Winterkost.....
Nou nou, het is alweer even geleden dat ik mijn draadje weer vervuild heb.
Bij deze dan maar weer.
Ik heb onlangs de oude Eagle maar eens van een alu staartaandrijving voorzien want ik vond de eerder gemaakte koolstof staaf achteraf niet betrouwbaar. temeer ook omdat ik er maar 1 lager om gedaan heb omdat de originele dat ook had. Maar omdat alles er zo anders uit is gaan zien moest het aantal lagerpunten ook wel naar minimaal 2.
En dan ga je er dus op een lekker winderige dag mee hooveren om er maar voorzichtig weer vertrouwen in te krijgen. Natuurlijk neem je ook je vertrouwde Uni star 1 mee. En dan blijkt dat ik met de eagle veel strakker kan hooveren.
Tijd om aandacht te besteden aan de uni dus. De laatste wedstrijd vond ik de uni ook al erg moeilijk in bedwang te houden met de hoover figuren. Naar mij idee zo achteraf heb ik met de laatste ombouw toch wel een te korte paddlestang gemonteerd. Tijd voor een uitgebreide test.
Eerst gaan we maar eens kijken wat de direct zichtbare verschillen zijn tussen de beide koppen. dan gaan we bedenken wat we kunnen veranderen.
mijn bevindingen zijn de volegnde:
De hirobo SSR-II kop heeft een veel langere paddlestang met ik weet niet hoe zware paddlebladen.
Dan is de mix verhouding van de paddlestang naar de bladen 1:1 en bij de Heim is dat 1: 0,5.
De hirobo kop heeft een scharnierende kop en de uni een in rubbers zwevende blad-as zonder scharnier.
Dat laatste kunnen we natuurlijk niet veranderen, dan kun je beter een Hirobo kop pakken, aan de andere kant wil je dat waarschijnlijk niet want onze amerikaanse vrienden op runryder vertellen dat de zwevende as beter hoovert.
Het ombouwplan is als volgt geworden, eigenlijk stom weer van me ,ik had me nog zo beloofd maar 1 ding tegelijk te veranderen, Maar goed daar gaat het:
Kop omgebouwd naar zo goed als 1:1 mixing en een 46cm paddlestang. (was 40cm)
Tuimelschijf horizontaal (geloof me maar) en blad op nul graden (dat vage ding vooraan in de foto)
Hier is alleen de paddlestang gekanteld en je ziet dat het rotorblad evenwijdig blijft aan de paddlestang( datis dus 1:1)
en naar de andere kant ook.
De paddles zitten er hier nog niet op.
Vandaag heb ik er even mee gehoovert en het verschil is dus enorm. Hij is vreselijk stabiel nu en toch fors te sturen. het voelt alleen allemaal wat traag aan. Pirouetten gaan nu behoorlijk makkelijk, echter moest ik de heli iets naar voren trimmen en met de wind in de rug moest je dat dan ook precies tegensturen. Als de heli nog beter in balans is zou dat dus "a piece of cake" moeten worden.
Alles is natuurlijk direct vergeleken met de eagle om niet met verschillen van de weersomstandigheden te zitten "meten".
Het enige wat wel blijft is het springerige gedrag met de windvlagen. Ik denk dat ook daarin de uni wat traag reageert. Of de servo's zijn wat langzaam (S9202) maar ik denk niet dat dat de oorzaak is, ik denk eerder dat het in de overgebleven speling in de kogellinks enzo zit.
ik zal me maar eens wat nieuwe linkjes kopen in de hoop dat de aangegoten kogels niet versleten zijn.
groeten Steven