Captain's log stardate: -305370.2930936074.
Er is weer veel gebeurt de laatste tijd. In de aanloop naar de laatste wedstrijd waarvoor ik 2 FBL helies klaar wil hebben moest er natuurlijk nog test gevlogen worden met de gele heli. Er is niet veel voor nodig om deze heli goed te krijgen. De parameters die voor de oranje heli gelden werken bij deze ook goed. Er blijkt nog wel een raar geluid alsof er zo nu en dan bladspoor is , maar Harrie denkt dat het de romp is die resoneert en dat zou heel goed kunnen want ik heb inderdaad een stuk schuim wat in de andere helies zit hierin vergeten te plaatsen.
De oranje heli heeft in de tussentijd een 10 tands pinion gekregen en dat maakt flink verschil , want ik dacht dat er een 11 tands pinion in zat , maar het was een 12 tands..... Het lijkt erop dat het uitschakel probleem nu verholpen is.
Tijdens het vele oefenen zet ik toch weer een keer te laag in met een rol. Uiteraard maak ik een fout, gaat de correctie niet goed en zit de heli weer in het mais. Dit keer kan ik em gewoon oppakken en weer verder vliegen.
Echter slaat afgelopen woensdag het noodlot toe. Ik kan nog steeds niet met 100 procent zekerheid zeggen wat de oorzaak is , maar de heli reageert tijdens de UX wat vreemd ik kan nog net wat corrigeren , maar bij de tweede flip rolt de heli zonder dat ik dat aangeef. Het is niet tegen te gaan , de heli blijft rollen.... Een crash is nu zeker, ik schakel de motor maar uit om schade te beperken. Dat helpt gelukkig , maar ik heb denk ik ook wel weer een portie geluk. De staartbuis is krom met gevolg dat de romp heel wat kleine scheurtjes heeft opgelopen. De hoofd en spindel as zijn natuurlijk krom. Gezien de kromheid klein is was de klap dus ook niet al te groot. 1 servo liep nu zwaarder dan normaal , maar dat kan ook van deze crash komen. Voor de zekerheid heb ik toch maar 3 nieuwe en nog sterkere servo's gekocht. Verder, het zuurste, zijn de bladen. het zijn de 705mm bladen van SAB die helaas niet meer gemaakt worden.
Wederopbouw volgt nog.....
de hartelijke groeten maar weer....
S