dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Werkplaats log:

De groene verf zit erop.

y4mIyN1Em6Rj1FZs7R_0tpFRdhtU2sLPuDEXPTMe7ISdTIuAjHL0PpscdEiSa_ThOAyMIlQoD7oOoWLzVLIiFxC6upLuZKQKgrW0eu7PmiX2nFNL9u8HgAjCLCrv_MTmln61r59Jma9YFgynOLGs35vRYf3K9n4i4kNasj9GVTwoKl3xvf2iYnDgv5XAo9UaI4z


Het blijft niet mijn sterkste kant. Verven. De romp is al niet helemaal glad en dat geeft dat de verf hier en daar onder het afplakwerk doorlekt. Jammer. Ik ging voor Kawasaki groen. Het is toch nog iets lichter dan de Kawasaki maar evengoed wel een lekker kleurtje. Ik heb besloten om nog een romp te maken, puur om te proberen hem al in de mal te verven. Met de rotorbladen geeft dat namelijk best wel succes. Het laatste proefstuk liet zien dat je de verf er zelfs gewoon in kan kwasten of rollen...

Hier zonder plakband.

y4mgQ7CYPy1AwDE55l6eXJTLMW992VP0Svz_QPrhh80h6au2okyXsi8h1CeWbmjZKhmZvh5xQeSxFqB2caQ_erN4K7s2Mj9aYmKwrO2ZrpjXuQPSeakHLYPvOlho_U7i8RJQIxgHiuW6pq1fqw34vkSBZpZsD-AjqnXUwocezw_tCtKBZj8Dquzajmqj3DtH3Gl


Nu afplakken voor mat grijs.

Groet, S.
 
Laatst bewerkt:
Weinig opgeschoten. Het grijs zit erbij. Dat had wel een stuk matter gemogen. Volgende week met een kwastje enkele ongerechtigheid wegwerken en de stickers erop......

y4mBSIk-HsKFo6CeGua1BLkf531r5HoZndEY-XaP5CiD09UUEKToiLaY5QkXqW_mnawGuDYBs9RttfWPHZ8fAc44YOmTWjvGHK4MVXOIPjophTcoLIvYAg9DxOBpVy8x9ucOL8xweoWBk45Se0honVjImA_lXfapJ5mwvmykkkLr_G0aasKbiKwmBTttscGR37-


S.
 
Laatst bewerkt:
Verder met de Eagle3. Hirobo heeft van die handige kunststof blokjes om je servo schroefjes in te draaien. Mijn freesbank maakt die met plezier uit een stukje pvc plaat.

y4mSraK-Hk1qx9VAJIaRfbh4blVXoWr3KHtiG8cDEsgwFKs-gh4eaBlvTrkiobXpvF0u-syfzSs_HWS1qGmE69qdirB7tfEROgsOphh35bevIJzVFui470IW_Et4q27lpf2UCip5JwGnpmBMD9VFR1G97QOJEaQLw3STPomZyd8oBNyJbG8FRqie2Tq7Eq1jYQY


Even schroeven en de tailservo zit rotsvast..

y4m0eV6nMem4Qjsej-X8l0PBEAl7UKShp65I1Mqe3-Lv4jlmTeWC1t44XV5XBhLxEVqNo410wHZ1kcmjYuB0ms4W15T9eHDuO8uMxGO3dGLl9IZ2QRRy-yatYHwEJLmGs_E4GYz44jjMYajZJufT6kitC_fOqAoqnkSYYzQzrdelyGnEKZcK1nBVPhP2oiRuEfX


Toen kwam het weekend met redelijk weer en ik moest gewoon weer gaan vliegen, want er moet weer flink geoefend worden anders komen er nooit meer punten op de scorelijst. Ik had de gele heli op het programma staan om die nog eens goed te controleren tijdens de vlucht. Maar eerst nog even een vlucht met de oranje heli. Die is eigenlijk zo goed als perfect in mijn beleving , ook gezien ik er telkens complimenten mee vang na een wedstrijd vlucht. Ook vandaag vind ik dat de heli en daardoor ik ook een byzonder mooie vlucht ermee maak ondanks de redelijke wind van vandaag. (WK 3)
Dan de gele. Die vliegt al een stuk beter en rustiger als vorig seizoen, maar hij komt nog niet in de buurt van de oranje. Niet in de hover en vandaag al helemaal niet bij de UX. Ik heb hem een keer of wat gevlogen die UX , maar er gaat iets vreselijk fout. Als ik de U-boog inzet gaat de heli onderin de boog heel scherp up geven en dat is niet iets wat ik stuur. Een vreemde situatie. Thuis maar eens de flight log bekijken van de 3digi.
Thuis gekomen kom je er achter dat om 1 of andere reden de logging niet op de kaart is geschreven. Heb ik dat weer.... Nadat ik de kaart weer in de 3digi steek en de unit weer aan schakel werkt het weer gewoon en nadien zie ik dat er nieuwe loggings bijgeschreven zijn en dat er een aantal lognummers inderdaad zijn overgeslagen. Jammer, ik zou opnieuw een vlucht moeten maken om een logging te maken met het probleem. Dat ga ik dus niet doen. Ik bedenk me dat ik de logging van de ESC nog kan uitlezen. Dan kan ik eens kijken hoeveel stroom de servo's hebben opgenomen tijdens die vlucht. Wat gepuzzel , geprobeer en getest levert als resultaat op dat de servo's maximaal een 4,2 ampere opnemen als je ze blokkeert. Ik zie in de logging geen piek van 4,2 maar wel van 3,7 ampere. Het zou kunnen zijn dat 1 servo geblokkeerd is geweest en dat ie onderin de boog weer "erbij" is geschoten wat het effect wat ik zag zou kunnen verklaren. Weliswaar een boel misschiens en "het zou kunnen dat"..... maar toch....

y4mSSPMqGDhDTOR9-R1bM0LdCn4XAVREIEaZ0JCQVJjMTCWpDuorsMNjIcelFWGIMfEOBD0NtFCUp4-RJagxFfThpINvG2yE4sj1lkiEWgBGlUkAhnDP5Txk24-CNPq4NVV7YklTR45jRDsQzTz4Qo9m6AqkXL2Lpf-kDKUadPo6NoNJcdl4cGlEZks6HrRY0T6


Een paar zaken gaan me in de dagen erna door de gedachten:
1: de eagle 3 had in eerste instantie ook deze servo's en de HBS servo's die ik later gemonteerd heb waren een groot verschil in het strak vliegen van de heli.(DES servo=10kg/cm en de HBS servo = 15Kg/cm)
2: Op de Eagle 3 met flybar kop zitten de kogels op de servo's 30mm uit elkaar, op de Eagle3 FBL zijn de kogels naar 20mm teruggebracht.
3: Op de gele (freya) heb ik de kogels 26mm en 29 mm uit elkaar zitten.
zo als hier boven op de foto.

Dan gaan we deze geometrie maar eens aanpassen. Nieuwe servo's kan altijd nog. En dan nog , ook daarmee zou de geometrie dan eigenlijk aangepast moeten worden...
Hieronder de aangepaste situatie. De servo's moeten nu wel exact tot hun uitersten in de ongunstigste situaties maar daar zit je onder normale omstandigheden toch nooit. De cyclic ring functie in de 3digi houdt het precies binnen de perken.

y4mzUTZslktM7PG2vcaMPHox1WAMfvk4XyetOTmN2hSKKYl_5h6dVyySZyZ6gZnM7pxFCSqOeGW6npg3oMBUKv-eRWGnFkCjct9o2OMmTPdpd4LgYISM0O2eRpB6HE5tA6fK-kWTN48rq-wzz1r-29LqqjgMNBINygEC-xv7nbLC_Pz9AVuE1Ucv2tfJPGudDtP


Ik ben benieuwd. Zondag kunnen we weer.

Steven.
 
Laatst bewerkt:
Dat was dus niet de echte oorzaak van waar ik last van had. Uiteraard blijkt de heli wel strak zolang je maar van de knuppels afblijft. Dat gegeven brengt me er dan weer toe dat de zender nog veel te veel knuppel uitslag uitstuurt. Dus nog maar een percentage dual rate erop. Dat doet dus al heel wat.

y4mCuA5s0r98EPiyqzXvq7Zjx1dGkMHB6lphar_dN5hVMO3TTPXPbjpHJCOmtcjGb9LxNZQ4F6MYCeFymKeWSNzgfKFjhqEBn3qTS17OCt77A4KkV6Uj7CegPXliGNQU39Ib5_qdkS-v_33ugYwH5PD6DPRQI0oldb4_60J8RjasZoX-AkQlyQPRVEeaXcjlIc6


Ik had echter ook het gevoel dat de sturing toch wat veel expo had waardoor ik juist teveel ging sturen omdat ie dan bij kleine knuppel uitslagen zo weinig doet dat je er nog wat knuppel uitslag er bovenop gooit. Dus wat minder expo. En dat helpt goed. De U van de UX is weer een U. Nu nog een keer met meer wind....

Dan is vandaag de commerciële 3digi binnen gekomen.

y4mH0wZec5SdGws2q292HyWHwkjMs9W0OXyufbdyap4isa5Bb9CLgm3xTTKC6JbP9cOXEK5a7kfqdDsDq79Tq43wWxtQDuPPjtG9XiKTIgKW1_teFZOel9Tb1osk-pyaDPI-NqkX1wEoYUULkwAAitxYHG0j-kQ5NIZdmJk7q2KC3g


Fancy doosje , 3digi en dubbel zijdige kleefband.

y4mBPpXzJwk-koLqe-g07cDBBCgJP21lBpdDvZ3tu3B-LZcE1u6izLDs8sN8iPrdl4LxI9OChqwj5AoPSlVVP9DBgmnqTYiYbjQqVDBlE29BataJAWTedkcl14nAIABLDZjZSbAfQNJg6rsseTtLHgicZVxLkkQ8WG74owomwVKmCI


Gauw openschroeven en de high current draadjes erop solderen.

y4mlmk4_OHFbMz2yNJZUGWBKyWe5RMsae_C8-a0rjz4A6in-x3IMSjBTBYLKV8QHyRf6p0h7H2S_qfcNkXNX9FZAirt1cNvzWNqCVt7hSnc1jd5-DfDcrcdZEMyCW7Mgq_HjgksuNja8foQqdrgRQZD6GsQmtht55rIxRpWsYFVjs0


y4mkdrXx0WjeOSefZPXQp5nm_V_71MRLkTe7OiQcdIOjUrGrjoCwNrlAe0dqiRfNGW6i8PjAEsyzhy0NpsFU0_ikrLXG0hXKFIhB4b8jZA1W53YivGYudf3gAmj5tDamKWpTo0675YpNNN55p9dFwfV3Gozxy1jAIfrhRU-vDY9VxQ


En nu monteren en programmeren....

S.
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens:
3digi inbouwen. Accu, ontvanger en bekabeling op zijn plaats en aansluiten.

y4mLHavFCEmVbX1HUiEzm9k4OitgnrMI2BIxAGAhB4_ufJliOgJeEAK_Nklb42-GZgYaAovgvsyTAsVa2gTXfeWfQXh048Lobo-rE5HyzCQ7bpTNAV5TRLvbS8UO_ZJDDYpKWSUDlpS2MNB1j37G161yUFwBoaMdliqFxwvpjllKGsvDZvZrt1A66VZ_JH6WPyO


En testen of alles naar behoren werkt.

y4mf3I3-tvCkjqznTP75YFcsgKKReGWymAf8yED3pGXf8syBFleFoYUGDtXxAMt7ZruQF1YbkvxBjqipuD4dtP-VBTvCdGfKHreCpgwWrMs_ZDf5sFmWt-1O8Ns62XFGIOAmbYRIJ0thyOA3YLVj106Ickn-8BIqaBsc3UL8iRZTcV5b3SqdMfmlKpBOqrN1a7Q


Gr,S.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen in de wei bij Hengelo......
Windkracht 3. Goed weer om de gele heli nog eens op te laten.
Omdat dit schip nogal wat tegenslagen heeft gehad weet je nooit goed waar je staat. Ik niet tenminste. Zo blijkt vandaag dat het hoveren nog slecht gaat en de aero's eigenlijk best goed.

y4msfzsV4eDCYeaiMAnmxR-Xeug8FH-vTyatNOZ7jEAg5KP6YjmbTmJKnusCe0Fjsj_Po8U-ffSfuDky6EYxwtVIpytsam9FI0AWYqcqbwZBzbjgZ1at42O_In-LR06uQHA2rYo52n3bfrg5d5FVfnYcReS--1tdAueG3mSXWrYRI47dmgQdQ2BQLSUvS1yHo4o


Maar vandaag heb ik een goeie dag. Ik bemerk dat de gain op nick nog een fors stuk omhoog kan. Dat helpt goed, nu begint het hoveren erop te lijken.
Terwijl de aero's eigenlijk wel goed gaan druk ik toch ook in deze flight mode nog een beetje gain op de nick erbij. Dat omdat de heli nog een beetje de neiging had om op te bomen in fff. Ook dat scheelt. De grote U bogen gaan nu ook beter.

y4mBOX3WYX6mO-sGQTH2SUuGs-VwIzQWi-hR5mz9-XN68AQ8wmujaezkGIP_6RvVmsS8tYZI3ZJgXyxSRNhYoYf1qgCB_6SgbfVrSQ5adJseVFGBswAmD4JCrSWNa6eTHqodhR1K6s0xaTq3tnRrNLIBzdVLQ-p3PVoP2ag2jSwoq0Lv3kAWVWHcvl_lfV__z7d


Omdat de wind vandaag eens uit het oosten komt moet ik de aero's andersom vliegen. Dat lukt goed op de ovaal na. De flip gaat telkens mis en de staart draait daarbij met een ruk om. Ik probeer hem eens de andere kant op en dat gaat wel goed. Opeens merk wat er anders gaat. Bij de voor mij "ongemakkelijke" richting geef ik te vroeg een puist pitch bij. Laat ik hem eerst gewoon beginnen met flippen , dan gaat het goed....

Een leerzame dag vandaag....

S.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren folie gesneden, vandaag geprügelt en geplackt. Het edele handwerk maar weer.

y4m8-0Wppf1xvs9nGTphTAxao9BXpKDiQAbLhGRGqafzSqv4TIYouzTLvVM7MO5JUvUOnsCszgbIPoWHuNOGFy3Wsk-qJKGbgYufC0ELtrLv8XHJSs_iWleai4h2jykuU9QqMML_A6o1kEDFjFc5pg9irjuN2aZe-aiEsjpOp9IQCyj25KKEVu9QRXmZeCzS6bj


De romp toch nog her en der met een kwastje en wat verf bijgetipt....

y4mKclm5tTymUwm0m0oKIA-41WZDE7Mf5lkCZWHvXBAN-6XoL91ET14IuaSB6jQxLGW2eTFtMPqaXcj27cIHu65zcZoJi0JVny58nwT2JsO_M6dzoKUa4p-Mow7JvCWqARKg3OhafKTnafyZ4TtSuQ8nO5RsDlun-3VyVB3inBAHgbtREDR-4yqQVStoBPOr7oy


Een bak water met een beetje afwaszeep erin. En het pas en plakwerk kan beginnen.

y4mq93vVVhjtENayQV3S-d3cAPklEpKhQEiS9ApdMEQjJj5gcswelQbjGAkINedzfcsPVVCvbCJYJr4K0QITqC32aDcBpNb49MSINJnDpSFNIYd28dFzzxupD0cIBJz1QM9Zf2EhVT9dT8AW5xnLvJezo8s635aCmbPxRN2LyDagWj4I9jBlx4hKmPdWrIN6jCp


Het eindresultaat bij kunstlicht is in orde.

Steven.
 
Laatst bewerkt:
Da's een leuk idee ,maar die motor is van mijn zoon......
Deze motorfiets mag ik wel gebruiken.....

y4mlLwwd_zkMb5B_GdS4WLSffJ7ESFfJ3HKXHOFEXzhxjDWPCrmBRrNi4U7UfgEe_im67jep03BEhvrbaM3WUAkWJy2nZTbfo-iAUdsdgMUixhpa5rvIGdF2bkWEvJrFTYT4xxhiJIchSUiizfy3fgCkGuU9X90NZ0p-YJxi5OCCO_Y4zUiCFAtz7Pe9R-BPvLs


Werkt ook goed! Mijn huidige wildvliegplek is hemelsbreed 2 km van huis. Moet er vandaag de dag 3,5km voor rijden ,omdat er een brug over het kanaal vervangen wordt. Maar nog steeds heb ik niks te klagen...
 
Laatst bewerkt:
Is ook een mooie oplossing!

Ik heb een fietskar die ik nog wat aan moet passen.

Zag een paar jaar geleden iemand het doen met z'n motor, zender in de rugzak, heli achterop, snelbindertje eromheen, en zo nam hij hem mee.

Gr

Arie
 
Vergeten te vertellen: schuim om het mechaniek goed in de romp te passen.

y4m-4R19CfNpbG-3UvtWUY1FBynVH16vUoyS7Bc0BxfjyGMipLKrgTxLk840-QMBQQozMLR6sh3thNvEaPqlJCfTjWJFbIXSB4v9bnCrIBfD_AjIqU_WH0OBKxUjeq4EAqqZERy-2xKRKV8sTr57bJ9wUv8n3nHLnNr8lwONHfN-TK0WjewNJEUabJHvMdXtxf1


De 2 kleinen in de romp en de grote om de bladen te steunen.

y4mv2080axInzvwHO8PTPADkPGz4oBIxyl76Dn34ZbGac8qJYviF_td3yZLmhonZhiXrrMFhm3AR0t25cwoTLL3ACvt9bisZ7uisHbkyXvSm57eDglnZzEOxabmLC8_A-TNGRWqL1Kg6ovwFggEBOtJ4WVSaonHrxQLmaBh9T9PrZWSRVnVKU7OvI03_4UD5-cr


Dan bleken de Zippy's bij de hobby koning in de aanbieding. Ik maak van de gelegenheid gebruik om om te schakelen naar XT90 connectoren. Tevens neem ik de anti spark uitvoering.

y4mhPLkR592vXVDZoZllMPqm6zzqZF1cjEo_yBwtUMFWQ_AMCxInpl4iHHvxMQfiuhGok7prwH-yPNBjnE2MQHR7U9ydKeqL6uuahKRU5IavJpEiM9v_toGdrCcOixhWnd8NkQSxhlBAYMr5baZiNpXfTjFXK7ril-FXgxT9mnpPVyb5qO2u3TqgVOncblU-pIW


Solderen maar....

y4mShSD0N4Rfl6Jl3bQOJXlKpdbMJSOPvSWLqzLyyEK2bzcYCtFc1nSsAlqHVZSUn0ZIl6MD5OU97eXoW36tBHTNRIcntGrxoj2IRopHshquTER_zJL9O068LdTWmkPBX8-DmjovByU0NI4M5hhjmlqnBsHpGLiAOAYwVc3GpTf_rpIL9e2LXExeKCDV6y0FCNM


De andere de volgende keer...

S.
 
Laatst bewerkt:
Het mooie weer van de afgelopen dagen heb ik gebruikt om te vliegen, want de eerste wedstrijd is al op 5 mei. Omdat ik de gele bijna goed heb heb ik me daarop gericht om er mijn 2e heli van te maken en heb ik flink wat hovertijd erop zitten om de 3digi goed in te stellen. Het waaide flink en de instellingen zijn daardoor heel aardig gelukt maar de heli trilt nog steeds teveel.

y4mIOejihGeF5oG-O6k1EEYemzAU8iX1zXIVe9vQXhDJhw8nhCOXFbmVxFbZLs03I_wGHfIFxKXAxdJeLRSJPRQk-jacXIveUqzW8DZFdLM0B6aMrwIHVkP6NovcOJVuc4BiHhWh108kqglV4ocIvKWuamIv0CwEhfCmjgcdQTrBU0GhXX_Y52HrBRxVZ_npIqM


Om een eerste proefvlucht te maken heb ik de groene er ook maar eens bijgepakt en die gaat de gele qua rust en soepel heid al met de eerste vlucht voorbij. Dan moet toch deze maar de 2e heli worden....

Vervolgens vanavond wegens slecht weer verder met de laatse dingen van de XT90 stekkers. De 2e accu was al eerder klaar. De helies wil ik voorzien van een vaste male stekker.

y4m99cMCaFZOA40EBBKo474NN9iCh9WDG05Cx51e3Ssl73h9CbCg_bJ51ZTiuZfc-i5u776BzHGxs-gXiFST_bRlDbGHJQ9_ypt3We2kJzARI02sdtqKMoYvyhnLn5HQBCrHXT9XGX5D-2X7ibA4MI7sGt4G99FLGjNdq9MlBps1iet_gnaH7dEzKUKE3s4TfZw


Daartoe een paar beugeltjes ontworpen zodat ze met 2 boutjes gemonteerd kunnen worden.

y4m9YbsqYWfCgEJ0fOmwHRmWfhO_Gk3yNS7ggDAW9rPFTPfwt7ZCyEeyoXfWt5o4AJXOVt-_XXJBWMg2buOAv3PLlUKYD_yBIug_nrngT5n6PwMvth-iUWNifJsuELvl2aynyo6Iyl6KMr8ft2qiqxIttb9eHVo79rBQ8kfNoBE11aPB96X3vnUFoj1JZVImr_f


Volgende keer monteren...
S.
 
Laatst bewerkt:
Verder met de laatste knutsels. Bij de groene kon ik het af met het verwijderen van de oude pluggen en 2 gaatjes boren voor de nieuwe plug.

y4mFyv7yk5BARam2WuLe5nzt7l3aCWnlc92KSV4q706TE7C3OD4YoDoCCd9sDgtpCeTKe5EcIAmgUFoQAMzOx1S_PrBb7DnJFrk_4rYmyQctLJdLeompqVDso5JiXwxkHUrcogvvBDTYFjel-UdTrHODXTEpg_FjC6ZR-L9kyLiYmaveCgqH_bBxNFhaKo-WToe


De oranje moest een nieuwe epoxy plaat krijgen en straks de gele ook. Het is allemaal in de praktijk getest en met de opkomende wedstrijd moest er natuurlijk zo veel mogelijk gevlogen worden. De laatste wijzigingen aan de parameters worden uitgevoerd. En met wat turbulente wind erbij kom ik tot een goed resultaat.

Echter omdat de gele nogal trilt en ik echt niet meer wist waar dat te zoeken heb ik maar eens domweg de hoofdas vervangen. Je weet maar nooit.... En terwijl ik zeker wist dat de oude as recht was is na een korte test in de tuin de conclusie dat het toch de hoofdas was want de trillingen zijn weg.

De volgende dag terwijl ik op mijn werk zit bedenk ik me dat ik die avond nog wel gauw even een uitgebreidere test kan gaan doen. Ook schiet me in gedachten dat ik de klemring van het centraal stuk niet heb aangedraaid. Dat moet dan nog gauw voordat ik ga vliegen.
Op het veld blijkt de heli toch nog gewoon lekker te trillen. Zucht..., Maar wacht eens : de klemring...... Die was gisteren los en nu vast. Hmmmm ... Toch ff testen. Ring iets gelost en nog een keer testen. Weg trillingen....

y4mISLXKE6HAbKabKhgF1zPGT_jJ92xKPAm-E1Ht8R6i8Lub0CuBXjtOzidIn-Mc_0SJAHTfnSANqEsUzYAfF9vQhJuIPsbrXbGasCGxlmlI4dgEp_oAUFKSIACPydO75DbryAwegEu0EqVvBVgBT33yx2vOlnSdk_LDJlfCQDLs-Tnhoj-i7rV5lqtUesNF5Fc


Dat is bijzonder. Het centraal stuk heeft onderaan een verjonging met 2 gleuven erin zodat ze op de as kunnen klemmen. De klemring met maar 1 gleuf trekt die aan. Dat gebeurt blijkbaar dan maar aan 1 kant van het centraal stuk waardoor de kop toch scheef op de as komt. Om de krachten symmetrisch op de verjonging te zetten draai ik de klemring een kwartslag en draai hem weer aan. Dat werkt goed. Ik kan de klemring stevig aandraaien en de heli blijft trillingsvrij.

Zondag de eerste wedstrijd.....

S.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top