu gelukt de werking van het elektronische systeem van Kagelmacher te programmeren in de zender zodat de aansturing van de schottels gaat zoals Adam hierboven beschreef.

Knuppel halfgas is esc uit, schottels naar achteren gericht.
Een heel klein tikje naar achteren doet de schottels meteen 180 graden draaien zodat ze naar voren gericht staan en beweeg ik de knuppel dan nog verder naar achteren dan beginnen de motoren te draaien. Het schip vaart dan uiteraard naar achteren.
Beweeg ik de knuppel meteen door naar vooruit blijven de motoren draaien en draaien de schottels weer 180 graden terug zodat ze weer naar achteren wijzen.
Bij het omdraaien van de schottels draaien ze tegen elkaar in zodat er geen slinger in de beweging waarneembaar zou moeten zijn. Het sturen kan al die tijd blijven plaatsvinden.
Althans, dat is de theorie. Donderdag volgt de praktijk .

Al met al heb ik er drie vrije mixers voor nodig gehad in de zender en heb ik kanaal 12 opgeofferd. Dat maakt echter niets uit aangezien mijn zendmodule maar 9 kanalen doorgeeft op 2,4 gHz.
Ook heb de curve van kanaal 1 zodanig geprogrammeerd dat deze bij de middenstand van de knuppel een uitslag geeft van -100% en bij de beide einduitslagen +100%. Zie het maar als een dalparabool.
Theoretisch zou dit ook zo geprogrammeerd moeten kunnen worden in de MC-19. Die is wat minder uitgebreid dan de MX-22 maar bezit wel drie vrij programmeerbare mixers en heeft ook de mogelijkheid kanaal 1 geheel naar wens in te stellen.
Mocht iemand het willen zien op de WSD hoe dit te programmeren is dat kan dat uiteraard.

Hoi William,

Ik zag op de foto's en filmpjes een mooi vaarbeeld van de Smit Mississippi. Ziet er goed uit. Klein probleempje oplossen, maar het was tenslotte je eerste vaardag. Mooi stil, zit er nu toch wel sterk over na te denken om de schottels van de Stingray te voorzien van borstelloos en snaren. De laatste heb ik al liggen, maar zal het geluid en de power zeker ten goede komen.

De kapitein van de Mississippi is wel een bofkont, eerst zijn stuurhut klaar en dan pas de boot zelf....

Groeten, Ron

Dank je voor het compliment.
De kapitein is zeker een bofkont, alleen het uitzicht op het dek moet hem zorgen baren. Dat is volgend jaar hopelijk opgelost voor hem.
Het probleempje met de schottels is op het moment toch uitgegroeid tot een probleem. In eerste instantie leek het of de kegelwielen alleen losgedraaid waren maar uiteindelijk is er geen eentje ongehavend uit de strijd gekomen.
Ik ben dus opnieuw begonnen met de bouw van de schottels, nu met een ingebouwde vertraging van 1 op 2 zodat ik eveneens naar 100% motorvermogen kan. Tandwielen worden nu van staal ipv messing en ik hoop dat dit afdoende is om de krachten te verwerken die er vrijkomen.
Ten opzichte van twee jaar geleden bouw ik wel anders nu merk ik.
Zo worden de pods nu van aluminium gemaakt ipv messing en ga ik overal gebruik maken van afdichtingsringen om het water buiten te houden. Ook maak ik de assen van zilverstaal ipv RVS. Is harder en makkelijker te verwerken dan
Als laatste worden de straalbuizen vervangen door aluminium exemplaren. Er zit nu PVC op dat toch wel erg makkelijk vervormd tijdens het draaien.
Binnenkort foto's en filmpjes van het vaarbeeld.

Nu kan de Kapitein een bofkont zijn maar de plaatselijke bankwerker heeft nu wel een uitdaging ;)

Jammer dat de boel eigenlijk in de soep gedraaid is, maar goed misschien is zijn je plannen om het in alu en staal te maken beter. Ik gebruik zelf ook zilverstaal assen is ook goed te bewerken maar ook RVS stuurpennen maar die zijn in het algemeen 10 mm rond dus is ook gemakelijk te draaien.

Succes met de aanpassingen

Gr Martin :D

Hallo William,

Jammer om te lezen dat het niet helemaal volgens verwachting is gegaan met de schottels.
Ik heb voor mijn schottels ook messing kegelwielen maar ik begrijp hieruit dat ik die beter kan vervangen door stalen.
Mag ik vragen waar jij eventueel die stalen kegelwielen vandaan haalt want ik heb bij conrad zitten kijken en alles wat ze aan staal hebben past er bij mij niet in ( zonder het gedane werk erg te moeten verbouwen ).
Ook het zilverstaal is opgeslagen, ben ik ook gelijk van m'n RVS probleem af ;)

Groet Vincent

Dank je wel Vin voor de link maar de tandwielen die daar verkocht worden zijn dezelfde als bij conrad.

Ik heb het setje met een vertraging 1:2 besteld. Diameter kleine tandwiel is 17,5 mm en van het grote 30,6 mm. Zodoende paste het niet meer in de oude schottel. Of je je eigen schottels aan moet passen hangt af van de motorisering denk ik. Met een brushless heb je in ieder geval niet genoeg aan de messing kegeltandwielen, die gaan onherroepelijk stuk.:yes:

Het valt me trouwens wel op dat GHW stevige prijzen vraagt voor de tandwielen. Hetzelfde setje kost bij Conrad dik 40% minder.
Maar ik geloof dat we geen winkelbesprekingen mogen doen op het forum dus
:ontopic:

Hallo Wil,

Inderdaad, zonder winkel bespreking te houden, zijn ze wel wat aan de prijs. Ik had daar een setje gevonden van staal wat dezelfde maat was als de messing tandwielen van Conrad van 15 tanden, deze hebben ze daar niet in staal. Lees ik net m'n e-mail, zijn ze niet leverbaar.....

Maar goed heb je draadje genoeg vervuild, zoals je al zei :ontopic:

Wis dit bericht anders maar.

Groeten Vin

Back