Het zou vandaag in de middag gaan regenen, maar dat bleef uit. Ik had dus geen goede reden om met de heli verder te bouwen...... dus...... bouwen we toch even verder.
Er moesten nog een paar kleine dingetjes gemaakt worden. 1 daarvan is de aan schakelaar. Hij moet met gesloten romp bedienbaar zijn. Als volgt opgelost:
Ontvanger uit:
ontvanger aan:
De onderkant van de romp met het verstevigde onderstel:
En hier zie je het touwtje aan de schakelaarpin en de contacten waar (na het initialiseren van de gyro) de accu op geprikt wordt.
Nou had ik na deze laatste arbeid nog even tijd voor zonsondergang dus ik heb toch nog even een accu geladen en een proefvlucht gemaakt. Terwijl de accu laadt zet ik de heli maar eens op de weegschaal: oeps, 4580 gram. Met de accu erbij wordt deze dan 6200 gram. Da's best zwaar, maar gelukkig is dit dan ook de veel te zware romp. De andere (slappe ) romp weegt denk ik zeker 300 gram minder dan deze. de acculader piept ondertussen en ik kan eens testen of het monteren van de accu naar wens verloopt:
1: Heli op zijn kant leggen en voorste schroeven uit het landingsgestel draaien. Het zijn erg lange schroeven dus de accuschroefmachine is een goede vriend hier. Ronald noemde deze schroeven de therapeutische schroeven, je hebt er even geduld voor nodig om ze met de hand los te draaien........
2: Heli weer op de poten en licht achterover kantelen om de kap eraf te nemen. Dat werkt allemaal goed.
3: Accu in de geleiderails schuiven en vergrendelen. Aha vergeten de grendel te maken...... Naja kan wel even zo. De oude grendel kan naar de zijkant gedraaid worden en dat houd em ook wel enigszins vast.
4: Kap er weer op.
5: Heli op zijn kant en de therapeutische schroeven weer monteren. Dit loopt niet helemaal lekker. De gaten zitten niet echt strak tegenover elkaar. Er is een klein beetje wrikwerk nodig om het pas te krijgen, maar het gaat dan ook goed.
6: touwtje door het gat naar buiten halen en de accu draden ook.
Klaar.
Zender mee. Hup naar de testlokatie.
Op de test lokatie zet ik de heli op de grond zet de zender aan en trek de pen uit de heli. Cool , de pen is langer dan de bodemvrijheid van de heli. Hij blijft dus nog net haken. Na een kort moment kantel ik de heli een klein beetje om de accudraden te verbinden. Ook dit gaat goed.
Vliegen: Voorheen wogen de helies 5800 gr en deze is maar liefst 400 gram zwaarder dus. Ik ben benieuwd wat het met de stroomopname doet.......
ff spieken op de zender. 18 ampere, da's niks anders dan voorheen. De heli voelt ook als vanouds aan. Goed gerepareerd is ie dus ook. Het waait niet hard ,ongeveer windkracht 3. maar volgens mijn gevoel iets minder. In de hover reageert de heli eigenlijk hetzelfde als voorheen. Even een paar baantje vliegen. De heli pakt makkelijk snelheid op, maar echt een mega snelheid maakt hij niet op dit moment, ik doe het ook nog een beetje rustig aan.
Met deze weinige wind en eerste test concludeer ik dat de romp eigenlijk niet veel brengt, geen voordeel maar ook geen nadeel. Het visuele aspect is natuurlijk dat het er enorm fraai uitziet, maar ik heb ook zeker het idee dat ik de heli beter kan zien als ie verder weg is.
De volgende vlucht zal ik zorgen dat er beeld materiaal gemaakt wordt......
Steven