dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Hoi Steven, ziet er allemaal erg gecompliceerd uit.

Waarom heb je de bekabeling verdubbeld en niet gewoon 8 of 10 AWG draad gebruikt ?

Heb je de posts en links gevolgd van Ron ?
Als je bedrading serieus gaat verlengen MOET je Elko's gaan toevoegen !
Anders is je ESC straks niet meer oranje/rood maar zwart !

Rob

Het is niet erg gecompliceerd hoor. Ik wilde heel graag dat de pluggen op het chassis vast zaten zodat je met 1 hand kan inplugge en met de andere hand de heli kan vast houden.

Ik heb de "verlengkabel dubbel uitgevoerd omdat ik deze kabel had liggen. Het is een 228x0,15 aderige luidspreker kabel van totaal 4mm2. Ik heb er nog steeds 99,40 meter van...........

Ik zal Ron's links nog even nalopen hierop echter denk ik dat ik met 15 cm verlengen niet erg verlengd heb, ook omdat ik de kabel 2x dikker heb dan wat de accu's en regelaar hebben.

Ik heb nog snel even een plaatje toegevoegd.

Steven.

Lekker bezig Steven! Benieuwd hoe dat in praktijk gaat werken!
Jammer dat je voor die plaat geen carbon kunt gebruikten ivm geleiding.. De afdeling esthetische zaken houd maar even de handen voor ogen en roept "zwarte knikkerbus!"

Rob, waar staat vind ik dat? Ik heb een applicatie waarbij ik 10S zeker 20-30cm verlengd heb tot aan de Jive, dus wordt even nieuwsgierig.

Groenten,
Tjerk

Steven,
creatief opgelost hoor.
Wel jammer dat al die draden verlengd moeten worden, maar dat is niet anders als de regelaar voor- of achterin de heli zit. (Krijg ik wellicht ook nog mee te maken.)
Is het mogelijk om de regelaar aan de zijkant van het frame te monteren (wordt hij ook nog eens beter gekoeld), dat is wel minder mooi, maar dan kun je de korte accudraden naar de zijkant door het frame steken en daar dan in serie zetten en vervolgens gelijk aan de regelaar verbinden. Dan kunnen de motordraden wellicht ook nog eens ingekort worden (ook minder strooiveld)
Dat scheelt lange accudraden en ook gewicht natuurlijk. Misschien iets om over na te denken ?

Bas

Laatst bewerkt:
First flight

Ik mocht niet langer achter blijven. Gisteravond laat ben ik nog maar eens driftig begonnen met de Hirobo. Ik heb een tweetal elco's toegevoegd, terwijl ik nog op een antwoord van Kontronik wacht..... Ik denk dat het onnodig toevoegen van elco's in ieder geval niet schaadt.
Eerst maar even een paar foto's van wat ik de afgelopen nacht gebouwd heb.

Eerst een zijaanzicht. De regelaar is uiteindelijk buiten het chassis gebouwd omdat het niet paste op de plek die ik bedacht had. Het zag er allemaal zo mooi uit ,.... en toen moest ik toch enige concessies doen. En een heel gedoe om de kabels er fatsoenlijk bij te krijgen......

IM2011163.JPG

Antennes en hulpaccu.

IM2011164.JPG

gyro, moet nog geprogrammeerd worden ,maar ach dat wat de fabriek er al instopt werkt ook prima!

IM2011165.JPG

De extra elco's.

IM2011166.JPG

De andere kant:

IM2011167.JPG

De allereerste vlucht. een heel laag toerental en een schuddende heli omdat de bladen niet strekken bij dit toerental. Je wilt toch graag een beetje voorzichtig zijn toch?

De tweede poging met iets meer toeren.

en een derde vlucht

Ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben. er moeten nog wat kleine dingen netjes/af gemaakt worden, maar dat komt wel. Ook de tweede heli moet nog afgebouwd worden.
De vliegeigenschappen zijn zo op het eerste gevoel zoals ik dacht. De heli reageert heel nauwkeurig wat je stuurt.
Alles is slechts nog op de werktafel in geprogrammeerd maar ik denk niet dat er nog veel geprogrammeerd hoeft te worden.

Groeten vanuit de tuin in een woonwijk.

Laatst bewerkt:
Hey Steven,

Gefeliciteerd met de eerste vluchten. Mooi dat je hem klaar hebt, ben benieuwd om hem in het eggie te zien.
Kom jij volgende week toevallig nog naar Almere voor de jurycursus? Ik ben er dan ook.
Kunnen er eens 2 electrisch aangedreven Hirobo's naast elkaar hangen!:cool:

Groet Ronald

Gefeliciteerd Steven !

Ik zie alleen niets schudden; ziet er zelfs heel stabiel uit !
Hoeveel toeren was dit ?

gr,
Rob

Moeilijk he Steven wachten....., lijkt wel een beetje traditie te worden onder de F3C vliegers:de maidenflight in de tuin :cool:

Ziet er eigelijk al vrij strak uit, ben benieuwd wat je ervaringen zijn als je de aerobatic figuren hiermee gaat vliegen.

:offtopic: Wie van de F3C vliegers zijn er volgende week in Almere?

proficiat met je maiden in je tuin in een woonwijk !

even over de bedrading : ik zie daar dat de motordraden direct langs een servodraad lopen, dat moet je echt niet willen., zelfs niet als je een filterkern gebruikt (rechts). Jij weet ook dat er gigantische magnetische velden langs die kabels ontstaan. Dus weg met die kabel.
Bovendien is het verstandig om die motordraden ook even twisten.

Ja, ik kom waarschijnlijk weer zeikerig over, maar met zo'n machine moet je gewoon op safe spelen, veiligheid blijft nummer 1

Bas

"Haribo macht Steven froh – und Ronald van Lent ebenso"

WAUW Steven! Allememaggies wat hangt dat als een huis, zo strak heb ik jou nog nooit zien hoveren en het kan alleen maar beter worden! ;) Cees, maak de borst maar nat!

Enuh, houw'm heel!

PS: mooie skutting en ben jaloers op je tuin...

Laatst bewerkt:
Zo , even antwoorden op alle vragen en opmerkingen.

1: Ik kom helaas niet naar de jurycursus , het is op een zaterdag waarop ik diverse andere bezigheden heb.

2: Rob, Ik heb nog geen idee hoeveel toeren dit was . ik stuurde op de zender 26 % uit, maar de governor curve van de Kontronik is zeker niet van 0 tot 100. Ik denk eerder dat die van 50-100 loopt. daaruit zou ik gokken op een 1400 toeren. Dit is wel heel erg natte vinger werk.......

3: Rob, jij bent "altijd" in Almere!

4: Bas, ik heb de servokabel verlengd met een afgeschermde kabel. Ik snap het risico, maar verwacht eigenlijk geen problemen.
Hmm , ik zal es kijken of ik de scope eraan kan hangen. Misschien geeft dat een beeld van wat er werkelijk gebeurt.
Weet je, je hebt wel een goed punt hoor. en stom als het is : ik kan ja netzo goed de servokabel naar de andere kant van het frame verhuizen.......

5: Tjerk: Eindelijk kon je je super-phrase plaatsen! En ja Haribo macht Froh!

S.

Laatst bewerkt:
De laatste kleine dingen:

Een schnellverschluß voor de acculades.

IM2011170.JPG

IM2011171.JPG

En een aan/uit schakelaar voor de bufferaccu. Nu hoeft in princiepe de kap er niet meer af dan alleen voor sleutelwerk.

IM2011173.JPG

de "aan" stand:

IM2011174.JPG

Tot op het veld!

Laatst bewerkt:
Back