een oud knvvl gezegde: bouwen en vliegen
Hallo allemaal, leuk jullie hier weer te treffen!
Wat heb ik gedaan de laatste tijd? Allereerst zal ik maar zeggen dat mijn vader in de tussentijd ons heeft verlaten om naar het hiernamaals te gaan. Zijn en ons geloof heeft ons erg gesterkt om dit aardse verlies te dragen.
Dan heb je gewoon even niet zoveel drang om te gaan helivliegen. Toch moet je op een gegeven moment de draad weer oppakken en zo heb ik afgelopen week weer een beetje verder geknutseld en afgelopen zondag 2x over een half tankje gevlogen. Dat lijkt weinig , dat is het ook wel maar met een halve tank vliegt mijn uni star 60/I 10 tot 15 minuten. zo na drie weken heb ik maar gelijk een looping een rol eenrolling stallturn en een knive edge in 1 adem achter elkaar gedaan, dan is dat ook weer dat. Multimate slogan: gewoon doen! De netheid liet weer van alles te wensen over maar nu ook effe geen wedstrijd stress. Helaas heb ik geen foto's maar ondertussen weet iedereen hoe mijn unistar 1 eruit ziet. Dus maar geen foto's; Wim Doornekamp heeft er ook terloops een opmerking over gemaakt tijdens de wedstrijd in Zaltbommel j.l. en dat moet genoeg zijn. Als hij het zegt zorg je gewoon dat het de volgende wedstrijd in orde is!
het bouwen: Het torque-tube project. Ik heb voor de voor en de achterkant van de pijl een verloopstuk gedraaid en gemonteerd. Hier eerst de achterkant.
De verloopbus heb ik hier al gemonteerd. Doordat de as er 2 cm inschuift zit het mooi recht. De bus heb ik van een nylon gemaakt en er is dus geenmetaal op metaal contact.
Ik kon het niet laten om Yves Rossy er ook bij op te zetten. Wat een gave gast......... Beroep? Rocketeer!
Hier gemonteerd de dwarspen valt in het gleufje. Geen moeilijkdoenerij effe zagen en vijlen.
De andere kant krijgt de cardankoppeling omdat de staartbuis niet recht achter het mechaniek komt. Het Uni mechaniek (maar ook het oude profi tuning mechaniek) hebben een behoorlijk laag zittende uitloop voor de staartaandrijving. Om de staart niet in het gras te hebben terwijl de heli recht op de poten staat kun je natuurlijk zo'n giga hoog landingsgestel van Vario monteren ,maar dat ziet er natuurlijk niet uit! En daar komt dan nog bij dat de heli dan niet meer onder de hoedenplank van mijn auto past. Nee ik heb geen stationwagen.....
In losse onderdelen hebben we dan:
Er moest hier nog m3 draad dwars in de bus getapt worden voor de borgstiften en tevens bleek dat de as van de cardan net iets dikker dan 4mm was. Die moest dus ook nog in de draaibank. Daarna nog even twee vlakke kantjes op de cardan vijlen en het spul monteren.
Toen werd het tijd om de as in de staartbuis te schuiven. Rubber ringen ingevet en hupsakee.......
Und Yves ist noch immer dabei.......
Staartrotorhuis erop en done for today.
See you next time on the Team Twente show!
Steven