De Berg is van Jan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is precies de bedoeling! Gewoon: kssst weg. Geen voet aan de grond op de Berg, zelfs geen teen. We zijn user Sorbit al in het buitenBergse tegengekomen en die ging bouwen aan een model (beweerde hij), waarbij we het risico lopen, dat we straks versteld staan. Dal zal 't ie dan ook eerst moeten doen. Vóór die tijd hebben we geen emplooi voor 'm.

Het schijnt ook goed te zijn voor het korte termijn geheugen. Misschien toch maar eens wat vaker een glaasje nemen Jan? (zie mijn post van eergisteren)
Eergisteren, eergisteren, wat was het toen ook alweer voor een dag?....................oooow ja, zondag. En toen had jij post??? Opmerkelijk!
Korte termijn geheugen is trouwens minuten-werk. Zo van: waar heb ik mijn bril nou neergelegd en waar ben ik nou net mee bezig geweest? Tja, daar heb ik wel eens last van; vaker dan vroeger. Er zijn echter ook lieden, die daar chronisch last van hebben en daarbij vraagt een ieder zich af: waar is die nou helemaal mee bezig in z'n leven?

Eergisteren, eergisteren, wat was het toen ook alweer voor een dag?....................oooow ja, zondag. En toen had jij post??? Opmerkelijk!
Je kunt natuurlijk wel weer proberen om van het onderwerp af te dwalen door over iets totaal anders te beginnen, maar laat ik in ieder geval dit zegen: velen onder ons ontvangen vandaag de dag hun post voornamelijk digitaal. En ja, die komt dan ook wel eens op zondag aan. Of midden in de nacht :eek: (zeker als de afzender zich in een ver buitenland bevindt) Is zeker nog niet doorgedrongen tot de Cittaslow hoofdstad? Hebben jullie inmiddels al wel kabeltelevisie? Of riolering?

Laatst bewerkt:
Wie is er hier nou aan het afdwalen van het onderwerp en begint er opeens over de Cittaslow hoofdstad van Nederland? Nounounou nou? Ik heb het er toch ook niet over, dat jij uit de regio komt waar elk ogenblik je rolletje pepermunt uit je kontzak kan verdwijnen, in of buiten de kerk.

Trouwens, berichten die hier digitaal binnenkomen noemen wij e-mail. Wij kennen hier onze talen en zijn niet, zoals anderen, die praktisch onverstaanbaar Nederlands spreken. Jouw oma zullen we dat niet euvel duiden, die groeide op in een andere tijd, maar jij zelf zou beter moeten weten. Als wij hier iets zeggen schrijven we ook 'zeggen'.

Sinds wanneer is "digitale post" gelijk aan "praktisch onverstaanbaar Nederlands"? Als er iets is, dat onze mooie taal om zeep dreigt te helpen, zijn het al die angliscismen die te pas en te onpas worden gebruikt. En waarom? Om belezen uit de hoek te komen? Om te verdoezelen dat men eigenlijk niet meer weet hoe iets in goed Nederlands benoemd kan worden? Jij gebruikt zeker ook de term "lab", waar het oerdegelijke "schuurtje" ook prima de lading dekt?

Laatst bewerkt:
Yep, selectieve oostindische Alzheimer light, kan niet missen en Roel zit sinds dit weekend in zijn winter dip. En weer heeft iemand het hek open laten staan, gaan "we" daar nog wat aan doen? Bagger hebben we al genoeg.

Sinds wanneer is "digitale post" gelijk aan "praktisch onverstaanbaar Nederlands"? Als er iets is, dat onze mooie taal om zeep dreigt te helpen, zijn het al die angliscismen die te pas en te onpas worden gebruikt. En waarom? Om beleerd uit de hoek te komen? Om te verdoezelen dat men eigenlijk niet meer weet hoe iets in goed Nederlands benoemd kan worden? Jij gebruikt zeker ook de term "lab", waar het oerdegelijke "schuurtje" ook prima de lading dekt?
En wat is je forum naam?????? zou ineminietrekker moeten zijn, maar dat terzijde, voordat het visueel wordt.

Nou is het wel een ding om een schuurtje een lab te noemen of andersom, het blijft een schuurtje, zeker niets meer, waarschijnlijk veel minder.

Als jouw definitie van "micro" gelijk is aan "ienieminie", is het maar goed dat je nooit voor het apothekersvak hebt gekozen.

@ PUFFIN. BEN ME AAN HET IN LEZEN EN DIT IS DE DENKTENK VAN MODELBOUWFORUM ZIE IK. OOK AAN DE POSTERS IN DIT ONDERWERP. OOK MODERATORS ZIE IK..!

Daar hebben we in de regio waar ik tegenwoordig verblijf (letten we even op, Jan?) een mooi gezegde voor: "Mooi zitten, dom kijken". Als dat je definitie van een "denktenk" is, klopt je vergelijking met de gemiddelde MBFB-bewoner wel aardig.

Jij 'verblijft' dus? Op rekening van de Nederlandse staat? Wij wonen. In een huis. Een huis, waarachter vroeger een vrijstaande garage was geplaatst. Weliswaar eentje voor een klein autootje, maar toch een garage. Zo'n geval met een kanteldeur, weet je wel? (of niet. Het zal wel 'niet' zijn). Een schuurtje heeft er dus nooit gestaan. Deze vrijstaande garage heb ik eigenhandig en liefdevol omgebouwd tot een elektronica laboratorium, dat in de Lage Landen zijn weerga niet kent. Ik heb dit al vele malen hier op het MBF laten weten, maar er zijn nog steeds boomvruchten, die dat nog nooit hebben begrepen. Daarbij heb ik steeds de gedachte: 'ben ik nou zou slim, of...........' en inmiddels weet ik het. Het komt niet door mijn slimheid, maar...............vul zelf het antwoord maar in en kleur de plaatjes....of is dat ook al te moeilijk?

BEN ME AAN HET IN LEZEN
Wil je dat dan zachtjes doen, hoofdletters komen zo schreeuwend over.
flierp-cartoon-0064-oorbehoedsmiddel-400x400.png

Laatst bewerkt:
Gaan we weer.

"Garage"
Ok, dit keer geen anglicisme, maar een Frans woord (ik weet niet wat ik erger vind overigens)
Als ik zoek op synoniemen voor dit zelfstandig naamwoord, krijg ik het volgende lijstje voorgeschoteld:
Dus óf jij zit, net als Roel, in mijn wijk te klussen met je autobedrijf, óf we hebben het toch weer gewoon over een schuur (een box zal het, gezien je leeftijd, wel niet zijn. En om kleinkinderen hoeven we ons voorlopig ook nog niet druk te maken, begrijp ik uit eerdere verhalen)

En dat van die kanteldeur had je er niet bij hoeven vertellen. Hoewel ik nooit begrepen heb waarom al die garage/schuur/electronica-lab bezitters zo nodig in de deuropening moeten gaan staan kantelen

We zijn user Sorbit al in het buitenBergse tegengekomen en die ging bouwen aan een model (beweerde hij), waarbij we het risico lopen, dat we straks versteld staan.

We zien hier over het hoofd, dat vóórdat we ergens mee verder gaan, eerst hierop een deugdelijke risico-analyse los moeten laten....
Want zonder risico-analyse loopt alles in het honderd, heb ik geleerd van de grote almachtige oliemaatschappijen....

En die kunnen het weten!

Hoewel ik nooit begrepen heb waarom al die garage/schuur/electronica-lab bezitters zo nodig in de deuropening moeten gaan staan kantelen
Het hoeft niet heel persé maar als iemand zo'n glas aan zijn mond zet om het naar binnen te kantelen.
Dan kan tie toch maar beter met glas en al in de deuropening gaan staan.

Ok er kan dan niemand meer in of uit, maar als tie het er langs schut. ligt de ene helft buiten en de andere helft binnen en dat is toch maar mooi de helft minder dweilen..

images.jpg

Gaan we weer.

"Garage"
Ok, dit keer geen anglicisme, maar een gallicisme (ik weet niet wat ik erger vind overigens).

Voor een leutelaar is het natuurlijk al een hele prestatie om het woord anglicisme te kennen (en deze keer ook foutloos te schrijven), maar dan moet je natuurlijk wel consequent zijn. Ik heb het dan ook maar even voor je aangepast, uiteraard met de bedoeling, dat je er wat van opsteekt en er voortaan op let. Nu is het woord 'garage' een leenwoord en dus geen barbarisme. Je zit dus mis met je gep:s. En om de les af te sluiten: de Fransozen hebben het woord weer geleend van de Noren.

............*.........een box...........

Tja, moet ik hierover nog wat zeggen of is het voorgaande duidelijk genoeg?

*het verdere geleuter van de Berg-leutelaar heb ik maar vervangen door stippeltjes.

Dus als ik het goed begrijp, verricht onze interim-bergbeheerder zijn werkzaamheden vanuit een doos? (voor zover hij zich niet in de Wok-inn bevindt, wat uiteraard niet zo heel vaak is, maar toch...) Ik wist dat de inkomsten van het bergmanagement niet om over naar huis te schrijven zijn, maar dat het zó erg was, had ik niet verwacht.

Over de rest van het bovenstaande epistel zal ik me maar niet uitlaten. Zaken waar je zo snel geen antwoord op hebt negeren (ja, zelfs censureren) is een tactiek die we van managers kennen en inmiddels zelfs verwachten.

Over je opmerking over de Noren zal ik het maar helemaal niet hebben. Je kunt veel zeggen van die Vikingen, dat ze Amerika hebben ontdekt enzovoort, maar de auto, laat staan de garage ervoor, hebben ze toch echt niet uitgevonden. Zoiets noemden ze destijds een långhus en was in de verste verste niet te vergelijken met een garage / doos / schuurtje, laat staan een electronica lab.

Ik zou zo zeggen "leutelaar blijf bij je leutel". Zomaar even (via Wikipedia?) een Noors woord opzoeken getuigt natuurlijk niet van enige kennis of zelfs maar de bereidheid om wat te leren.

Blijkbaar heb je er nog nooit van gehoord, dat woorden een ontstaansgeschiedenis hebben?.........dat dacht ik al. Voor zoiets raadpleeg je een etymologisch woordenboek en ja, dat is opnieuw een moeilijk woord. Aangezien je daarmee vermoedelijk niet overweg kunt heb ik al even voor je gezocht: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/garage

Overigens stellen wij (dus niet alleen ik, maar meerdere personen) het op prijs als Berg met een grote buh wordt geschreven, ook wel hoofdletter B genaamd.

En dat geloof jij? Waren die lui (of jijzelf) erbij dan, toen zo'n 850 jaar geleden blijkbaar één of andere Noor verdwaalde in wat wij nu Frankrijk noemen en de plaatselijke bevolking zoiets had van: "Dat vage gebrabbel van die kerel met die baard, zou dat niet een mooi woord voor "verdedigen" of "beschermen" zijn?" (en als dat al zo was, welk woord gebruikten deze pré-Fransozen dan vóór die tijd hiervoor?)

Dat hele etymologische gedoe blijft trouwens maar een beetje semi-onderbouwd gokwerk. Kijk maar naar wat er gezegd wordt:
Dit werkwoord moet ontleend zijn aan het Germaans. Volgens Rey is het afkomstig van Oudnoors *varask ‘op zijn hoede zijn’, volgens NEW van Oudnoors *varan ‘verwittigen, beschermen’
Oh, het zóu zo móeten zijn, volgens Jut en Jul. Gebaseerd op wat? Vermoedens, aannames. En je weet wat ze daarover zeggen....

Nou, je hebt het in ieder geval gelezen. Bravo! Nu nog proberen te begrijpen.

Tja, jongens zoals jij (trefwoorden: getrokken, uit de klei) geloven natuurlijk ook nog steeds, dat de aarde plat is en dat gasten als Brutus moeten oppassen, dat ze niet te ver varen, want dan kukelen ze over het randje. Als het boeren'verstand' het niet kan bevatten is het niet waar.Toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back