clyde puffer morningstar

ik was van het idee dat dit eigenlijk enkel bij de zeilschepen werd gedaan met een wand uit koord, nooit verwacht dat ze dit ook bij de stalen kabels deden in een later tijdperk.
Maar de gebruikte koorden kunnen nog alle kleuren van de regenboog aannemen indien nodig.

Uiteindelijk hangen de eerste takelblokken in de kaan mast.
En dan merk je pas hoeveel je er nog tekort komt
smile.gif
Dus printen in elkaar lijmen en straks schilderen.
Kruipt best wat tijd en frustratie in voor zo wening volume aan onderdelen.
36 (1).jpg
36 (2).jpg

Ter info , elke takel blok of wiel kan in een vakje van 1cm².
groeten en tot later, Marc

Jou vingers werken blijkbaar nog beter dan de mijne, ik heb reeds geweldige problemen met deze grootte om de afzonderlijke onderdeeltjes tot 1 katrol te herleiden , zonder mijn vingers er aan vast kleven.

we zitten weer op ons modelbouw tempo, elke week een kleine update kunnen plaatsen doet me plezier.
Aan het model zie je het wel niet echt, maar al die kleine dingen op het einde vragen evenveel tijd als een romp maken.
We waren aan de mast bezig die ook als los en laad kraan dienst doet als het schip op de schotse stranden aanmeert om bij laagtij te lossen en laden.
Eerst hebben we moeten beslissen welke bekabeling we gaan toepassen want ook al lijkt het op elk schip hetzelfde , zit het verschil weer in de kleine dingen. Sommigen hebben een vaste mast en andere zoals mijn model hebben een mast die neergelaten kan worden om ook op de binnenwateren te kunnen varen en alzo onder de bruggen te kunnen.
Bij mij moet de mast naar beneden kunnen om de transport bak een 20 cm lager te kunnen maken.
Het hoeft natuurlijk niet zoals bij een echt schip maar de mast moet uiteindelijk wel naar beneden.
Bij de Black Pearl heb ik het bovenste gedeelte ook neerklapbaar gemaakt en die ervaring kwam nu goed van pas.
op strategische punten werden de kabels van haakjes voorzien zodat deze losgekoppeld kunnen worden en de mast gestreken kan worden.

37 (1).jpg
37 (2).jpg

vlag is natuurlijk maar een symbolisch plakbandje om het touw niet te vergeten.
volgende werk op de te doen lijst, kleuren van de kabels en trachten wat lood in het ruim te stapelen zodat ze wat horizontaler op de waterlijn komt te liggen.
tot later Marc

we zitten weer op ons modelbouw tempo, elke week een kleine update kunnen plaatsen doet me plezier.
Aan het model zie je het wel niet echt, maar al die kleine dingen op het einde vragen evenveel tijd als een romp maken.
We waren aan de mast bezig die ook als los en laad kraan dienst doet als het schip op de schotse stranden aanmeert om bij laagtij te lossen en laden.
Eerst hebben we moeten beslissen welke bekabeling we gaan toepassen want ook al lijkt het op elk schip hetzelfde , zit het verschil weer in de kleine dingen. Sommigen hebben een vaste mast en andere zoals mijn model hebben een mast die neergelaten kan worden om ook op de binnenwateren te kunnen varen en alzo onder de bruggen te kunnen.
Bij mij moet de mast naar beneden kunnen om de transport bak een 20 cm lager te kunnen maken.
Het hoeft natuurlijk niet zoals bij een echt schip maar de mast moet uiteindelijk wel naar beneden.
Bij de Black Pearl heb ik het bovenste gedeelte ook neerklapbaar gemaakt en die ervaring kwam nu goed van pas.
op strategische punten werden de kabels van haakjes voorzien zodat deze losgekoppeld kunnen worden en de mast gestreken kan worden.

Bekijk bijlage 615272 Bekijk bijlage 615273

vlag is natuurlijk maar een symbolisch plakbandje om het touw niet te vergeten.
volgende werk op de te doen lijst, kleuren van de kabels en trachten wat lood in het ruim te stapelen zodat ze wat horizontaler op de waterlijn komt te liggen.
tot later Marc
Ziet er netjes uit, Marc. Geeft zo een mooi lijnenspel.
Gr. Peter

Volgende update is er eentje met buiten foto's en opnieuw testen betreffende het beladen van het schip tot op de waterlijn.
Maar ik was bezig met de bekabeling van d kraanmast waarvan de koorden nog voorzien moesten worden van een kleurtje.
Dit laatste is ondertussen uitgevoerd al merk ik wel dat er nu enkele spanners vrij los zijn komen hangen, mogelijk is de verf nog niet helemaal terug opgedroogd en krimpt de kabel nog terug , anders gaan we er enkele moeten corrigeren, maar laten we nog een dagje wachten .
Het ruim vol lood gestapeld afgaand op de eerdere metingen met de gevulde 1.5L flessen. Totaal gewicht momenteel 9Kg.
38 (4).jpg

Hierna ook de stoomketel en machine er nog terug in ....
38 (2).jpg

Helaas verkeerde gewicht verdeling en ik vermoed ook net iets teveel.
38 (3).jpg

eventjes goed nadenken en dan het lood onder de stuurhut weggenomen als ook de bovenste grote plaat in het middenschip en dit verplaatst naar het voor ruim met voorlopig lood Blok om te kijken wat dit oplevert.
38 (5).jpg

38 (6).jpg

Hier kan ik voorlopig mee tevreden zijn, het voorlopige loodblok nog opnieuw vervangen door wat blad lood en daarna kan ik het lood netjes afdekken met wat epoxy zodat het voor de gezondheid geen negatieve invloed meer kan hebben.
Als later de stoommachine helemaal klaar is kan ik nog een beetje toevoegen naargelang het schip dan op het water zal liggen.
Als afsluiter nog een foto van het volledige schip op het water.
38 (1).jpg

We kunnen verder de afwerking van het laadruim, tot later, Marc

Het vervolg,
De afdichting van het laadruim,
Ben gestart met een alu plaatje op maat te maken en in de gewenste vorm te plooien.
Hierna enkel gaten erin gemaakt waar later 2 grote emmers/bakken komen te staan zonder bodem om de schoorsteen van de gasketel en lucht toevoer voor de brander in te verwerken als ook nog een palet met vaten waarin dan weer de overdruk ventielen van de ketel in dienen verwerkt te worden. Natuurlijk moet er ook nog ergens plaats zijn voor de roeiboot en enkele ladders.
39 (1).jpg

en dan even testen voor afwerking met planken.
39 (2).jpg

De planken krijgen uiteindelijk een bahandeling met azijn waarin staalwol heeft gelegen, dit activeert het tannine in het eikenhout waardoor het zwart uitslaat ( een techniek die ik zeer dikwijls gebruik voor het verweren van houten dekken)
Na drogen het teveel aan zwart aan het oppervlakte wegschuren en het hout behandelen met een houtbeits om het te beschermen.
39 (3).jpg

en uiteindelijk zijn we hier beland.
39 (5).jpg

tot later , Marc

Back