crash

Dat filmpje had ik al gezien idd. En hij is echt.
Er zijn ergens fotos te vinden van de dubbeldekker met een deuk van een halve meter.
Veel mensen geven de RC piloot de schuld, maar ik vind dat er veel meer schuld hebben.
De baandirigent met zijn radiotje heeft staan slapen want die had het veel eerder moeten zien,
de biplane had geen toestemming om in de landings route te gaan vliegen,
en de RC piloot zelf is natuurlijk ook niet zo verstandig door boven een landingsbaan te gaan hangen.

Maar zoals ze elders al zeiden, niet vliegen met iets wat je niet kunt missen.

Wij hebben geen idee welke afspraken er die dag gemaakt waren. Ik zou denken dat die runway wel vrijgehouden werd voor het modelvliegen (met al die mensen die er vlak bij lopen) Ik heb de indruk dat die RC man loopt op de baan waar hij net vanaf is gestart, dus dan heeft die biplane er inderdaad niks te zoeken...
Maar het is raden, hiervandaan.

Het was een fly-in voor een goed doel waar zowel fullscale als RC op was uitgenodigd.
Die man met zijn model kist stond daar waarschijnlijk met "clearance" van de baan chef te vliegen.
De baanchef zag de dubbeldekker wel, maar helaas telaat, want hij riep namelijk nog "veer to the left",
maar de dubbeldekker had denk ik het model gezien en dacht hetzelfde.
Met als gevolg bijde toestellen naar links en toch nog een klapper.

Het is nog een heel gedoe geweest met de FAA vlieg organisatie (de amerikanse KNVvL) om dat incident nog een beetje te sussen,
want de FAA heeft maar een heel klein beetje nodig om de modelwereld ongenadig aan banden te leggen.

Tijd voor een HCAS: Hobby collision avoidance system, LOL

Gelukkig geen gewonden, het had anders kunnen aflopen, zeker voor de piloot,..

...de FAA heeft maar een heel klein beetje nodig om de modelwereld ongenadig aan banden te leggen.
De FAA is onwaarschijnlijk machtig, en bestaat voornamelijk uit GA piloten.
Zo hebben ze een paar jaar geleden verordonneerd dat ultralightpiloten die (voor geld) zeilvliegers opslepen, een GA brevet moeten hebben. Dat had de nekslag kunnen zijn voor de paar succesvolle flightparks in de USA. Is gelukkig adekwaat op gereageerd.

ik vond deze op youtube en helaas is de crash zelf net niet helemaal gefilmd maar toch is het wel duidelijk mee te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag uit verveling de Trex550 maar eens aangeslingerd, stond veel wind maar had zo iets van gokken het er maar op.
Met 1 sec vliegen en een lichte schade ( kapotte staartrotor ) tot gevolg.

Volgende keer maar even wachten tot het windstil is.

Wind stil ! Heb vorige week bij kracht 7 gevlogen ... een heli kan toch bij elke wind vliegen ?

is er niks meer gebeurd met de koude vingers?

Met kouwe klauwe kan ik beter maar niet te lang vliegen, anders komt het inderdaad in dit draadje. :D
En Met handschoenen is ook geen vliegen. Stuurgevoel ontbreekt dan nogal.

@ Kenwood96: Opzich wel maar test vliegen en nog lerende wordt het er niet echt makkelijker op.

Hahahahaha, ook gecrashed door R!

Tja, dat krijg je ervan.

Ben nu wel dichter bij de oorzaak. Of het was storing of toch de hoogteroerservo. Deze blijkt gestripte tandjes te hebben en dat kreeg die niet bij de crash (aangezien neus eerst de grond in en hoogteroer was nog mooi intact). Anders gaat ie ook niet van perfect horizontaal binnen een nanosec ineens vol verticaal. Mijn duimpjes zijn niet dom ;)

Haha, nee hoor. Neem de eer helemaal voor mezelf ;-). En tja, als de kist total loss is mag je erop springen of de fik erin. Maar gfk en fik is geen goed idee ;-)

Back