Commonwealth CA-6 Wackett van PHiB schaal 1:5

Voor het eerst even buiten op het veld.?
Starten wilde niet direct, brandstof aanzuigen wilde niet.
En daarna liep die maar op 1 cilinder, de 2de er wel bij gekregen maar motor liep niet zoals we wilden, toch nog eens even de afstelling van de servo en carburateurs bekijken:
deelen-jpg.608825

Voor het eerst even buiten op het veld.?
Starten wilde niet direct, brandstof aanzuigen wilde niet.
En daarna liep die maar op 1 cilinder, de 2de er wel bij gekregen maar motor liep niet zoals we wilden, toch nog eens even de afstelling van de servo en carburateurs bekijken:
deelen-jpg.608825
Als het op de bok wel goed was ,weet je inderdaad waar het nu ook goed zit .
Komt goed .

YES, gister was het zover, Ray en ik hadden op Prowing afgesproken om woensdag weer eens op de hei te gaan vliegen en het was mooi weer dus het moest er maar eens van komen.

Wackett opgebouwd en afstellen maar zonder motorkap.
Tijdens het afstellen van de naalden liep de motor goed maar zodra je je hand weghaalde zakte de motor in :confused:
Was dat nou???
Na dit een aantal keren gedaan te hebben was de conclusie dat er teveel druk op de tank ontluchting komt te staan die boven op de romp in de propwind zit.
Dus buisje omgedraaid en slangetje met een tyrap geknepen en voilà, dat werkt :)

Tank weer gevuld en vliegen maar.
Kist vliegt zeer gemakkelijk, eigenlijk als een trainer, met vol gas meer dan genoeg vermogen, grootste deel van de vlucht vlieg je met 1/4-1/3 gas.
Geen gekke dingen en de vorige beheerder zei dat die snel gevlogen moest worden maar daar heb ik helemaal niks van gemerkt.

Na de eerste vlucht:
CA-6-49.jpeg

En de 2 of 3de vlucht:
CA-6-50.jpeg

CA-6-51.jpeg

CA-6-52.jpeg

en nog wat sfeer foto`s (allen met dank aan Julian):
CA-6-53.jpeg

CA-6-54.jpeg

CA-6-55.jpeg

Heb dus 3 vluchten gemaakt, allen probleemloos en met half gas starten is voldoende.
Moet hier en daar nog wat tweeken, uitslagen etc. en mag nog iets lood in de neus.

Maar weer een prima vliegen de kist :thumbsup:

Na de laatste keer met de Wackett vliegen op 8 mei heb ik de kist nog een keer meegenomen naar de hei maar we kregen de motor niet goed lopend.
Als de motor liep dan viel even later 1 van de cilinders uit, en afstellen wilde gewoon niet lekker lukken.
Kist afgebroken en toen maar met de Mustang gaan vliegen.

Gisteren de Wacket weer opgebouwd om ene poging te wagen.
Motor start op zich vrij snel maar dat afstellen is weer een probleem, en het ontluchtingspijpje dat ik eerst naar achter had staan nu vervangen door een rechte.
Maar ook hier weer hetzelfde probleem, met de hand de naalden afstellen en goed lopen, hand weg en kakt weer in.
Dus ontluchtingsslangetje aan de binnenzijde los gehaald en los in de kist gelegd.

En dat lijkt te werken, na de eerste start viel nog wel een keer 1 cilinder uit maar daarna bleef die goed draaien, dus geen excuus meer en vliegen maar.

3 lekkere vluchten gemaakt, voor de zekerheid ga ik wel een onboard gloeisysteem monteren zodat het stationair toerental ook nog iets omlaag kan en er geen cilinder meer zal uitvallen. En ik heb toch nog iets gewicht in de neus nodig.

Nog een avondplaatje:
CA-6-56.jpg

Mmm, toch ook eens proberen, de Laser V240 van ons heeft dezelfde kuren. Ook wij hebben al van alles geprobeerd, maar steeds 1 en dezelfde cilinder niet af te stellen, ondanks dual gloei plug modulator. Ik ga toch ook eens de ontluchting in de romp proberen. Wie weet komt de 1:4 DR1 (Flair) dan weer tot leven...

Hij lijkt zeer gevoelig voor druk of onderdruk in de tank, er zit ook geen slang op de uitlaat naar de tank toe.
Elke carburateur heeft zijn eigen aanvoerslang met klunk in de tank.

Eerst hadden we het ontluchtingsbuisje in de propwind gericht voor wat druk op de tank, zo was het ook gemonteerd toen ik hem kreeg.
Tijdens afstellen met de hand bij de naalden en dus het buisje uit de propwind leek de motor goed totdat je je hand weghaalde, dan kakte hij meteen in.
Dus toen hebben we het buisje omgedraaid met de propwind mee, al beter maar nog niet je van het.
Toen hebben we het ontluchtingsslangetje met een tiewrap geknepen en dat was toen aanvaardbaar, hand ervoor of niet leiet weinig verschil zien.

Op die manier dus de eerste keer 3 vluchten gemaakt.

De keer er op kregen we hem weer niet goed, toen al snel opgegeven met afstellen (was sowieso m`n dag niet want tankte de kist vol ipv de tank).

Ik heb er toen en rechte ontluchtingsnippel opgezet in de hoop dat dat beter zou werken, maar ook dat was het niet.
Hand ervoor prima lopen, hand weg, meteen weer inzakken.
Dus het slangetje er maar afgetrokken en in de romp gelegd en dat lijkt te werken, geen verstoring van de propwind en zo dan ook weer 3 vluchten gemaakt afgelopen woensdag.

Nu nog eens testen met een onboard glow, dan zal het uitvallen van een cilinder net na de motorstart ook wel voorbij zijn.

En moet even iets verzinnen voor het tanken, moet nu steeds de klep boven de tank losmaken om te voorkomen dat ik de tank te vol tank, maar dat komt wel.

Kist heeft trouwens meer dan genoeg vermogen en in tegen stelling tot wat mij verteld werd hoeft ie helemaal niet alleen maar snel gevlogen te worden.

Back