china cat 4-3-10 video update

Hallo allemaal laat ik me eerst even voorstellen, Ik ben Romke woon op het moment in Kollum ( Friesland ) en ben al een tijdje bezig in de modelbouw maar dan met helikopters en vliegtuigen. Maar omdat ik hier aan het water woon is het RC varen altijd blijven jeuken. Ik ben nu al een hele tijd aan het rond kijken voor een boot, en met alle info hier uit het forum heb ik een keuze kunnen maken. Het moest een cat worden groter dan 60 cm, electro en niet te duur natuurlijk :mrgreen:. En vandaag was het zover.

Ding dong! Hmmm wie zou dat nou zijn? :o Kijk eens aan het is de postbode met mijn nieuwe catamaran. Helemaal uit Hongkong, 2.5 Kg en een pakket waarde van 150 euro maar ik heb niets bij te hoeven betalen :D
Goed verpakt en ook al was de doos wat ingedeukt heeft de boot geen krasje. Al met al prima winkel ( head of the River, ebay winkel )

Eerste indruk:
De boot ziet er super uit, mooie paintjob en kwalitatief ziet het er goed uit, onthoud wel het is mijn eerste boot dus ik kan geen vergelijking maken met rompen van bijvoorbeeld duitse makelij. Het is een polyester romp 82 cm lang ARTR.

full

Er zit een 2881 KV motor in welke via een flexas een 40 mm grote prop aandrijft. De hardware ziet er ook zeer goed uit. De ESC is van het merk SUPPO en komt met een duidelijke handleiding. De motor en de ESC zijn uiteraard ook watergekoeld.

full

Het roer en de prop zijn verstopt in de romp, vanwege het verzenden. Het roer ziet er netjes uit en is ook voorzien van een nylon boutje voor het geval je iets mocht raken onder water. Alles wat je nodig hebt om ze te bevestigen is meegeleverd, ook dit maakt een goede indruk.

full

Na een beetje knutselen is de overige electronica ook geïnstalleerd. ( misschien was het slimmer geweest om eerst de boel even uit elkaar te halen om alles te checken. Te enthousiast ;) ) Dit was ook vrij eenvoudig. De stuurstang voor het roer moest een beetje op maat gemaakt worden maar eigenlijk geen problemen tegengekomen.

De eerste proefvaart heb ik vanavond ook gemaakt en ik kan maar een ding zeggen: verslaafd :D:D
Zelf met de redelijk kleine motor die erin zit vind ik het al behoorlijk rap van de plaats gaan, de boot geeft vind ik een mooi vaargedrag, stuurt goed.

Eigenlijk is het enige wat ik tegen kom en niet meteen kan oplossen is dat er water binnen komt tijdens het varen. Stil liggend in de badkuip kan ik geen water binnen zien komen en met behulp van een oud brandstof pompje heb ik het waterkoel systeem ook even door laten lopen op het droge: lekt ook niet, Dus hierbij ook mijn vraag aan de experts op het forum: zijn er nog dingen waar ik naar moet kijken wat betreft de waterdichtheid van de boot?

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi en welkom op het forum.
leuke boot heb je gekocht ziet er goed uit.
water is jammer genoeg erg dun en kan makkelijk binnenkomen.
tape je de kap wel af voor je gaat varen?
en weet niet of je drijfvermogen in je bootje heb gedaan.zou ik wel ff doen voordat je bootje op de bodem ligt.in ieder geval veel fun met je bootje
groet patrick

Hallo Romke,

Gefeliciteerd met je geslaagde eerste vaart!

Zoals je ongetwijfeld hier op het forum wel eens hebt gelezen, bestaat er niet zoiets als RTR, de boot is geassembleerd en het afstellen moet je zelf doen.

Alle boutjes nalopen, eventueel vastzetten en afdichten, mocht het lekken.
De schroefas moet je na elke vaart (of vaardag) uit de boot halen, droog maken en opnieuw in het vet zetten en weer monteren.
Zo houdt je de lekkage via de schroefas beperkt.

Ik heb je niet gehoord over het afplakken van de kap, Patrick noemde het al, als je dat maar vaak genoeg 'vergeet' krijg je op een gegeven moment water op plekken, waar je het niet wilt hebben, zoals je regelaar, ontvanger, servo, lipo's.
Dat vocht zorgt voor oxidatie en voor je het weet valt de boot stil en kun je gaan foutzoeken (of erger; blussen).

Maak er een gewoonte van om de kap altijd af te plakken en de boot na het varen droog te maken (vooral van binnen) en zonder kap weg te zetten op een droge warme plek, zodat eventueel achtergebleven vocht kan verdampen.

Een opgevouwen stuk keukenpapier op het diepste punt in de boot (in jouw geval dus twee stukken) zorgt ervoor dat het beetje water dat binnenkomt, niet door de boot gaat zwalken en onheil aanricht in je electronica...

Groeten, Jan.

Hallo Jan

Ik heb het inderdaad niet genoemd maar ik heb de kap wel afgeplakt voor ik ging varen.
Over de boutjes, ik neem aan dat je het dan hebt over boutjes die door de boot wand heen gaan, in mijn geval de boutjes waar het roer en de as strut ( als je het zo noemt ? ) aan de boot vast zit.
Elke keer de as eruit halen na het varen wist ik niet dit is bij elke as het geval of alleen bij een flex as? en welk vet moet ik dan voor de as gebruiken?

groeten Romke

Hallo Romke,

Dat geld vooral voor een flexas, het is staal.
Als je die nat in de boot laat, hoeft het je niet te verbazen dat 'ie na een paar dagen muurvast geroest zit...

Relatief dun vet, bij voorkeur een soort, die niet verzeept in water.

De starre assen in mijn speedboten haal ik een keer of twee per seizoen eruit om opnieuw te smeren, dat zijn namelijk verenstalen assen, als je die laat zitten, roesten ze.

Groeten, Jan.

Jan,

oke daar kan ik tenminste wat mee! ik heb de as er meteen maar even uitgehaald. klopt het dat dan meteen de hele motor eruit moet? ik heb het iig
op die manier gedaan. bedankt voor je hulp, ik heb de eerste dag al meteen een hoop geleerd :)

Met vriendelijke groeten Romke

Hallo Romke,

Afhankelijk van de constructie trek je meestal de flexas door de strut naar achteren eruit, nadat je de knelkoppeling op de motoras hebt losgedraaid.

Denk er wel om, dat de flexas niet uitrafelt bij het terugplaatsen (niet tegen de draairichting in draaien).
De meeste vaarders lijmen het uiteinde in met epoxy (goed ontvetten van te voren) zodat de afzonderlijke draden op hun plaats blijven.

Groeten, Jan.

Leuke boot om mee te beginnen Romke, heel niet verkeerd dat spul van Hotr. Veel plezier ervan! Klein beetje water dat je binnen hebt zou uit je flexas kunnen komen, daar is altijd wat ruimte waar water door kan komen. Goed invetten helpt in elk geval zoals Jan ook al heeft gezegd.

Ben wel benieuwd naar een filmpje, ga je die binnenkort maken/online zetten?

hoi en welkom op het forum.
leuke boot heb je gekocht ziet er goed uit.
water is jammer genoeg erg dun en kan makkelijk binnenkomen.
tape je de kap wel af voor je gaat varen?
en weet niet of je drijfvermogen in je bootje heb gedaan.zou ik wel ff doen voordat je bootje op de bodem ligt.in ieder geval veel fun met je bootje
groet patrick

Hey goed dat je het zegt, ik was vergeten om er drijf vermogen in te leggen. ben even naar de bouwmarkt geweest voor een paar isoleerbuizen.

Afhankelijk van de constructie trek je meestal de flexas door de strut naar achteren eruit, nadat je de knelkoppeling op de motoras hebt losgedraaid.

hmmm ik krijg de as er niet aan de achterkant eruit, ik heb geen verstand van de opbouw en aansluiting van de flex as ( in de strut ) maar het kleine asje aan het einde waar de prop opzit lijkt vast te zitten :???:

Klein beetje water dat je binnen hebt zou uit je flexas kunnen komen, daar is altijd wat ruimte waar water door kan komen. Goed invetten helpt in elk geval zoals Jan ook al heeft gezegd.
Ben wel benieuwd naar een filmpje, ga je die binnenkort maken/online zetten?

heb de as gisteravond in het vet gezet, ( vet voor een fietsketting ) en ben vandaag nog eens gaan varen en er leek wat minder water binnen te komen. maargoed het lijkt me dat het mogelijk moet zijn om de binnenkant helemaal droog te houden.
Wat betreft het flimpje, deze gaat er zeker komen maar ik wil de boel eerst even goed afgesteld hebben voor ik er een ga maken. Hij loopt nu ook op een veelste kleine accu 3s1p 2200 mah ik denk dat daar ipv 2X een 2s1p 3300mah in serie in gaat komen.

groeten romke

Hallo Romke,

Daarom had ik dat er ook bij gezet; 'afhankelijk van de constructie', niet alles zit zo in elkaar als ik het verwacht...

Wat betreft je plannen om op 4S te gaan varen; zorg ervoor, dat je zeker weet, dat je motor en regelaar daarvoor geschikt zijn.
Mijn ervaringen met de RTR set-ups is, dat de meegeleverde spullen alleen geschikt zijn voor dat, waarvoor ze aangeboden worden.
Ga je omhoog in Voltage, dan resulteert dat meestal in ongewenste rook- en andere effecten.

Welke diameter heeft de standaard motor? (niet de waterkoeling meten...)
En wat is de lengte ervan?

Groeten, Jan.

Hallo Romke,

Daarom had ik dat er ook bij gezet; 'afhankelijk van de constructie', niet alles zit zo in elkaar als ik het verwacht...

Aha, zo had ik het niet gelezen. maar ik dacht dat ik de as op de verkeerde manier eruit haalde.

Wat betreft je plannen om op 4S te gaan varen; zorg ervoor, dat je zeker weet, dat je motor en regelaar daarvoor geschikt zijn.
Mijn ervaringen met de RTR set-ups is, dat de meegeleverde spullen alleen geschikt zijn voor dat, waarvoor ze aangeboden worden.
Ga je omhoog in Voltage, dan resulteert dat meestal in ongewenste rook- en andere effecten.

Welke diameter heeft de standaard motor? (niet de waterkoeling meten...)
En wat is de lengte ervan?

Groeten, Jan.

Ik heb even naar de handleiding gekeken die bij de "SUPPO" ESC zat. er waren volgens de handleiding 3 type ESC's, de lichtste was een 70A type
en deze had een cutoff voltage instelling die je kon programmeren van 4 tot 8 cellen ( lipo ) dus deze zou het moeten kunnen trekken ( lijkt me )

de motor heb ik geen idee van ik heb hem wel even opgemeten en de maten zijn als volgt: 28 mm dik en 57 mm lang, kan je hier uit opmaken hoeveel volt de motor kan hebben?

grt, Romke

Ik ben verbaast over de prijs! Voor dat geld lijkt het een leuke set. Maar ook las ik vol verbazing dat u fietskettingvet heeft gebruikt op de aandrijflijn. Kettingvet word hard zodat het niet van de ketting afdruipt/ geslingerd wordt. Als je het opspuit is het erg dun zodat het overal tussen kruipt voor de smering. Op een flexas lijkten me dit zeer ongunstige eigenschappen.
Jakko

Hallo Romke,

Nee, dat kan ik niet, maar ik kan wel op de site van de fabrikant zoeken naar je motor, aan de hand van de maten die je gaf:
::ÉîÛÚ·ÉËÙ´ïÄ£Ð͵ç»ú³§::¹«Ë¾½éÉÜ
::ÉîÛÚ·ÉËÙ´ïÄ£Ð͵ç»ú³§::²úƷչʾ

Jouw motor staat er ook tussen:
http://www.fsd-motor.com/en_productview.asp?id=306
De fabrikant geeft geen maximaal voltage aan, alleen een maximale strrom van 40A, da's niet veel voor een cat van dat formaat.

Om zeker te zijn, dat je niet een nieuwe motor nodig zult hebben na een testrun op 4S, zou ik de verkoper een mailtje sturen en het vragen, dan weet je 'zeker', of het kan.

Terugrekenend vanuit het maximaal toegelaten toerental (50.000), gedeeld door 2880KV kom je op 17,3V als maximaal voltage uit, da's 4S vers van de lader.
Dan nog vind ik het veel, (16,8 x 2880 = 48.000 rpm) maar voor een cat zal het wel gaan.

Als je omhoog gaat in toerental, neem dan wél een kleinere maat prop, zeker voor de eerste runs.
Het is maar een klein motortje en het houdt een keer op wat je er aan vermogen uit kunt persen; een Ø28 mm motor heeft maximaal een Ø 20 mm rotor, misschien nog wel kleiner...

Als de boel eenmaal flink (te) heet is geweest gaat het snel bergaf met de magnetische kracht van de rotor.
(Hoe ik dat zo weet...)

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik ben verbaast over de prijs! Voor dat geld lijkt het een leuke set. Maar ook las ik vol verbazing dat u fietskettingvet heeft gebruikt op de aandrijflijn. Kettingvet word hard zodat het niet van de ketting afdruipt/ geslingerd wordt. Als je het opspuit is het erg dun zodat het overal tussen kruipt voor de smering. Op een flexas lijkten me dit zeer ongunstige eigenschappen.
Jakko

Hey jakkobink bedankt voor je reactie, het is inderdaad een heel leuk setje voor de prijs, wat betreft de olie, ik weet niet of het hard wordt maar ter info ik heb deze gebruikt:
Kroon-Oil - Catalogus - Rijwielolie - Online advies, Welke smeerolie, Olie, Transmissieolie, Universele
Als ik dit spul nou zeker niet moet gebruiken, dan hoor ik het graag. Maar zou iemand me dan ook even een voorbeeldje kunnen geven van wat ik wel moet gebruiken: een merk en type bedoel ik dan.

Nee, dat kan ik niet, maar ik kan wel op de site van de fabrikant zoeken naar je motor, aan de hand van de maten die je gaf:
::ÉîÛÚ·ÉËÙ´ïÄ£Ð͵ç»ú³§::¹«Ë¾½éÉÜ
::ÉîÛÚ·ÉËÙ´ïÄ£Ð͵ç»ú³§::²úƷչʾ

Jouw motor staat er ook tussen:
http://www.fsd-motor.com/en_productview.asp?id=306
De fabrikant geeft geen maximaal voltage aan, alleen een maximale strrom van 40A, da's niet veel voor een cat van dat formaat.

Bedankt voor alle moeite Jan. Ik kon nergens een merk van de motor vinden
dus ik had ook geen idee hoeveel hij kon hebben. Ik heb de fabriek een mailtje gestuurd, ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten, Romke

Hoi Romke,

Mooie boot man!
Ben zeer benieuwd naar je eerste filmverslag.
De cat ziet er zeer goed uit op de foto's:D

gr. Arnold

Hey,

dat ziet er netjes uit! ik eb er zelf ook aan gedacht om deze te nemen maar toch niet gedaan, ik blijf dit zeker volgen en kan niet wachten op het eerste filmpje. als het water altijd zo vlak is als op de achtergrond bij die foto zul je daar heeeel erg mooi kunnen varen met een cat.

over het waterdicht maken: vaak komt er als hij niet vaart geen water in, dit had ik ook. ik kon ook onmogelijk mijn lek vinden. de gouden tip daarvoor is erg makkelijk: plak je boot helemaal af en trek het waterkoelingsslangetje los van het roer. maak dan in de boot de waterkoeling ook ergens los en blokkeer(!) de uitlaat dus zorg dat daar geen water in kan stromen.(doe dit natuurlijk voordat je de boot afplakt) doe dan de boot helemaal onderwater en blaas op het slangetje van je waterinlaat je zult nu bubeltjes zien komen op de plek waar een lek zit, je kunt hem ook eventjes op verschillende kanten houden zodat je goed alle lekken kunt lokaliseren. blaas alleen niet te hard want dan schiet de tape los en is al je electronica erg nat. dat er een beetje bubeltjes tussen de tape doorkomen op de hoekjes waar het overlapt is normaal als je er op blaast, daar komt tijdens het varen geen water binnen (tenzei je hem echt slecht hebt afgeplakt)

ik hoop dat je je lekt snel kunt vinden

Groetjes,

Jelmer

Hoi Romke,

Mooie boot man!
Ben zeer benieuwd naar je eerste filmverslag.
De cat ziet er zeer goed uit op de foto's:grin:

gr. Arnold
ja ik vind het ook een lust voor het oog, en maak je geen zorgen dat filmverslag gaat er zeker komen!

dat ziet er netjes uit! ik eb er zelf ook aan gedacht om deze te nemen maar toch niet gedaan, ik blijf dit zeker volgen en kan niet wachten op het eerste filmpje. als het water altijd zo vlak is als op de achtergrond bij die foto zul je daar heeeel erg mooi kunnen varen met een cat.

over het waterdicht maken: vaak komt er als hij niet vaart geen water in, dit had ik ook. ik kon ook onmogelijk mijn lek vinden. de gouden tip daarvoor is erg makkelijk: plak je boot helemaal af en trek het waterkoelingsslangetje los van het roer. maak dan in de boot de waterkoeling ook ergens los en blokkeer(!) de uitlaat dus zorg dat daar geen water in kan stromen.(doe dit natuurlijk voordat je de boot afplakt) doe dan de boot helemaal onderwater en blaas op het slangetje van je waterinlaat je zult nu bubeltjes zien komen op de plek waar een lek zit, je kunt hem ook eventjes op verschillende kanten houden zodat je goed alle lekken kunt lokaliseren. blaas alleen niet te hard want dan schiet de tape los en is al je electronica erg nat. dat er een beetje bubeltjes tussen de tape doorkomen op de hoekjes waar het overlapt is normaal als je er op blaast, daar komt tijdens het varen geen water binnen (tenzei je hem echt slecht hebt afgeplakt)
Ja het water hier in Kollum is vaak zo glad als een spiegel, zeker tegen de avond is het vaak windstil. Ideaal om te varen dus :mrgreen:
ik had de site van HOTR gevonden via jou topic Jelmer, dus bedankt! Ook bedankt voor de tip voor het waterdicht maken, ik heb zojuist een kiertje gevonden waar de messing buis voor de flexas door de romp gaat. dus even opgevuld met epoxy. Ik laat nog wel weten of het heeft geholpen.

grtz Romke

Hallo Romke

Gave boot, koop je de boot helemaal compleet of moet je zelf voor een zender en ontvanger zorgen?

Hoe heet die sit Hotr?

Ik ben benieuwd naar het filmpje

Gr Ronnie

koop je de boot helemaal compleet of moet je zelf voor een zender en ontvanger zorgen?

boot is inclusief hardware motor en ESC, je moet zelf zorgen voor een zender, ontvanger, accu en een servo.

Nou vanmiddag nog een poging gedaan nadat ik de kier bij de asbuis heb opgevuld met epoxy, tot mijn verbazing was de binnenkant kurkdroog toen ik hem weer open maakte :D

Back