CNC en 3D printing in Historische modelbouw

Running as we speak.

Anderhalf uur aan het zoeken geweest naar een hoogte verschil. :( . De spindel bleef 4,5mm te hoog. Alles keurig aan het werk maar te hoog.
Blijk je in artcam in de materiaal setting aan te kunnen geven waar je nulpunt van je materiaal is. Tja als die aan de verkeerde kant zit denkt de CNC andersom :)

20201124_123658.jpg
20201124_134534.jpg

Welk hout heb je gebruik en wat is het toerental van de spindel?
Zachter hout heeft hogere toerentallen nodig. Had ik uit een van de vele YouTube filmpjes begrepen.

Het is perenhout en het spindel toerental was 10.000 Hoog genoeg lijkt me :).

Het probleem zat/zit hem in de detail van het model.
Het was oorspronkelijk een spiegel rand .STL file, pakweg 60cm hoogte.
Ik heb dat in artcam teruggebracht tot 25mm.

Dat resulteerde in het feit dat er minuscule details ontstonden die (veel) kleiner waren dan de vezel structuur van het hout.
Dan had ik buxus moeten nemen, dan was het wel goed gegaan.

Ik ga ook nog proberen hoe ik het materiaal het best kan oriënteren, dwz frees richting versus vezelrichting.
Dat zal ook wel uitmaken.

Ik heb in je link de specs nog eens terug gekeken, daar geeft hij een lager toerental. Maar dat ligt ook een beetje aan de voeding.
In theorie zou hij details moeten frezen van 0,1 mm.
En peer moet hard genoeg zijn.
Ik denk gewoon even mee. Kan dat door verkleinen de details te klein zijn. Maar het kan ook zijn dat je andere instellingen moet nemen.
Heb je een micrometer? Meet eens de zijdelingse spelling op het asje van de spindel in rust. Die 775 motortjes zijn massa productie, daar kan wat veel speling opzitten.

Dank je Stephan. :thumbsup:

De spec uit die(mijn) link zegt inderdaad dit: Spindel: 775 spindelmotor (12-36 V) 24 V: 7000 rpm.
Maar kijk bij een andere op amazon en je ziet: Spindel: 775-spindelmotor (12-36V) 24V: 10000r / min.

Ik heb hem tijdens het test draaien software matig van laag naar hoog laten draaien en pas vanaf 10.000 hoor je hem niet meer optoeren. Vandaar mijn aanname van 10.000.
Het blijft een aanname ik heb ze niet geteld ;)

Ik ga de komende dagen verder met ervaring opdoen en testen.

De offline is alleen om de machine te laten bewegen en testen

Nee dat is niet helemaal correct Stephan, Herby heeft gelijk.(Bij die van mij althans) er zit een memory card op de offline controller en daarmee kun je hem laten draaien zonder laptop.
Dat is dus idd bv als je hem in de schuur zonder PC wilt laten draaien.

Het is zelfs zo of de een of de ander, NOOIT alle twee aansluiten (zegt de gebruiksaanwijzing).

Laatst bewerkt:
Back