dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

full

Dit lijkt er meer op, bedankt Steven :banana:

Ik heb ook een tijd zitten wikken en wegen om voor de wedstrijden een overstap naar elektro te maken. Ik kan nu dus niet uit jaren lange ervaring praten maar er zijn toch meer voordelen dan nadelen heb ik bemerkt. Ja het is wel weer een hele nieuwe techniek die je je eigen moet maken. Echter toch veel boeiender dan ik op voorhand had gedacht. En voor het F3C werk toch wel ideaal ondervind ik nu. De heli is veel krachtiger, stiller, strakker en constanter dan met nitro.
Maar ik heb ook nog wel heli's met nitro motoren hoor en die blijven ook want een op vol gas voorbij denderende YS blijft ook gaaf!
Ach ja, ik kan in ieder geval zeggen dat ik beide varianten vlieg en waardeer en zeker niet ben begonnen aan elektro om mijn handen schoon te houden ;).

Groet Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vind ik ook Ronald en Bert. Brandstof is echt wel ontzettend mooi. Maar het is ook best moeilijk om een brandstofmotor goed af te stellen en zeker als je eigenwijs als ik zonder nitro vliegt. Maar het blijft prachtig en ik zal die rookpluim ook best missen.

De log ziet er indrukwekkend uit. Heb je met een reden nog een tussenstap op 1600 toeren? Ik vind het wel lachen : hoveren ongeveer 900Watt. Te bedenken dat mijn 10cc motoren max 1600Watt afgeven. Gelukkig zijn mijn Unistars lichter dan 5,5 kg. Toch denk ik dat ze met een volle tank wel een 5,3Kg wegen.

Ik heb gisteren gezien dat er een JLog apparaatski te koop is voor de kontronik Jive regelaars. Het is een te dure logger met een Mini sd kaart. Ik ben benieuwd eigenlijk. Ik zit er wel over te denken em aan te schaffen. De andere mogelijkheid zou zijn om TZT de Jeti Box pro te gaan aanschaffen ,maar dan kan ik nog steeds maar enkele parameters loggen tenzij ik de heli volplak met sensoren......

Nouja ik ga wel zien wat het gaat worden.

Ondertussen ga ik weer verder met de Hirobo's op te bouwen. Er is nog wel het een en ander te doen. Zojuist heb ik wat carbon onderdelen voor Tjerk gemaakt. Straks wat voor mezelf en nog wat aluminium onderdelen maken.

Maar eerst weer: welterusten.

Ik had begrepen dat men de toeren aanpast aan de omstandigheden, dus bij meer wind meer toeren op de kop. Hoe gaat dat dan nu? ik heb de CC ingesteld op fixed rpm, dus als ik meer toeren op de kop wil hebben dan moet de PC eraan te pas komen :confused:

Wat doen jullie dan, passen jullie de toeren niet meer aan?

ik heb mbv een 3 standen schakelaar op de zender de keuze uit 3 RPM instellingen. Als je governor van je regelaar gebruikt, kun je die gewoon aanmaken in je zender: 3 rechte lijnen met verschillend percentage op het gaskanaal.
Als je dan toch bezig bent kun je gelijk bv. het pitchbereik/expo etc. programmeren via dezelfde schakelaar.
Om maar een voorbeeld te noemen :
stand 1 : hooveren : pitch = -3 / +10 , rpm = 1500 , expo = 10%
stand 2 : akro : pitch = -10/+10 , rpm = 1800 , expo =40%
stand 3 : akro wind = -12/+12 , rpm = 2000, expo = 40%

Bas

Ik heb gisteren gezien dat er een JLog apparaatski te koop is voor de kontronik Jive regelaars. Het is een te dure logger met een Mini sd kaart. Ik ben benieuwd eigenlijk. Ik zit er wel over te denken em aan te schaffen. De andere mogelijkheid zou zijn om TZT de Jeti Box pro te gaan aanschaffen ,maar dan kan ik nog steeds maar enkele parameters loggen tenzij ik de heli volplak met sensoren......

Nouja ik ga wel zien wat het gaat worden.

Steven,
als ik een nieuwe heli ga afstellen gebruik ik een micropower van Eagletree : Eagle Tree –R/C RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder high
Daarmee kan ik stroom, spanning,vermogen en rpm loggen.

Daarmee kun je alleen niet live de genoemde waardes zien. Dat kan met 2 jeti modules wel : jeti MUI en brushless RPM sensor, dan heb je alleen nog een expander nodig om ze beide op de ontvanger aan te kunnen sluiten. dus in totaal 3 dingen valt wel mee toch ?
De MUI module heeft ook nog eens als voordeel dat je kunt zien hoeveel stroom je hebt verbruikt, je kunt ook nog een alarm programmeren en begint de pieper van de jetibox te piepen als je een bepaalde hoeveelheid hebt verbruikt, bv. 3000mAh.
Ook kun je een alarm zetten op ontvangerspanning, accuspanning, reikwijdte,
etc . Je hebt hiervoor natuurlijk wel een jetibox voor op je zender nodig.

Ik gebruik dit al een aantal jaren en het is allemaal heel erg betrouwbaar.

Trouwens; de nieuwe Jeti Mezon regelaars hebben de MUI's hoogstwaarschijnlijk al geintegreerd, dus geen losse modules meer. Deze houd ik zelf ook even in de gaten. Zie hier op pagina 27 : http://www.jetimodel.cz/data_downloads/90/katalog--a5-web3.pdf

Bas

Laatst bewerkt:
ik heb mbv een 3 standen schakelaar op de zender de keuze uit 3 RPM instellingen. Als je governor van je regelaar gebruikt, kun je die gewoon aanmaken in je zender: 3 rechte lijnen met verschillend percentage op het gaskanaal.
Als je dan toch bezig bent kun je gelijk bv. het pitchbereik/expo etc. programmeren via dezelfde schakelaar.
Om maar een voorbeeld te noemen :
stand 1 : hooveren : pitch = -3 / +10 , rpm = 1500 , expo = 10%
stand 2 : akro : pitch = -10/+10 , rpm = 1800 , expo =40%
stand 3 : akro wind = -12/+12 , rpm = 2000, expo = 40%

Bas

Dank je Bas, maar volgens mij klooien de F3C experts meer met de toeren tijdens het hoveren en meer met de pitch voor de aerobatic figuren. En de pitch is veel gemakkelijker aan te passen want dat kan je direct in je zender doen.

oh, op die manier.
Dan zou je eens kunnen kijken of je het gaskanaal op een draaiknop op je zender kunt programmeren

Bas

En dat is nou net het probleem, in de CC staat de gouvernor op fixed rpm en dan kan je hem niet via de zender verstellen. Ik heb van Rob begrepen dat fixed rpm wel de beste optie is...

Ik heb van Rob begrepen dat fixed rpm wel de beste optie is...

Wat ik begrepen heb en ook van vele anderen op het net dat fixed RPM de beste manier is om de RPM constant te houden. de optie om fixed RPM uit te zetten en het via de waarde van je gaskanaal te doen zal ook wel werken alleen weet ik niet of dan je toerental net zo constant is. Ik denk dat je het gewoon eens moet proberen. Met mijn nitro modellen heb ik de governors ook altijd op een draairegelaar staan waarbij ik de RPM in een beperkt gebied bij kan stellen, bijv 1400-1600 of 1800-2000

Rob

volgens mij is die governor best wel goed, Jurrien Saelans gebruikt hem ook (onlangs brandde bij hem trouwens de regelaar compleet uit)
Ik heb laatst een 3D videootje gezien van een stickbanger , die ook gebruik maakte van de bail out mode, na autorotatie ( bij 'mislukte' autorotatie kun je de motor weer heel erg snel optoeren).
Governor klonk erg constant.
Ik zal het eens opzoeken

Bas
ps. hier nog iets gevonden over programmeren, wellicht heb je er wat aan : http://www.greenmountainrcers.org/node/338

Hey John,

Ik gebruik ook set rpm. Daar kun je 3 voorkeuze toerentallen programeren. Normaal 1500 rpm, idle 1 1600 rpm en idle 2 1980 rpm. Daar hoeft dus tussentijds geen computer aan te pas te komen. Het enige want dan wel vereist is op je zender is een 3 standen schakelaar voor het gas.
It's a simple:wink:

Ronald

Ik denk dat ik heel simpel gewoon 3 idle-up curves maak op 30, 70 en 100%, normal , idle1 en 2, waarbij de normal curve van 0 steil naar 30 % vlak loopt en idle 1 en 2 helemaal vlak. heb je 3 standen, waarbij in normal als je de stick naar achteren trekt de motor stopt.

Rob

Ik heb tot noch toe op de MC20 gebruik kunnen maken van de profitrim om aanpassingen te maken als het harder waait of iets, maar ik heb er eigenlijk nooit gebruik van gemaakt. Wellicht zal ik het verschil in toeren met en zonder wind met de Hirobo's beter gaan merken. Echter denk ik niet dat ik daar een flight mode voor zou gaan maken, mijn voorkeur zou een trim regelaar zijn of gewoon een gecopieerde geheugenplaats met een enkele aanpassing voor hardere wind.
Voor mij is het nog even aftasten wat ik praktisch vind en wat handig is bij mijn spullen.

Een functie als "set rpm" bij de CC zou niet mijn voorkeur hebben, ik zou voor mijn gevoel toch een beetje de controle over de heli kwijt zijn.

Steven

Laatst bewerkt:
Steven,

het gebruik van een flight mode is juist heel handig om slechts een paar dingen te veranderen en niet te hoeven switchen tussen 2 modelgeheugens, wat niet nodig is en zelfs onbewust fouten kan geven en dus gevaarlijker dan flight modes.
Ik heb uit eigen ervaring (wel lang geleden hoor) zo'n situatie meegemaakt bij en mede piloot die dat ook dacht maar niet doorhad dat zijn gaskanaal reversed stond na het kopieren. :schrik:

Dat van geen controle hebben over je toerental heb ik ook wel een beetje moet ik zeggen, ik vond het altijd erg fijn om iets met mijn toerentallen te kunnen rommelen. De praktijk zal ook bij mij uit moeten wijzen of ik met SET RPM kan leven.

Je kunt ook de high en low governor pakken van de CC, volgens mij werkt die op het aantal % van je curve (???)kun je met je throttle trim (dx7 heeft dat samen met pitchtrim) je toerental iets veranderen, niet veel maar wil wel. Misschien een optie?

Ik zelf gebruik ook Set Rpm op de CC, maar zit nog vaak te klooien met de gain. heb ik hem te laag loopt het toerental achter op je pitch, heb ik hem te hoog gaat die oscilleren en vind de v-stabi dat niet leuk.

Heb ook een tijdje op fixed endpoints gezeten en dat ging nochtans ook prima eigenlijk. Misschien maar weer doen.

Wil ook graag de governor van de stabi proberen, moet ik eerst de phase sensor hebben, en die is besteld....

Soms is het gewoon een keuze maken en dan iets anders laten vallen.
Toen je nog geen governor had vloog ook iedereen op een v-curve, en dat ging ook prima.

in ieder geval veel succes.

remon

Ik heb het ook al met Rob besproken wat nu wijsheid is hoe de gouvernor in te stellen. Ik denk zelf dat je eerst maar moet gaan vliegen en dan zelf moet gaan experimenteren wat je persoonlijk het beste past. Ik ga in ieder geval wel een beetje experimenteren om te kijken wat de verschillen zijn en wat mij het beste past. Ik ben nog maar een beginner en aangezien mijn vlieg ervaring nog in de kinderschoenen staat zal ik de verschillen, denk ik, nog niet merken.

We zullen zien en ik zal mijn ervaringen in "mijn" draadje uit de doeken doen.

Zo, tussen alle bedrijvigheid en dingen door hierthuis heb ik zo nu en dan wat tijd gebruikt om verder te gaan met de SPI v1,5. Ik had weer een mooi plan bedacht , maar dat had nogal wat tijd nodig om gerealiseerd te worden. Als ik zo doorga moet ik de eerste wedstrijd weer met de uni star vliegen...........

Het plan is om de accu lade er via de achterkant in te moeten schuiven en om ook daar de stekkers te verbinden. Tevens wilde ik een systeem bedenken om de accu makkelijk te vergrendelen maar het moest ook mogelijk worden om eenvoudig het evenwichts punt van de heli te corrigeren. De Jive regelaar moest nog een mounting-plate krijgen en ik heb alle drie de wensen met elkaar gecombineerd en vervuld. De stekkers in de heli wilde ik een vaste plek geven dus die wilde ik samen met de jive monteren op de mounting plate.

Om de CC stekkers te kunnen monteren heb ik een bus gemaakt om de stekkers te "verlengen".

IM2011140.JPG

De kabels heb ik op zoveel mogelijk plekken met bussen aan elkaar gesoldeerd. Hier nog zonder krimpkous.

IM2011130.JPG

Ik ontkwam er helaas niet aan om de accukabels te verlengen. Dus maar dubbel uitgevoerd om de weerstand zo laag mogelijk te houden.

IM2011141.JPG

Ook hier verbonden met een bus.

IM2011142.JPG

Stekkers met montagebussen krimpkous en kabels.

IM2011143.JPG

Contactbus voor de vonkblusweerstand (zwarte NTC)

IM2011146.JPG

Ontwerp gemaakt voor de mounting plate:

mounting%20plate.jpg

Gemonteerd op de zelf ontworpen Mounting plate.

IM2011151.JPG

Onderkant , de boutjes moeten nog isolatie krijgen, ik heb daarvoor nog geen idee.....

IM2011152.JPG

en testklaar in de SPI V1,5...

IM2011153.JPG

IM2011166.JPG

Tot zover even.

Laatst bewerkt:
Back