Database setups elektrozwevers

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 21 okt 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dag Jan-Hein,
    De bedoeling van de database is anderen een idee te geven van wat voor motoren/props/accu's werken in een bepaald vliegtuig. Het idee is dat je dan wel op z'n minst noemt wat voor motor je gebruikt en zo :D Anders heeft een ander er te weinig aan. Als je een merk van je prop of de C-waarde van een accu niet precies weet is dat nog geen ramp maar probeer zo volledig mogelijk te zijn. Ook de kwalificaties voor power en endurance zijn tamelijk belangrijk.
    Dit is het rijtje (kopiëren en plakken, kun je het zo invullen):


    Vliegtuig
    Merk
    type
    span (mm)
    AUW (vliegklaar gewicht) (g)
    Categorie V/T/W/H

    motor
    merk en type (wees hierbij zo duidelijk mogelijk; "Speed 400" zegt niet zoveel. Geef liefst de complete benaming van de fabrikant)
    soort B/BLO/BLI
    bij borstelloos: kV
    gewicht
    vertraging
    kwalificatie power A/B/C
    regelaar (merk, type, max amp)
    prop (afmetingen, merk, soort)

    accu
    merk
    type (bij NiXX aantal cellen en celtype, bij Lipo aantal cellen serie/parallel en C-waarde)
    capaciteit
    Kwalificatie endurance A/B/C
     
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Ik snap eigenlijk helemaal niks van het electro-gebeuren. Krijg de hele boel in een plastic zak en dan maak ik er wat van. Deze kist vliegt trouwens verschrikkelijk goed. Uikijken dat ie niet uit zicht verdwijnt.
    Het is voor mij ontzettend ingewikkeld, want ik kan niks meten. De prop die ik moet gebruiken schijnt nogal kritisch te zijn ivm de lengte van de motorloop etc. Zou graag wel eens wat willen leren daarover.
    De ontbrekende gegevens probeer ik nog wel te vinden.

    Een plaatje van de Fissable als dat mag hier ????

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Mag wel, als je de rest van de gegevens maar aanlevert ;).
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jan-Hein,
    Als je in de database kijkt zul je zien dat voor zwevers van 2 tot ruim 3 meter, voorzien van onvertraagde borstelloze buitenlopers ongeveer dit op gaat:

    60 gram motor per kg vlieggewicht lijkt ruim voldoende;
    een kV van 1000 tot 1200 wordt vaak gekozen;
    Als accu vaak een 3 cellen Lipo, tussen de 2500 en 3200 mAh;
    Regelaar 40 tot 50A max. De meeste Lipo's vanaf 2000 mAh kunnen dit makkelijk aan (20C voor een 2000, 15C voor een 3200 mAk pack is ruim genoeg)

    Per fabrikant zul je een propadvies krijgen dat de stroom 25 tot 35A laat zijn. Let even op dat dit propadvies bedoeld is voor een zwever (langzaam, veel trekkracht dus grote propmaten in diameter, relatief kleine spoed).

    Een motor met een veel hoger kV zal een kleinere prop kunnen draaien en dat is inefficiënt. Of je moet met vertragingen gaan werken. Niet aan te raden als je het simpel/goedkoop wilt houden.

    Oke. Samengevat:
    Deel je geschatte vlieggewicht in kg door 60. Dit is het gewicht van je motortje in grammen. Dus voor 2 kg ongeveer 120 gram. 10% meer of minder is geen probleem.
    Kies in deze gewichtsklasse een buitenloper met een kV van ongeveer 1000-1200.
    Zoek de bijbehorende propmaat op 3 cellen bij deze motor, afgestemd op langzame vlucht (dus de grootse/zo groot mogelijke prop volgens fabrieksopgave die niet meer dan ongeveer 35A zou trekken).
    Kies een regelaar van 40A.
    Afhankelijk van de ruimte in je toestel en gewenste endurance kies je een 3 cellen Lipo accu. Bij 2000 mAh 20C, vanaf ongeveer 3000 mAh voldoet 15C.

    That's it :D als je het een beetje eenvoudig wilt houden.
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Arjan,

    Had deze site nog bij mijn favorieten staan, Zelf nooit gebruikt, maar misschien heb jij er wat aan.
    www.motocalc.com

    Hij is niet kostenloos maar wel 30 dagen gratis te proberen......

    Groeten, JH
     
  6. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Arjan,

    De gegevens zijn nu aangevuld. Hoop dat zo goed is.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Veeeeeel beter :D en staat er in.
    Als je ooit de eigenaar nog eens spreekt als hij er wat vluchten mee heeft gemaakt zou het wel heel leuk zijn om de rapportcijfers voor kracht en endurance te vragen.
    Ziet er wel heel mooi uit allemaal, in de database kun je nu ook gelijk zien dat je inderdaad licht bouwt. Hulde....
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank Val uit België voor je bijdrages. En daarmee zitten we aan 48 modellen in de database, wie maakt de 50 vol?
     
  9. Lijkt behoorlijk op de Callistic van Hollein
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem

    Inderdaad Maarten,

    Deze is ervan afgeleid. Er zijn enkele aanpassingen gedaan door een clublid die o.a. de ribben CNC freest.
    Omdat het kistje nogal kwetsbaar is heb ik er zelf ook nog wat aan gesleuteld. De romp heb ik van binnen verstevigd met 0,6 mm triplex en omdat de vleugel bij een beetje snelheid al ging flutteren zijn er kleine reepjes balsa van 1,5 x 5 mm tussen de ribben tegen de achterlijst gelijmd zodat de stijfheid van de vleugel flink is toegenomen. De tipjes zijn er op een andere manier tegenaan geplakt, alleen voor het uiterlijk.
    De eigenaar heeft er al enkele mooie vluchten mee gemaakt.

    Groet, JH
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kijk, nu we een behoorlijk aantal setups hebben kun je er wat mee.
    Om te beginnen heb ik een tabel toegvoegd die het percentage motorgewicht versus vlieggewicht voor de zwevers met borstelloze motoren berekent.

    Dit blijkt steeds een lastig punt; hoeveel gram moet je motor ongeveer zijn? Het blijkt dat bij spanwijdtes vanaf een meter dat percentage rond de 10 ligt, de grote jongens komen uit met 7 á 8%. Waarbij ook 5% nog goed blijkt te kunnen.


    Nuttig?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Via e-mail nog een Raketenwurm ontvangen. Die staat er dus nu bij.
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Gelderland
    Sterker nog, ik weet zeker dat er met een week of 3 nog een Raketenwurm in dit theater zal gaan verschijnen. Wel een versie 2b dit keer voor de afwisseling. :yes:
     
  14. lazer3d

    lazer3d Guest

    eerste treffen in de sneeuw

    wat een leuk weekend bij de pampa's
    daar hebben we het al meegemaakt
    regen zon wind sneeuw ........
    maar toch lekker gesleept
    weet er iemand hoe ik hier aan afbeelding kan aan toevoegen???
    gr danny
     
  15. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    database

    Merk: Multiplex
    type: Alpha
    span (mm) 270 cm
    AUW (vliegklaar gewicht) onbekend
    Categorie: T

    motor
    merk en type: Pulso TMKA 36-12XL
    soort BLO
    bij borstelloos: 900 kV
    gewicht: 185 gr.
    vertraging: geen
    kwalificatie power: B
    regelaar (merk, type, max amp): Turborix, max. 30 amp
    prop (afmetingen, merk, soort): Graupner klapprop, 12 x 6

    accu
    merk: Hellpower
    type: 3sp1, 10 c
    capaciteit:4000 mah
    Kwalificatie endurance A/B
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Toegevoegd.
    Dank!
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.429
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Database

    Vliegtuig
    Merk: Eon 600 FMT
    type: thermiek
    span (mm) 2600
    AUW (vliegklaar gewicht) (g) 1270
    Categorie thermiek

    motor: KD A22-15M (hobbycity)
    soort: Buitenloper
    bij borstelloos: 1050 kV
    gewicht: 67 gram
    vertraging: nee
    kwalificatie power A
    regelaar: TURNIGY Plush 25amp (Hobbycity)
    prop: Aeronaut 9*5

    accu
    merk: V-teck
    type 3S2200mAh
    Kwalificatie endurance A
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    54 electrozwevers, 26 vliegtuigen

    Toegevoegd. Dank je wel Lyckele!
     
  19. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Vliegtuig
    Merk Multiplex
    type Easyglider
    span (mm) 1800
    AUW (vliegklaar gewicht) (g) 900
    Categorie V/T/W/H T

    motor Himax A 2815-3100
    merk en type (wees hierbij zo duidelijk mogelijk; "Speed 400" zegt niet zoveel. Geef liefst de complete benaming van de fabrikant)
    soort B/BLO/BLI Borstelloze binnenloper
    bij borstelloos: kV niet bekend
    gewicht 98 gr
    vertraging 3:1
    kwalificatie power A/B/C A
    regelaar (merk, type, max amp) Multiplex MULTIcont 27/II
    prop (afmetingen, merk, soort) 11 x 8

    accu
    merk Multiplex
    type (bij NiXX aantal cellen en celtype, bij Lipo aantal cellen serie/parallel en C-waarde) 2S/1P
    capaciteit 2100 mA
    Kwalificatie endurance A/B/C A
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    55 elektrozwevers, 27 vliegtuigen in de database

    Staat er bij. Gaat lekker zo :D
    Ik ga er trouwens vanuit dat de 3100 in de typeaanduiding van de motor het kV betreft. Met een 3:1 vertraging is dat ook wel voor de hand liggend.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2008

Deel Deze Pagina