Curtiss Wright CW22B PHIB

Laatste hand is ook gelegd . Flaps in kleur gezet . Mpx stekkers gesoldeerd ..
IMG20241020104507.jpg

En gecontroleerd of alles werkt .

Ik snap het.
Zelf deed ik dat ook regelmatig en over alles een krimpkous wat ik alleen bij de stekker warm maakte.
Het idee was dan dat je minder een knik punt had.

Er zijn malletjes te verkrijgen, waar je een met hot-glue een mooie vorm kan maken en alles keurig geseald is. Zelf gebruik ik een aluminium malletje, maar er zijn ook tekeningen te vinden dat je het malletje 3d doet printen.

Ik vind ze een aanrader, je moet wel zeker zijn dat je goed gesoldeerd hebt. Even krimpkous eraf en een aanpassing doen is lastig. Ik spreek dan wel over het gebruik met een aluminium malletje, de 3d malletjes heb ik geen ervaring mee.

Vooraf de mal met silicone spray inspuiten, dan lost het geheel zit heel makkelijk

large_display_kabelbaum-05_125792.webp

Er zijn malletjes te verkrijgen, waar je een met hot-glue een mooie vorm kan maken en alles keurig geseald is. Zelf gebruik ik een aluminium malletje, maar er zijn ook tekeningen te vinden dat je het malletje 3d doet printen.

Ik vind ze een aanrader, je moet wel zeker zijn dat je goed gesoldeerd hebt. Even krimpkous eraf en een aanpassing doen is lastig. Ik spreek dan wel over het gebruik met een aluminium malletje, de 3d malletjes heb ik geen ervaring mee.

Vooraf de mal met silicone spray inspuiten, dan lost het geheel zit heel makkelijk

large_display_kabelbaum-05_125792.webp
Ik denk dat het snoer dan weer aan het eind van de blauwe krimpkous kan knikken (of lees scheuren)
Daarom liet ik het einde van het krimpkous niet krimpen zodat het flexibel bleef.
Maar er zijn meerdere wegen naar Rome.;)

Laatst bewerkt:
Vandaag was het zover . 1e vlucht .
Eerst de motor afgesteld . En toen was het zover . Zie de filmpjes

feature=shared

IMG20241026141714.jpg
IMG20241026141753.jpg

IMG20241026141807.jpg

Toestel vliegt snaarstrak.
Echter tweede landing was wat minder. Landingsgestel kwam 1 poot maar uit .geprobeerd met rollen en loopings de andere ook uit te krijgen . Helaas lukte dat niet . Enigste optie was dus alles in en een buikschuiver maken . Wat gelukkig bijzonder goed uitpakte .

Lucht lekkage ook gevonden . Eerst de romp sectie ,tank ventiel en druk meter op druk gezet en elke afzonderlijke koppeling wat zeepsop op gedaan . Bleek een t koppeling tussen vul en druk meter te lekken op alle drie de punten . Oude truuk uit de doos is om dan wat ep2 vet in de koppeling te doen en dit met een tanden stoker goed naar de oringen te verdelen . Slangen er weer in en op druk zetten . Na 2 uur constant op 100 psi te zijn blijven staan was ik wel overtuigd .
Toen de vleugel sectie met koppelingen onder druk . Daar bleken 2 slangetjes op de buisjes van het landingsgestel te lekken .iets terug trekken ,drupje cyano en slang weer terug op zijn plek . Ook hier geen bubbels meer . Klaar voor de volgende ronde dus .
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een drupje ptfe olie in de cilinders te doen voor een prettig lucht dicht en soepel bewegend landings gestel .

Vanmiddag toch nog gaan vliegen .
Landingsgestel houdt zich nu perfect. Lucht cilinder is eigenlijk groot genoeg voor 1 x in en uit . Daar komt nog een 2e fles bij .
Flapstanden en hoogte mix kloppen nu ook .
Driepunts landingen gaan ook .
Ik moet zeggen het is gewoon een heerlijk toestel met een zeer breed snelheids bereik .
Vliegbeeld is ook erg mooi om te zien .

De 150 cc lucht/deo tank welke koud in de romp gelijmd zat is verwijderd.
IMG20241028192909.jpg

Daarvoor bij een klant gevonden een volledig getrokken aluminium spuitbus gevonden van 400cc . Hiervan het tuitje doorgeboord zodat de afsluiter niet meer werkt . Hierop een 4mm festo slang geschoven en verlijmd .
Een houder gemaakt van populieren en balsa .
IMG20241028192855.jpg

Dit alles in de romp verlijmd .
Wel van te voren getest of de fles een 125 psi aan kon en dat ging prima .
IMG20241028192951.jpg

Het spul staat nu op net geen 100 psi .
Morgenochtend kijken hoever deze naald heeft bewogen .

.
Goed bezig Serge! :thumbsup:
Genietze van deze schoonheid, happy landings!

Groeten, Ramses
.

mooi hoe je het weer met zelfbouw fixt, veel leuker dan naar de winkel rennen en spullen kopen... dit is modelbouw :thumbsup: wat trouwens ook goed bruikbaar is zijn de drijfgas / druklucht bussen voor Airbrush spuitjes.. heb je gelijk een afsluitkraantje (zie foto)
eerste keer dat ik deze kist zag vond ik het een beetje een kaal ding maar moet zeggen, hoe vaker ik er naar kijk ik hem steeds mooier ga vinden, is een beetje hetzelfde als de Schmelak
dit zou ook wel een toestel zijn voor mn ASP sterretje... mijn vrouw zal het er vast niet mee eens zijn want die wil die ster in een Phoenix Waco

leuk verslag en mooie kist :thumbsup:

upload_2024-10-31_9-3-28.png

Laatst bewerkt:
Back