De 7 Provincien - Kolderstok (Peter)

Nu dan toch echt tijd om mijn draadje te beginnen voor de bouw van een zeer onbekend schip, waarvan ik betwijfel of er ook maar iemand ooit van gehoord heeft: de 7 Provincien! Volgens mij gebouwd in China in de 5e eeuw vC, maar ik kan er naast zitten... :-)

Maar zonder gekkigheid, ik denk dat iedereen dit schip inmiddels wel kent, dus de beschrijving bespaar ik me! Ik heb eerst de bijboot in elkaar gezet, zie de foto's. Volgende post een paar foto's van het begin can de echte bouw!

En alvast een disclaimer: met een dochter die ieder moment geboren kan worden zal de voorgang op dit topic niet heel actief zijn in het begin!

bijboot 1.jpg
bijboot 2.jpg
bijboot 3.jpg
bijboot 4.jpg
bijboot 5.jpg
bijboot 6.jpg
bijboot 7.jpg

Laatst bewerkt:
Plaatsing van de spanten, redelijk recht voor z'n raap.

frame1.jpg

Maar dan gelijk m'n eerste vragen met betrekking tot de spiegel: het frame zit in in de daarvoor bestemde uitsparingen maar als ik de achterwand op z'n plek hou, dan valt deze niet goed op z'n plek op locatie I, maar sluit wel aan op locatie II (zie onderstaande foto's)

Spiegel01.JPG

Spiegel02.JPG

Spiegel03.JPG
Spiegel04.JPG

En tot slot, de spanten "R" en "L" lijken ook niet helemaal lekker in de uitsparingen te vallen. Een minder probleem, maar ben nieuwsgierig of anderen dat ook hadden en hoe jullie d'r mee om zijn gegaan?

Wat betreft je probleem , dat weet ik niet, misschien een van de andere 7 Provinciën bouwers wel, maar veel plezier met dit mooie schip Peter

Je kunt uit het middendeeltje een klein stukje halen om de achterplaat iets lager te laten komen. Dan zou deze moeten passen in de uitsparingen van L en R
En L en R moeten uiteindelijk in de ronding van de romp en het achterdeel geschuurd worden. Dat wat nu uitsteekt zul je dus later weghalen.

En tot slot een vraag over de aansluiting tussen dek A en spiegel: het dek steek uit ten opzichte van spant 13 (de spiegel-spant). hoort dat zo of moet dat gelijk gemaak worden?

spiegel1.jpg
spiegel2.jpg

Van harte gefeliciteerd met Mila Peter :feli:
En ach die luiers dfat gaat ook weer wel een keer over hoor, tussen de 5 en de 75 heb je daar geen last van............ :cool:

Gefeliciteerd Peter, altijd leuk om te horen dat er gezinsuitbreiding is.

Wat betreft het uitsteken. Geen idee. Kijk in de bouwbeschrijving of er nog iets tegen komt. Een rand of iets dergelijks (als onderdeel van het gewulf). Ik heb deze niet gebouwd, maar experts genoeg hier die dit wel weten. Het lijkt me in elk geval geen fout van de maker van dit pakket.

Gefeliciteerd met je dochter Peter.
Dit roept herinneringen op. In 1993 ben ik begonnen met het bouwen van houten scheepsmodellen. Mijn zoontje was toen een jaar oud. Jawel, deze maand wordt hij 30, pampers moet ik al lang niet meer verversen. Blijft alleen maar meer modelbouwtijd over. :)

Hallo allemaal! Tja, met zo'n klein meisje d'r bij en een nieuwe baan is het ff stil geweest aan het bouw-front, maar dat betekent niet dat er niks gebeurt is. Het gaat alleen 50 jaar duren voordat we het ruime sop kunnen kiezen... :hammer::rofl:

Ik ben inmiddels aangekomen bij de beplanking, en zoals iedere bouwer voor mij heb ook ik mn vragen en worstelingen mbt de boeg beplanking. Ik heb alle bouwbeschrijvingen door zitten spitten en de theorie is duidelijk: de eerste lat volgt de markeringen op de spanten en is tevens de lijn van het 2e berghout. En bij de boeg moet deze lat min of meer horizontaal lopen dus dat betekent 2 buigingen in de lat (1 om 'de bocht om te gaan' en 1 naar beneden om 'horizontaal' the lopen). En daarboven komen dan nog 4 latten. So far so good.

En in de praktijk kom ik dan zo uit:
boeg0.jpg

boeg2.jpg

Deze latten zijn daarbij aardig naar beneden geforceerd om ze horizontaal te laten lopen. En nou onstaat het volgende probleem voor de volgende lat:
-> als deze lat de onderkant van lat 1 volgt tot aan spant 1, steekt de flink omhoog bij de boeg en ik weet niet hoeveel ik met verjongen op kan vangen.
OF
-> als ik deze lat z'n eigen gang laat gaan, dan onstaat er een spleet (met blauw aangegeven).

Daarnaast is het de aansluiting tussen de latten op de hoek van spant 1 problematisch (met rood vinkje aangegeven): aan de bovenkant is lat 1 een beetje 'verzonken' (vanwege de spanning) en aan de onderkant is er een licht opening tussen lat en spant.

boeg3.jpg

boeg4.jpg

Ik moet d'r nog maar een beetje mee gaan zitten prutsen en wellicht ff opnieuw proberen, maar ik zou graag jullie meningen/commentaren horen! (ook als dat commentaar is: je hebt to verprutst! Want dan weet ik iig zeker dat ik lat 1 ff opnieuw moet doen!

Dag Peter, hoewel ik geen 7P bouwer ben, heb ik inmidddels wel ervaring met een stompe boeg (Bounty).
Wat bij mij niet bleek te werken was het forceren van de huidplanken tegen hun natuurlijke buiglijn (in jouw geval naar beneden). De eerste leek nog wel te lukken, maar bij elke huidgang die volgde, werd het probleem groter totdat ik opnieuw ben moeten beginnen.
Ik heb uiteindelijk de huidgangen bij de boeg via hun natuurlijke lijn omhoog laten buigen. Het berghout heb ik er, naderhand, horizontaal overheen gelijmd. Niet helemaal historisch correct maar (voor mij) acceptabel.

Nu is de boeg van de 7P nog ronder en stomper dan die van de bounty. Wellicht heeft een 7P-bouwer meer specifieke antwoorden.. Je doet er in iedergeval goed aan om dit soort je af te vragen bij de 1e huidgang :thumbsup:

succes!

Dank @Erik B ! Ik zie bij de andere 7P projecten dat ze allemaal idd wel een bepaalde mate van eigen interpretatie hebben om de boeg te ronden. Ik heb nu de 2e plank dry fit gedaan en deze heb ik ook toen ie nat was een 2e buiging kunnen geven dus deze lijkt beter te passen. Maar daarbij zit ik me idd af te vragen of ik het probleem niet groter aan t maken ben voor later… Ik pruts gewoon nog ff verder! ;)

Back