crash speedboot op de maarseveense plassen

phoe eerste keer dat ik deze zie, schok gewoon van de klap ondanks dat het in de titel staat. Maar ja probeer z'n boot maar eens tussen al die palen door te krijgen op volle snelheid, zal je vies tegenvallen.

Een catamaran drift altijd iets als die goed los loopt, vandaar dat de kont geraakt wordt..

Filmpje is overigens van 5 jaar geleden op de Nederlandse SAW contest. Het deed de eigenaren idd aardig zeer..

Laatst bewerkt:
ik was hier bij aanwezig,
je ziet mij varen in de rubber boot.

boot crashte inderdaad door het uit driften van de achterkant. dat is is het op het filmpje ook wel te zien ..
de boot raakte alleen met de achterkant de paal.
was beslist geen stuurfout maar onverwacht dat de achterkant zo ging uit driften

wat z'n boot kost...
motoren €450 keer 2
regelaars €475 keer 2
vaarde nog op nimh toen. 128 cellen keer 6 euro 768
boot +/- 400 euro
materialen +/- 700

vraagje wat veroorzaakte dan onverwacht driften dan? Bij een twin loopt het toch juist loodrecht door, dat is iig mijn ervaring ( loopt de mijne dus niet goed :P ) . Ik kon wel zien dat ie het moment van tevoren over een miniscuul golfje ging, dat is natuurlijk al genoeg als dat ding alleen het water raakt met de props...

@ Romke, een cat die erg los loopt zweeft als het ware op de wind (je ziet deze echt hangen op de wind in het filmpje). Vooral bij grotere cats zie je het (deze is 180cm), de echte doen dat ook onder het varen zo nu en dan. Die van jou loopt prima ;) Ga je ook mee naar Eersel trouwens??

'Mooie' van een schade is dat er altijd weer iets beters voor terug komt. Momenteel vaart de nieuwe cat alweer een tijdje met snelheden van 130 km/h (en leuke vaartijden) rond.
Zelf ook al eens een zelfbouw cat in een brug geparkeerd, ach ja..

hier het verhaal van 1 van de eigenaren.

Ha Luitjes,
Ik kreeg via Ro idd te horen dat dit filmpje online geplaatst was.
Zal even wat verdere info geven over wie, hoe en wat.
Na dat ik samen met Ronald (B66) als eerste in Nederland "het project" was begonnen met de bouw van een 1.60m EPV electro catamaran, wat toen der tijd redelijk uniek was ook in Europa, begon een paar jaar later bij Mij en Peter de ideeën weer door het hoofd te spoken, om zo'n soort project nog eens op te gaan bouwen, maar dan nog iets extremer.

Toen der tijd werkte in nog bij de "Blokkert", en kon dat niet in mijn ééntje veroorloven om zo iets te bouwen, tot dat Peter een samen werking voorstelde.
Zo is dit project tot zijn geheel samen gekomen. Ieder zijn deel.

Nog nooit was er binnen Nederland iemand aan zo'n soort project begonnen. Niet alleen omdat de kosten te hoog waren (maar dat is het nog steeds als je aan zo'n soort project begint), maar ook omdat er de kennis niet was. (Niemand had ervaring met de bouw van zo'n project). Dus we begaven ons ook zo een beetje op glad ijs. Zou dit gaan werken...?
Na vele uren denken, uitrekenen, uitzoeken, meten en bestellen....(dat laatste natuurlijk niet alles in één keer), zijn we stap voor stap het project "Electricator" begonnen.
Vele uren passen, meten< malentjes maken zijn er in gaan zitten om de project tot een geheel te krijgen en samen te stellen.

Precies voor de SAW op de Maarseveense plassen hadden we het voor elkaar gekregen om de boot af te krijgen.
Deze SAW dag was dus voor ons de ideale gelegenheid om een eerste proef vaart te houden.
Het was niet de bedoeling om daar vol-uit te gaan, maar eerst even kijken of alles ging werken en heel zou blijven.

Aangezien ik zelf niet durfde te varen i.v.m. de water omstandigheden en de plaatsing van de meet palen, besloot Peter het roer over te nemen en de gok wel te wagen.
Het weg varen vanaf de kant verliep goed en deed ons en vele andere al zo iets geven van....wow....wat is dit.
Daarna: gebeurde het onvermoedlijke wat niemand had kunnen bedenken.

Aan de crash kon Peter niks doen, samen hebben we later alle beelden die er gemaakt waren deze dag nog een goed geanalyseerd en wat bleek...
Door de wind werd de boot zover opgetild uit het water en zie je Peter nog tegen sturen, om de crash te voorkomen... (op foto's is zelfs te zien dat het roer haaks om staat).
Maar dat correcties geen zin hadden...tot gevolg...deze crash.
Peter heeft ook nog geprobeerd om de snelheid er uit te krijgen, maar zoals jullie begrijpen zit er geen anker op om hem stil te leggen...
Hem valt dus niks kwalijks te nemen.

Het enige is, is dat ik toen en nu nog steeds iets ben verloren samen met Peter wat ons veel tijd, denkwerk, uit dokteren en geld heeft gekost wat je niet zomaar opnieuw investeerd .
De romp, hardware en motoren waren te zwaar beschadigd om het project te restaurenen/renoveren. (Leverde alleen maar extra kosten op, die ik niet had, en het zou nooit het optimale meer opleveren).
Het voeld / voelde als of de grond onder je vandaan zakte...

Nog steeds als ik er aan terug denk heb ik zo iets van....Waarom moest dit gebeuren....
Baal er nog steeds van. En je er tegen verzekenen....Even Apeldoorn bellen....Nop dat zit er niet in.
Wat de snelheid betreft.....de ontvanger (BEC) accu is met ruim 90KM/h door de 2e meet lus gevlogen....(is door de crash uit de romp gevlogen en gemeten) dus dat zegt genoeg dat er genoeg potentie in zat...
Maar de Top snelheid zullen we nooit te weten komen van wat we hadden uitgedokterd...

als je naar het geluid luisterd lijkt het alsof hij gewoon vol gas tegen de paal gaat, je hoort de motoren vol loeien tot momend van impact,

al met al zonder van zo'n mooie cat.

Vergeet niet dat dit in een luttele seconde gebeurd en de motoren dus praktisch niet afremmen. Vaar zelf ook redelijk snel en als er iets gebeurd, ben je vaak te laat :)

Blijf het zonde vinden.
Ik begrijp alleen 1 iets niet helemaal.
Met zo'n machtige boot en wetende dat zoiets bakken geld kost, dan gaat men toch niet varen in een gebied met van die meetpalen?
Ik weet dat mijn opmerking helaas nergens toe bijdraagt en zo'n mooie boot er niet mee terugkomt, maar dat begrijp ik dus niet helemaal.
We hebben het hier niet over een bootje van paar honderd euro's.(en zelfs dat is al zonde)
Dan zou je toch ook verwachten dat er op een 'betere' en meer open ruimte mee wordt gevaren? En niet op een plek met van die palen in het water.
Vr Gr E

Laatst bewerkt:
Back